Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

@Seabaz
Jag förstår hur du tänker, jag sa ungefär samma sak i början av pandemin. "Jag vill se effekten av vaccinet, andra kan vaccinera sig" osv.. jag vaccinerade mig inte mot svininfluensan.

Men så började rapporterna om att unga och friska personer blev av med lukt/smak permanent eller fick långtidscovid och tappade helt arbetsförmågan. Jag insåg att jag var mer rädd för det än för vaccinet. Jag är nu fullvaccinerad sen två veckor och det känns jätteskönt! Är inte du rädd för effekterna av covid? Jag har aldrig varit rädd för att dö, utan för att tappa förmågan att smaka mat eller arbeta.
Det kanske är just det att vi inte haft några fall här. Alltså HÄR, här, i min närhet..... jag hade nog varit mer påverkad och vaccinerad nu om jag bott i Sverige. Eller i Sydney.... men pressen på oss "här uppe" är inte, har inte, varit stor... det har nog betydelse, i alla fall för mig
 
  • Gilla
Reactions: Sel
"Jag vill inte vaccinera mig, man vet inte vilka långtidsbiverkningar det blir".
- Inga biverkningar som går att jämföra med sjukdomen. DÄR känner vi till svåra efterverkningar.

"Jag vill veta vad som finns i vaccinet"
- Är du kemist? Kan du ens tyda en innehållsförteckning? Kräver du samma sak av alla mediciner du får , eller gäller det bara Covid-vaccin?
Om du blir riktigt sjuk och behöver sövas ner, ifrågasätter du vad narkosmedlet innehåller? Eller vägrar du, med tanke på alla "biverkningar" med att vara sövd i veckovis, och när man vaknat upp igen?

"SÅ farligt är det nog inte ändå.
- Jo, tyvärr kan det vara det.
 
"Jag vill inte vaccinera mig, man vet inte vilka långtidsbiverkningar det blir".
- Inga biverkningar som går att jämföra med sjukdomen. DÄR känner vi till svåra efterverkningar.

"Jag vill veta vad som finns i vaccinet"
- Är du kemist? Kan du ens tyda en innehållsförteckning? Kräver du samma sak av alla mediciner du får , eller gäller det bara Covid-vaccin?
Om du blir riktigt sjuk och behöver sövas ner, ifrågasätter du vad narkosmedlet innehåller? Eller vägrar du, med tanke på alla "biverkningar" med att vara sövd i veckovis, och när man vaknat upp igen?

"SÅ farligt är det nog inte ändå.
- Jo, tyvärr kan det vara det.
Förlåt men det i mitten var ju inte så pedagogiskt. Ja, självklart ska man läsa på vad läkemedel man använder innehåller och har för effekter innan man tar dom! Det är jättebra att fler gör det och vågar fråga om biverkningar och risker så att de inte blir upprörda eller rädda om de upplever bieffekter, missar att rapportera in dem eller kombinerar med olämpliga läkemedel osv. Och piratkopierade läkemedel är även det ett jätteproblem som orsakar enorma mängder dödsfall varje år internationellt så att förlöjliga den typen av rädslor är rätt olämpligt även om vi i Sverige nog inte har jättestor risk för att få piratkopierade covidvaccin.
 
Senast ändrad:
För mig är pajas och foliehatt helt olika.
Pajas är för mig lustigkurre, skojare, skämtare. Foliehatt är för mig lång ifrån pajas och skojare.
I det här sammanhanget är det samma sak för min del.
Knappast ett tillmäle som hör hemma i en diskussionstråd oavsett.
Nä. Men sök du på foliehatt så hittar du mängder av trådar. För mig är det pajaser helt enkelt och jag är jävligt trött på folk som bara ser till sitt eget på grund av faktaresistens. Sorry. Börjar bli trött på deras tramsiga ursäkter, ts inklusive.
 
I det här sammanhanget är det samma sak för min del.

Nä. Men sök du på foliehatt så hittar du mängder av trådar. För mig är det pajaser helt enkelt och jag är jävligt trött på folk som bara ser till sitt eget på grund av faktaresistens. Sorry. Börjar bli trött på deras tramsiga ursäkter, ts inklusive.
Hur trött man än är på en åsikt är det inte okej att gå in i en tråd och kalla andra användare 'fula namn'. Både onödigt, oförskämt och ruskigt ineffektiv argumentationsteknik.
 
Jag har också tänkt precis likadant som @Unafraid. Vi blev hemskickade från jobbet mars -20, men det var först strax innan jul sen som det verkligen exploderade här där jag bor. Självklart var det inte lika påtagligt när antalet smittade var lågt.

Jag tog vaccinet mot svininfluensa och hade inte en tanke på att det på något sätt skulle vara skadligt. Men kombinationen att jag inte hörde om en enda människa i ens närheten geografiskt som drabbades av svininfluensa och mardrömsrapporterna om alla som fick narkolepsi efter gjorde mig mer än skeptisk till att vaccinera mig den här gången. Då, i mars förra året, sa jag tvärt nej, jag tänker inte göra det. Det höll i sig länge eftersom vi i nästan ett helt år ändå var ganska förskonade från pandemin här.

Nu sitter vi här. Två och ett halvt år efter de första fallen. Det är värre här där jag bor nu än vad det var när vi skickades hem. Jag har till och med hört personer, visserligen med bakomliggande sjukdomar men ändock, som trots vaccindos ett har dött av covid. Personer som jag visste vilka det var. Det gör det mycket mer verkligt och mycket mer uppenbart att alla som kan måste dra sitt strå till stacken. Framför allt är jag helt med på det @Unafraid skrev, jag är rädd för att biverkningar av covid kommer påverka mig i det långa loppet och hindra mig från att göra saker jag verkligen tycker om, på ett helt annat sätt än restriktionerna gör som rent krasst egentligen bara har gjort att jag mår bättre än innan. Men ingen vet ju hur just de skulle få covid? Det är inte bara gamla, sjuka, nedsatta människor som blivit allvarligt, långvarig påverkade av det.
 
Hur trött man än är på en åsikt är det inte okej att gå in i en tråd och kalla andra användare 'fula namn'. Både onödigt, oförskämt och ruskigt ineffektiv argumentationsteknik.
Ok. Foliehatt då om du föredrar det (ordet används i liknande trådar jag antar att det gör det ok, det är även andra i den här tråden som anser det så lämna diskussionen nu, pajas är det snällaste jag kommer på att kalla foliehattar för, för mig är det ett skämt).

Tycker ts visar gång på gång i tråden att inga argument biter, så varför jag ska ha en god argumentationsteknik vet jag inte.
 
Förlåt men det i mitten var ju inte så pedagogiskt. Ja, självklart ska man läsa på vad läkemedel man använder innehåller och har för effekter innan man tar dom! Det är jättebra att fler gör det och vågar fråga om biverkningar och risker så att de inte blir upprörda eller rädda om de upplever bieffekter, missar att rapportera in dem eller kombinerar med olämpliga läkemedel osv. Och piratkopierade läkemedel är även det ett jätteproblem som orsakar enorma mängder dödsfall varje år internationellt så att förlöjliga den typen av rädslor är rätt olämpligt även om vi i Sverige nog inte har jättestor risk för att få piratkopierade covidvaccin.
Eller så överlåter vi frågan till proffsen. Jag har jobbat inom vård och omsorg i flera år, administrerat mer läkemedel än medelsvensson och därtill en universitetsutbildning i ekotoxikologi dvs litet hum om hur kroppen fungerar men jag har verkligen noll koll på vad som ingår i de sprutor som jag får av vårdpersonalen. De vet, och det räcker. Det är en lång och komplicerad process att få ett läkemedel godkänt och man har mycket stora säkerhetsmarginaler.

(det är inte "inte jättestor risk". Det är en mikroskopisk risk. Kanske t o m bara teoretisk, eftersom det väl ännu inte inträffat?)
 
Ok. Foliehatt då om du föredrar det (ordet används i liknande trådar jag antar att det gör det ok, det är även andra i den här tråden som anser det så lämna diskussionen nu, pajas är det snällaste jag kommer på att kalla foliehattar för, för mig är det ett skämt.
Jag tycker ju inte att vuxna människor behöver förolämpa varandra alls i en sansad diskussion, på nätet eller annorstädes.
 
Eller så överlåter vi frågan till proffsen. Jag har jobbat inom vård och omsorg i flera år, administrerat mer läkemedel än medelsvensson och därtill en universitetsutbildning i ekotoxikologi dvs litet hum om hur kroppen fungerar men jag har verkligen noll koll på vad som ingår i de sprutor som jag får av vårdpersonalen. De vet, och det räcker. Det är en lång och komplicerad process att få ett läkemedel godkänt och man har mycket stora säkerhetsmarginaler.

(det är inte "inte jättestor risk". Det är en mikroskopisk risk. Kanske t o m bara teoretisk, eftersom det väl ännu inte inträffat?)
Ska vi börja prata utbildning och erfarenheter så har jag arbetar med analysverksamhet alldeles för länge för att lita på att det som ”proffs”, ägare eller tillverkare hävdar ska vara i deras inskickade material alltid stämmer 😅

Men observera att jag absolut inte säger åt folk att inte använda sina föreskrivna läkemedel eller inte lita på vården, bara att jag tycker att det är bra att ha en förståelse för vad man stoppar i sig i läkemedelsväg och vad det kan få för effekter.
 
Ok. Foliehatt då om du föredrar det (ordet används i liknande trådar jag antar att det gör det ok, det är även andra i den här tråden som anser det så lämna diskussionen nu, pajas är det snällaste jag kommer på att kalla foliehattar för, för mig är det ett skämt).

Tycker ts visar gång på gång i tråden att inga argument biter, så varför jag ska ha en god argumentationsteknik vet jag inte.
Jag tycker också att dina ordval är väldigt otrevliga och inte hör hemma här.
 
Förlåt men det i mitten var ju inte så pedagogiskt. Ja, självklart ska man läsa på vad läkemedel man använder innehåller och har för effekter innan man tar dom! Det är jättebra att fler gör det och vågar fråga om biverkningar och risker så att de inte blir upprörda eller rädda om de upplever bieffekter, missar att rapportera in dem eller kombinerar med olämpliga läkemedel osv. Och piratkopierade läkemedel är även det ett jätteproblem som orsakar enorma mängder dödsfall varje år internationellt så att förlöjliga den typen av rädslor är rätt olämpligt även om vi i Sverige nog inte har jättestor risk för att få piratkopierade covidvaccin.

Ja men hur många vet EXAKT vad olika läkemedel innehåller och vad det innebär? De flesta är väl på nivån att ipren innehåller acitylsalisylsyra och det ska man inte ta om man har lätt för att få magkatarr. Tror att extremt få "läser på" eller är benägna att göra egna riskbedömningar på en nivå över det.

Jag upplever inte att folk i allmänhet bryr sig jättemycket om exakt vad läkemedel innehåller men just när det gäller Covid-vaccin så är det väldigt viktigt av någon anledning.
 
Ja men hur många vet EXAKT vad olika läkemedel innehåller och vad det innebär? De flesta är väl på nivån att ipren innehåller acitylsalisylsyra och det ska man inte ta om man har lätt för att få magkatarr. Tror att extremt få "läser på" eller är benägna att göra egna riskbedömningar på en nivå över det.

Jag upplever inte att folk i allmänhet bryr sig jättemycket om exakt vad läkemedel innehåller men just när det gäller Covid-vaccin så är det väldigt viktigt av någon anledning.
Ipren innehåller inte acetylsalicylsyra utan ibubufren. Båda är NSAID men det är olika substanser.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med 🙈 åt en länk till en artikel om att ett protein upptäckt i ormgift kan hämma PLPro? Det är jättevanligt att man hittar ämnen hos växter, djur och svampar som visar sig innehålla en aktiv substans som går att syntetisera och använda som läkemedel. Det brukar bara ta en sådär 10 år av olika studiefaser först.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp