Bukefalos 28 år!

Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Men jag tänker inte på smittspridningen på kort sikt bara utan även på konsekvenser på lång sikt. Klart att man ska vara försiktig även om man är vaccinerad men för samhällets väl i ett längre perspektiv behöver vi ha så många vaccinerade som möjligt. Både vad gäller smittspridning generellt men även risken för fler mutationer.

Sedan tycker jag det är djupt omoraliskt och att man brutit samhällskontraktet när man inte vill vaccinera sig själv (utan medicinska skäl att låta bli) men glatt surfar med och blir skyddad av de som faktiskt gjort sin plikt och vaccinerat sig. Självklart att vi inte ska stifta lagar om tvångsvaccinering men jag personligen har inga problem med att förakta de som inte vaccinerar sig i det här läget. Den åsikten har jag rätt att ha.
Men då tycker vi egentligen ungefär samma sak. Jag tycker också att det är omoraliskt att inte vaccinera sig, som sagt. Det är det här med att prata om tvång, och smittskyddsperspektivet idag (inte på lång sikt) som jag tycker att det är fel väg med restriktioner som bara berör icke-vaccinerade - ffa. för att det inte verkar göra tillräcklig skillnad just nu.
 
Snacka om I-landsproblem att man gnäller om att ovaccinerade inte får tillträde till evenemang såsom fotboll, bussturer osv under en period när pandemin fortfarande existerar och smittspridningen inte gått ner till ok nivå ännu. Och kalla det att man utesluts från samhället, kalla det för TVÅNG. Herremingud, då har jag uteslutits från samhället i hela mitt liv pga ekonomin.

Samhället är ju hur mycket större än en fotbollsmatch, det är ju allt annat. Och där skulle det ju inte göras någon skillnad.

Det är så typiskt 2021 att beklaga sig över individers rättigheter och missa skyldigheterna man också har till det samhälle man är en del av.

Vilken sablars tur att detta med vaccinpass för tex evenemang inte blir verklighet i Sverige, det skulle ju verkligen ta knäcken på bortskämda svenskar som inte har något värre att oroa sig över än att man inte , under en period när det är pandemi, får gå på fotboll.
Alltså, jag tycker att det största problemet är att man isf signalerar för vaccinerade att faran är över, och att vi inte heller borde gå på större evenemang.
 
Man riskerar att sprida lungcancer till andra så länge man röker i offentliga rum.

Skillnaden vad gäller covid är, liksom mässlingen att man fortfarande blir sjuk men det är inte tillräckligt allvarligt för att hamna på sjukhus eller akuten. Man blir sjuk och sedan är man inte sjuk (som vid covid). Kommer fö ihåg en gång i världen när någon fick mässlingen och alla barn genast skulle vara så nära som möjligt så de skulle få mässlingen - även med vaccinet för att de då fick en mild version och sedan var 'dubbelvaccinerade.' Ingen har sagt att covid vaccinet skyddar helt från varken smitta eller sjukdom, men det gör det mycket mildare och gör chanserna att man hamnar på sjukdom eller sprider den vidare mycket mindre - särskilt vad gäller sjukdom och IVA.
Givetvis, men rökare som inte röker för stunden sprider ingen rök. Och det är sekundsnabbt att fimpa och det räcker att göra det för stunden. Man kan liksom inte vaccinera sig och sen fimpa vaccinet 2 timmar senare.

Det enda sättet att kolla vem som eventuellt sprider smitta är att kolla om personerna är smittade. Att stoppa smittspridning med vaccinationer går sisådär i UK åtminstone och i isreal har de redan använt påtryckningar för att få fler att vaccinera sig och minska smittrycket och ändå stiger smittspridningen

Jag har aldrig hört talas om eller träffat på att någon försökte smitta ner någon i mässlingen som redan haft det, det låter som ett ganska ogörbart projekt med tanke på just mässlingvaccinets effektivitet. Och vad det har med saken att göra är obegripligt, jag har svårt att tänka sig att covidvaccinerade letar upp någon som kan smitta dem med covid.
 
Man gör ingrepp i sin egen kropp varje gång man vaccineras mot tex mässlingen, tar en huvudvärkstablett, preventivmedel, opereras, äter några andra mediciner. Vissa har bevisligen långtids biverkningar, men vi tar dem ändå.
Fast jag tror att definitionen för ingrepp är att det är fysiska sådana, som att en nål faktiskt penetrerar eller kirurgi. Så man gör inte ett ingrepp när man tar en huvudvärkstablett.
 
Alltså, jag tycker att det största problemet är att man isf signalerar för vaccinerade att faran är över, och att vi inte heller borde gå på större evenemang.
Jag håller med, det borde vi inte, men samtidigt, hur länge kan vi hålla samhället nedstängt? hur kan vi få alla att följa restriktionerna? Folk har ju tröttnat. Jag såg det redan några veckor innan munskyddskravet försvann från kollektivtrafiken, plötsligt var jag ensam om det nästan. I affärerna handlar folk inte ensamma. Folk trängs, folk shoppar, folk festar. Det är bröllop, dop och hästshower.

Och jag sa för en timme sedan till min 14 åring att "nja, du kan få åka med din kompis och äta sushi bara ni två men jag gillar inte att ni ska till shoppingcentret, det tycker jag att ni avstår".

Jag ser gärna att vi kanske stänger ner igen om smittspridningen ökar, så att det gäller alla, men jag tror inte att det kommer att följas speciellt väl, smittspridningen kommer inte att minska jättemycket av det.

Kanske kanske hade vaccinpass varit en väg att gå, en kompromiss? Negativt covidtest hade jag absolut önskat skulle fungera, men det verkar det ju inte göra?

Så i augusti när smittan kommer öka ordentligt igen, hur ska vi göra för att minska den och få ner trycket på sjukvården? Det är ju ingen som säger att det blir så, men OM?
 
Fast jag tror att definitionen för ingrepp är att det är fysiska sådana, som att en nål faktiskt penetrerar eller kirurgi. Så man gör inte ett ingrepp när man tar en huvudvärkstablett.
Precis, det måste penetrera, annars är det lika mycket ett fysiskt ingrepp att dricka ett glass vatten som att ta en alvedon. Sen får man inte tvinga i folk vatten eller huvudvärkstabletter heller i och för sig.
 
Precis, det måste penetrera, annars är det lika mycket ett fysiskt ingrepp att dricka ett glass vatten som att ta en alvedon. Sen får man inte tvinga i folk vatten eller huvudvärkstabletter heller i och för sig.

Men vem har sagt något om tvång? Det är ingen som tvingar dig att opera ditt knä eller ta en huvudvärkstablett? Skillnaden är att bara du drabbas av ditt val, ingen annan. Olikt covid som får långtgående samhällseffekter eftersom att inte operera knät eller ta en alvedon bara drabbar individen som valt att avstå.

Det är ingen som tvingar mig att ta insulin. Jag kommer hamna på sjukhus, möjligtvis IVA och blir en börda för vården. Fortsätter jag vägra är det ingen som kommer tvinga mig. Jag kommer så småningom att hamna i koma och sedan dö. Men jag smittar ingen annan med diabetes, vilket de med covid gör.
 
Jag håller med, det borde vi inte, men samtidigt, hur länge kan vi hålla samhället nedstängt? hur kan vi få alla att följa restriktionerna? Folk har ju tröttnat. Jag såg det redan några veckor innan munskyddskravet försvann från kollektivtrafiken, plötsligt var jag ensam om det nästan. I affärerna handlar folk inte ensamma. Folk trängs, folk shoppar, folk festar. Det är bröllop, dop och hästshower.

Och jag sa för en timme sedan till min 14 åring att "nja, du kan få åka med din kompis och äta sushi bara ni två men jag gillar inte att ni ska till shoppingcentret, det tycker jag att ni avstår".

Jag ser gärna att vi kanske stänger ner igen om smittspridningen ökar, så att det gäller alla, men jag tror inte att det kommer att följas speciellt väl, smittspridningen kommer inte att minska jättemycket av det.

Kanske kanske hade vaccinpass varit en väg att gå, en kompromiss? Negativt covidtest hade jag absolut önskat skulle fungera, men det verkar det ju inte göra?

Så i augusti när smittan kommer öka ordentligt igen, hur ska vi göra för att minska den och få ner trycket på sjukvården? Det är ju ingen som säger att det blir så, men OM?
Förstår också att det är ett avvägande såklart, men samtidigt så känns argumentet att folk är trötta på restriktioner... lite som att det sa vi förra året också - men när det behövs så håller de flesta i om de blir uppmanade ändå. Nu kanske vi här i Sverige har råd att tillgodose den tröttheten för nu, men det tycks inte som att det alternativet funnits utomlands alla gånger. Lite som att man ger befolkningen något som man egentligen inte har.

Vaccinationscertifikat har använts i samband med negativt covid-test i de exemplen utomlands där det inte fungerat också. Så det känns inte helt tryggt.
 
Förstår också att det är ett avvägande såklart, men samtidigt så känns argumentet att folk är trötta på restriktioner... lite som att det sa vi förra året också - men när det behövs så håller de flesta i om de blir uppmanade ändå. Nu kanske vi här i Sverige har råd att tillgodose den tröttheten för nu, men det tycks inte som att det alternativet funnits utomlands alla gånger. Lite som att man ger befolkningen något som man egentligen inte har.

Vaccinationscertifikat har använts i samband med negativt covid-test i de exemplen utomlands där det inte fungerat också. Så det känns inte helt tryggt.
Så du tror att restriktioner återigen för alla kommer att fungera en vända till? Jag har inte samma förhoppning som du, men hoppas förstås att du har rätt. Jag tror dessutom att det är det som kommer att användas om smittspridningen ökar i Sverige. Tillbaka några steg i restriktionerna.
 
Så du tror att restriktioner återigen för alla kommer att fungera en vända till? Jag har inte samma förhoppning som du, men hoppas förstås att du har rätt. Jag tror dessutom att det är det som kommer att användas om smittspridningen ökar i Sverige. Tillbaka några steg i restriktionerna.
Kanske inte lika bra, men om vi ser till att fler är vaccinerade så kanske det jämnar ut sig någorlunda.
 
Men då tycker vi egentligen ungefär samma sak. Jag tycker också att det är omoraliskt att inte vaccinera sig, som sagt. Det är det här med att prata om tvång, och smittskyddsperspektivet idag (inte på lång sikt) som jag tycker att det är fel väg med restriktioner som bara berör icke-vaccinerade - ffa. för att det inte verkar göra tillräcklig skillnad just nu.

Fast flera har ju pratat om det som ett tvång och straff att ovaccinerade inte ska få göra vissa saker vilket i mina ögon är helt barockt. Du har alltid VALET att inte vaccinera dig... men då säger samhället att det också kan bli konsekvenser som tex att du inte får besöka konserter eller fotbollsmatcher. Eller att du alltid ska ha mask när du rör dig offentligt. Det är inte ett straff för att du inte vaccinerat dig utan en åtgärd för att skydda resten av samhället.
 
Alltså, jag tycker att det största problemet är att man isf signalerar för vaccinerade att faran är över, och att vi inte heller borde gå på större evenemang.
Det kan å andra sidan finnas ett värde i att vaccinerade blir smittade. De kan på så sätt bli skyddade från de nya varianterna utan att bli särskilt sjuka.
Det viktigaste borde vara att skydda de ovaccinerade mot smitta.
Därför så tror jag inte på att blanda vaccinerade och ovaccinerade. De ovaccinerade som inte är sjuka och testats negativt på covid-19 borde kunna genomföra egna konserter som är säkra. Där alla måste testa negativt för att få komma in. Restriktioner av typen karantän före och efter kan ju tillkomma för att göra evenemanget ännu säkrare.
 
Så du tror att restriktioner återigen för alla kommer att fungera en vända till? Jag har inte samma förhoppning som du, men hoppas förstås att du har rätt. Jag tror dessutom att det är det som kommer att användas om smittspridningen ökar i Sverige. Tillbaka några steg i restriktionerna.
Eller helt nya och annorlunda restriktioner som är anpassade till det nya och annorlunda läge som kommer att uppstå.
 
Det kan å andra sidan finnas ett värde i att vaccinerade blir smittade. De kan på så sätt bli skyddade från de nya varianterna utan att bli särskilt sjuka.
Det viktigaste borde vara att skydda de ovaccinerade mot smitta.
Därför så tror jag inte på att blanda vaccinerade och ovaccinerade. De ovaccinerade som inte är sjuka och testats negativt på covid-19 borde kunna genomföra egna konserter som är säkra. Där alla måste testa negativt för att få komma in. Restriktioner av typen karantän före och efter kan ju tillkomma för att göra evenemanget ännu säkrare.
Ja, de flesta blir lindrigare sjuka såklart. Men jag tycker inte att man ska kasta alla under bussen för den delen.
 
Men vem har sagt något om tvång? Det är ingen som tvingar dig att opera ditt knä eller ta en huvudvärkstablett? Skillnaden är att bara du drabbas av ditt val, ingen annan. Olikt covid som får långtgående samhällseffekter eftersom att inte operera knät eller ta en alvedon bara drabbar individen som valt att avstå.

Det är ingen som tvingar mig att ta insulin. Jag kommer hamna på sjukhus, möjligtvis IVA och blir en börda för vården. Fortsätter jag vägra är det ingen som kommer tvinga mig. Jag kommer så småningom att hamna i koma och sedan dö. Men jag smittar ingen annan med diabetes, vilket de med covid gör.
Med tillräckligt stora restriktioner kan folk känna sig tvingade, ju större restriktioner dess mer inslag av tvång. Om de blir så stora att folk inte får gå och handla, åka kollektivtrafik eller jobba så är det mycket lätt att uppfatta det som tvång oavsett skäl till restriktionerna.

Och ska man införa restriktioner ska man ha väldigt bra på fötterna att det verkligen kommer att göra skillnad. I dags läget i Sverige som restriktionerna ser ut så måste man dessutom införa nya som gäller för bara ovaccinerade, som nuvarande restriktioner är konstruerade där alla har tillgång till allt om än inte i full omfattning så går det inte att lätta upp enbart för vaccinerade utan konstiga specialregler som att ha åtskilda läktare med olika grad av beläggning. Möjligen kan man öppna upp för disko för vaccinerade, men med tanke på att det ser ut som smittspridningen i landet kan vara på väg att öka så är det direkt olämpligt.
 
Så du tror att restriktioner återigen för alla kommer att fungera en vända till? Jag har inte samma förhoppning som du, men hoppas förstås att du har rätt. Jag tror dessutom att det är det som kommer att användas om smittspridningen ökar i Sverige. Tillbaka några steg i restriktionerna.
Ska man införa restriktioner för vissa för att man tror att det inte fungerar för alla? Eller hur tänker du?

Restriktionerna bör väl rimligen baseras på om de kan tänkas vara effektiva eller inte, Och inte ska vi införa restriktioner enbart för vaccinerade om vi inte tror det räcker.
 
Ja, de flesta blir lindrigare sjuka såklart. Men jag tycker inte att man ska kasta alla under bussen för den delen.
Det beror litet på.
Om de sedan blir så immuna att de inte längre smittar så är det en stor samhällsvinst. Då så skulle det skydda dem som inte kan bli immuna.

Naturligtvis så skall alla vara informerade om riskerna.
Det är ju inget tvång att gå på konsert eller nattklubb.
Det är högst frivilligt.
 
Med tillräckligt stora restriktioner kan folk känna sig tvingade, ju större restriktioner dess mer inslag av tvång. Om de blir så stora att folk inte får gå och handla, åka kollektivtrafik eller jobba så är det mycket lätt att uppfatta det som tvång oavsett skäl till restriktionerna.

Och ska man införa restriktioner ska man ha väldigt bra på fötterna att det verkligen kommer att göra skillnad. I dags läget i Sverige som restriktionerna ser ut så måste man dessutom införa nya som gäller för bara ovaccinerade, som nuvarande restriktioner är konstruerade där alla har tillgång till allt om än inte i full omfattning så går det inte att lätta upp enbart för vaccinerade utan konstiga specialregler som att ha åtskilda läktare med olika grad av beläggning. Möjligen kan man öppna upp för disko för vaccinerade, men med tanke på att det ser ut som smittspridningen i landet kan vara på väg att öka så är det direkt olämpligt.

Att uppfatta det som tvång är inte detsamma som tvång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp