Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Att uppfatta det som tvång är inte detsamma som tvång.

Det varierar lite, det beror givetvis på hur hård pressen är men så länge folk känner att de inte har ett reellt val och det dessutom gäller flera som har samma krav så är det ett tvång. Om man inför en regel att ska du få gå och handla livsmedel så behöver du vaccinera dig, eller för den delen inte sättas i permanent husarrest så lär i stort sett alla anse sig vara utsatta för tvångsåtgärder. Medan det är mer tveksamt att det kan räknas som tvång om man endast öppnar upp disco för vaccinerade.

Eller säger du det samma till någon som känner sig tvingad till sex ? Nej det var inte tvång du hade ett val?
 
Ska man införa restriktioner för vissa för att man tror att det inte fungerar för alla? Eller hur tänker du?

Restriktionerna bör väl rimligen baseras på om de kan tänkas vara effektiva eller inte, Och inte ska vi införa restriktioner enbart för vaccinerade om vi inte tror det räcker.
I inlägget du svarade på skrev jag att jag tror att vi kommer att återgå till restriktioner för alla och envar. Eftersom vi i Sverige inte kommer att införa restriktioner för ovaccinerade och lättnade för vaccinerade.

Och min tanke hade inte varit att ovaccinerade inte skulle ha restriktioner heller utan att de mot uppvisande av covidpass hade fått gå på fotboll, konsert och evenemang tex. I övrigt så skulle de få dela på restriktioner som alla andra.

Men jag är varken någon som stenhårt tycker bu eller bä i den här frågan eftersom dels så är det en svår fråga och dels så lär det inte vara en fråga för svenskar att behöva hantera.

Det är en fråga för FHM att avgöra vilka restriktioner som anses vara effektiva och det har jag heller inte sagt bu eller bä om i det här. Jag ställde bara några frågor till en annan i diskussionen för att höra vad tankarna var där, helt utan någon baktanke mer än nyfikenhet och diskussionsintresse.
 
Eller helt nya och annorlunda restriktioner som är anpassade till det nya och annorlunda läge som kommer att uppstå.
Fast det riskerar att upplevas rörigt att hålla reda på, baserat på vad man sett i andra länder, om jag förstått rätt. Olika hit och dit.
Vad för nya tänker du på?
 
Vården tvingar ju redan folk till en del saker i smittskyddslagens namn tex klamydiatest för kvinnor vid smittspårning är väl en av få tillfällen då det inte anses som övergrepp att tvinga någon att få föremål uppförda i underlivet även om de inte vill och inte tror att de är sjuka. Så rent tekniskt sett finns det redan tvångsvård av friska människor för att skydda andra.
Det är väl snarast att det är ett lagligt övergrepp.
 
Det varierar lite, det beror givetvis på hur hård pressen är men så länge folk känner att de inte har ett reellt val och det dessutom gäller flera som har samma krav så är det ett tvång. Om man inför en regel att ska du få gå och handla livsmedel så behöver du vaccinera dig, eller för den delen inte sättas i permanent husarrest så lär i stort sett alla anse sig vara utsatta för tvångsåtgärder. Medan det är mer tveksamt att det kan räknas som tvång om man endast öppnar upp disco för vaccinerade.

Eller säger du det samma till någon som känner sig tvingad till sex ? Nej det var inte tvång du hade ett val?

Att vaccinera sig är inte ett tvång. FHM har utfärdat rekommendationer. Staten har enligt gällande lagstiftning bestämt vissa begränsningar för offentliga samlingar som fotbollsmatcher, restauranger osv. Vad som diskuteras är inte att utfärda ett tvång utan ge de som vaccinerat sig en större frihet. Så långt från tvång som möjligt alltså.

Det har aldrig, och kommer aldrig, att finnas ett tvång mot att inte kunna leva som vanligt med det begränsningar som lockdown har krävt, handla mat, gå i affärer vid behov, apotek, arbeta, åka lokaltrafik vid behov. Det som diskuteras är om vaccinerade förutom det ska få större frihet att samlas på offentliga platser som är grädden på moset i ett fritt samhälle, som tex att åka till Falsterbo, se fotbollsmatcher på plats, resa utomlands, gå ut på restaurang, klubbar, festa i stor skala.

Kärnpunkten är att det aldrig har funnits och aldrig kommer att finnas ett tvång att vaccinera sig. Att sedan individer som valt att inte vaccinera sig anser att de är tvingade eftersom de inte får delta i vissa aktiviteter som att gå på restaurang, bio osv, är inte ett tvång eftersom det är deras val.
 
Att vaccinera sig är inte ett tvång. FHM har utfärdat rekommendationer. Staten har enligt gällande lagstiftning bestämt vissa begränsningar för offentliga samlingar som fotbollsmatcher, restauranger osv. Vad som diskuteras är inte att utfärda ett tvång utan ge de som vaccinerat sig en större frihet. Så långt från tvång som möjligt alltså.

Det har aldrig, och kommer aldrig, att finnas ett tvång mot att inte kunna leva som vanligt med det begränsningar som lockdown har krävt, handla mat, gå i affärer vid behov, apotek, arbeta, åka lokaltrafik vid behov. Det som diskuteras är om vaccinerade förutom det ska få större frihet att samlas på offentliga platser som är grädden på moset i ett fritt samhälle, som tex att åka till Falsterbo, se fotbollsmatcher på plats, resa utomlands, gå ut på restaurang, klubbar, festa i stor skala.

Kärnpunkten är att det aldrig har funnits och aldrig kommer att finnas ett tvång att vaccinera sig. Att sedan individer som valt att inte vaccinera sig anser att de är tvingade eftersom de inte får delta i vissa aktiviteter som att gå på restaurang, bio osv, är inte ett tvång eftersom det är deras val.
Fast är det säkert att det skulle kunna genomföra begränsningar för en viss grupp här? För även om det innebär ökad frihet för vaccinerade så borde den ökade friheten kunna ses som en begränsning för icke-vaccinerade, väl? Behövs det någon ny lag för det?
 
I inlägget du svarade på skrev jag att jag tror att vi kommer att återgå till restriktioner för alla och envar. Eftersom vi i Sverige inte kommer att införa restriktioner för ovaccinerade och lättnade för vaccinerade
Jag tror att det kommer att göras skillnad på vaccinerade och ovaccinerade. Detta då de vaccinerade kommer att behövas för att dra runt samhället. Vi kommer inte att ha råd att sätta restriktioner på dem.
 
Att vaccinera sig är inte ett tvång. FHM har utfärdat rekommendationer. Staten har enligt gällande lagstiftning bestämt vissa begränsningar för offentliga samlingar som fotbollsmatcher, restauranger osv. Vad som diskuteras är inte att utfärda ett tvång utan ge de som vaccinerat sig en större frihet. Så långt från tvång som möjligt alltså.

Det har aldrig, och kommer aldrig, att finnas ett tvång mot att inte kunna leva som vanligt med det begränsningar som lockdown har krävt, handla mat, gå i affärer vid behov, apotek, arbeta, åka lokaltrafik vid behov. Det som diskuteras är om vaccinerade förutom det ska få större frihet att samlas på offentliga platser som är grädden på moset i ett fritt samhälle, som tex att åka till Falsterbo, se fotbollsmatcher på plats, resa utomlands, gå ut på restaurang, klubbar, festa i stor skala.

Kärnpunkten är att det aldrig har funnits och aldrig kommer att finnas ett tvång att vaccinera sig. Att sedan individer som valt att inte vaccinera sig anser att de är tvingade eftersom de inte får delta i vissa aktiviteter som att gå på restaurang, bio osv, är inte ett tvång eftersom det är deras val.
Det verkar som du missat poängen i hela diskussionen om du tror att någon missat att det inte är vaccinationstvång i Sverige och att det är det som diskuterats. Som läget ser ut nu så finns det inga speciella regler för de som inte vaccinerat sig och jag hoppas det inte kommer att införas.

Några här är för speciella restriktioner för ovaccinerade och det är vad det innebär som diskuteras. Och jag tror du har rätt i att det inte kommer att införas tvångsvaccinationer i Sverige och inte heller restriktioner riktade mot enbart ovaccinerade, inte om inte sjukdomen inte muterar till något allvarligare och vi fortfararande har verksamma vaccin.
 
Jag tror att det kommer att göras skillnad på vaccinerade och ovaccinerade. Detta då de vaccinerade kommer att behövas för att dra runt samhället. Vi kommer inte att ha råd att sätta restriktioner på dem.
Det ska faktiskt bli intressant att se hur det blir. Jag tror att om man återinför samma restriktioner som förut och för alla, så kommer det vara svårare för folk att hålla dem. Det har vi sett tecken på redan i våras, innan ens sommaren stod på lur. Samtidigt tror jag att göra på ett annat sätt inte är möjligt här i Sverige. Det är faktiskt inte speciellt svenskt att göra skillnad mellan grupper på det viset. Det blir liksom en markering på något vis, det är vanliga i andra länder, och ovanligt i landet lagom. Och ett annat argument emot det tror jag är att det nog mer skapar motstånd mot FHM än vad som finns redan nu. Det riskerar få många att misstro dem helt enkelt, vilket är något de inte behöver just nu.

Jag förstår att det kan ha sina fördelar, men jag kan också se att det inte bara har fördelar. Så jag är tudelad.
 
Snacka om I-landsproblem att man gnäller om att ovaccinerade inte får tillträde till evenemang såsom fotboll, bussturer osv under en period när pandemin fortfarande existerar och smittspridningen inte gått ner till ok nivå ännu. Och kalla det att man utesluts från samhället, kalla det för TVÅNG. Herremingud, då har jag uteslutits från samhället i hela mitt liv pga ekonomin.

Samhället är ju hur mycket större än en fotbollsmatch, det är ju allt annat. Och där skulle det ju inte göras någon skillnad.

Det är så typiskt 2021 att beklaga sig över individers rättigheter och missa skyldigheterna man också har till det samhälle man är en del av.

Vilken sablars tur att detta med vaccinpass för tex evenemang inte blir verklighet i Sverige, det skulle ju verkligen ta knäcken på bortskämda svenskar som inte har något värre att oroa sig över än att man inte , under en period när det är pandemi, får gå på fotboll.

Det finns säkert ett gäng bortskämda svenskar någonstans som sörjer att inte få gå på fotboll men de verkar inte vara här i tråden.

Tycker ditt inlägg var riktigt lågt faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp