Bukefalos 28 år!

Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Ja men hur många vet EXAKT vad olika läkemedel innehåller och vad det innebär? De flesta är väl på nivån att ipren innehåller acitylsalisylsyra och det ska man inte ta om man har lätt för att få magkatarr. Tror att extremt få "läser på" eller är benägna att göra egna riskbedömningar på en nivå över det.

Jag upplever inte att folk i allmänhet bryr sig jättemycket om exakt vad läkemedel innehåller men just när det gäller Covid-vaccin så är det väldigt viktigt av någon anledning.
Men det är väl inget konstigt att folk blir intresserade av hur det fungerar på detaljnivå när vaccin med helt nyutvecklad teknik plötsligt marknadsförs till stora delas av världens befolkning?

Sen hoppas jag verkligen att folk läser på åtminstone om biverkningar, aktiv substans, kontraindikationer och dos innan de äter läkemedel. Man kan skada sig själv bara av att tex inte förstå att man inte ska kombinera olika sorters NSAID som ibuprofen och asa.
 
Ska vi börja prata utbildning och erfarenheter så har jag arbetar med analysverksamhet alldeles för länge för att lita på att det som ”proffs”, ägare eller tillverkare hävdar ska vara i deras inskickade material alltid stämmer 😅

Men observera att jag absolut inte säger åt folk att inte använda sina föreskrivna läkemedel eller inte lita på vården, bara att jag tycker att det är bra att ha en förståelse för vad man stoppar i sig i läkemedelsväg och vad det kan få för effekter.
Men du inser väl att man behöver utbildning för att förstå vad ingredienserna betyder och hur de fungerar i kroppen? Så förståelse för vad man stoppar i sig är ju något som är svårt att uppnå för andra utom de som har läst medicin.
 
Men det är väl inget konstigt att folk blir intresserade av hur det fungerar på detaljnivå när vaccin med helt nyutvecklad teknik plötsligt marknadsförs till stora delas av världens befolkning?

Sen hoppas jag verkligen att folk läser på åtminstone om biverkningar, aktiv substans, kontraindikationer och dos innan de äter läkemedel. Man kan skada sig själv bara av att tex inte förstå att man inte ska kombinera olika sorters NSAID som ibuprofen och asa.
Är man intresserad av att veta vilka receptfria läkemedel man kan blanda så ska man fråga vårdpersonal (eller apotekaren). Alltså samma som man ska fråga om man har frågor kring vaccinet.
 
"Jag vill inte vaccinera mig, man vet inte vilka långtidsbiverkningar det blir".
- Inga biverkningar som går att jämföra med sjukdomen. DÄR känner vi till svåra efterverkningar.
Ingen vet vad eventuella långtidbiverkningar är av vaccinet. Troligen kommer det inte att komma fram några nya men vi vet inte och att låtsas som om det inte finns några är mest bara oseriöst och får personer att i mina ögon att framstå som något mellan lögnare och oseriösa. Vad är problemet med att erkänna att vi faktiskt inte vet om det kommer fram några långsiktiga biverkningar även om det är osannolikt att det kommer fram hittills okänt?

"Jag vill veta vad som finns i vaccinet"
- Är du kemist? Kan du ens tyda en innehållsförteckning? Kräver du samma sak av alla mediciner du får , eller gäller det bara Covid-vaccin?
Om du blir riktigt sjuk och behöver sövas ner, ifrågasätter du vad narkosmedlet innehåller? Eller vägrar du, med tanke på alla "biverkningar" med att vara sövd i veckovis, och när man vaknat upp igen?
Jag vill alltid veta vad det är i de jag stoppar i mej, även om det råkar vara medicin/vaccin, vad är poängen att raljera över att folk vill ha koll på vad de sätter i sig?

Och ja jag är vaccinerad.
 
Ingen vet vad eventuella långtidbiverkningar är av vaccinet. Troligen kommer det inte att komma fram några nya men vi vet inte och att låtsas som om det inte finns några är mest bara oseriöst och får personer att i mina ögon att framstå som något mellan lögnare och oseriösa. Vad är problemet med att erkänna att vi faktiskt inte vet om det kommer fram några långsiktiga biverkningar även om det är osannolikt att det kommer fram hittills okänt?


Jag vill alltid veta vad det är i de jag stoppar i mej, även om det råkar vara medicin/vaccin, vad är poängen att raljera över att folk vill ha koll på vad de sätter i sig?

Och ja jag är vaccinerad.
Finns det något vaccin som har andra långtidseffekter än att skydda mot sjukdom? Hur många år senare har de effekterna uppstått?
 
Ja men hur många vet EXAKT vad olika läkemedel innehåller och vad det innebär? De flesta är väl på nivån att ipren innehåller acitylsalisylsyra och det ska man inte ta om man har lätt för att få magkatarr. Tror att extremt få "läser på" eller är benägna att göra egna riskbedömningar på en nivå över det.

Jag upplever inte att folk i allmänhet bryr sig jättemycket om exakt vad läkemedel innehåller men just när det gäller Covid-vaccin så är det väldigt viktigt av någon anledning.
Jag har full koll på vad de mediciner jag äter innehåller såsom att ipren innehåller ibuprofen, vad det har för typ av biverkningar och hur det fungera, vad det finns för liknade mediciner, om det går att kombinera med alkohol, om det är olämpligt att köra bil osv.

Jag kollar däremot inte varje gång jag tar en tablett utan bara första gången.
 
Men du inser väl att man behöver utbildning för att förstå vad ingredienserna betyder och hur de fungerar i kroppen? Så förståelse för vad man stoppar i sig är ju något som är svårt att uppnå för andra utom de som har läst medicin.
Grundläggande immunologi, kemi och genetik är väl ändå något som ingår på gymnasienivå för de flesta? Åtminstone tillräckligt för att man ska kunna tillgodogöra sig information som finns lättillgängligt på nätet. Sidor som internenetmedicin och fass är lätta att hitta och till och med det som står på Wikipedia är oftast relativt korrekt (och ja, även det används av läkarstudenter om än så klart inte som enda källa) Så jag ser inte problemet så länge man har internet och är relativt normalbegåvad.

Och saknas intresse så kan man väl göra det enkelt för sig och helt enkelt läsa bipacksedeln på medicinen och fråga apotekspersonalen.
 
Senast ändrad:
Finns det något vaccin som har andra långtidseffekter än att skydda mot sjukdom? Hur många år senare har de effekterna uppstått?
Det är totalt ointressant, både AZ och i synnerhet pfizers är nya typer av vaccin där det inte finns något att jämföra med.

Faktum är att vi inte kan vet något säkert om biverkningar förrän det undersökts, och studier längre än vaccinet funnits är omöjligt.
 
Men det är väl inget konstigt att folk blir intresserade av hur det fungerar på detaljnivå när vaccin med helt nyutvecklad teknik plötsligt marknadsförs till stora delas av världens befolkning?

Sen hoppas jag verkligen att folk läser på åtminstone om biverkningar, aktiv substans, kontraindikationer och dos innan de äter läkemedel. Man kan skada sig själv bara av att tex inte förstå att man inte ska kombinera olika sorters NSAID som ibuprofen och asa.
Får jag ett läkemedel utskrivet av läkare följer jag dosen. Jag läser inte bipacksedeln och inte på Fass. Jag litar på att läkaren är uppdaterad och har koll på vad som skrivs ut till mig och helt ärligt, kan sitt jobb. Det verkar helt klart vara så. Även Apotekspersonalen kan sitt jobb och berättar för mig hur läkemedeln ska tas och vad jag nu kan tänkas behöva veta.

Får jag en biverkan, eller något jag kan tolka som det så läser jag på Fass om biverkningar, men inte förr.
 
Det är totalt ointressant, både AZ och i synnerhet pfizers är nya typer av vaccin där det inte finns något att jämföra med.

Faktum är att vi inte kan vet något säkert om biverkningar förrän det undersökts, och studier längre än vaccinet funnits är omöjligt.
Finns det något som tyder på att det skulle kunna uppstå långtidseffekter efter att det slutat skydda mot sjukdom? Jag förstår inte vilken sorts effekter det skulle kunna vara?
 
Jag har full koll på vad de mediciner jag äter innehåller såsom att ipren innehåller ibuprofen, vad det har för typ av biverkningar och hur det fungera, vad det finns för liknade mediciner, om det går att kombinera med alkohol, om det är olämpligt att köra bil osv.

Jag kollar däremot inte varje gång jag tar en tablett utan bara första gången.
Ja men det var ungefär det jag menade. Jag menade att de allra flesta inte gör någon närmare utredning av ipren än vad som står på fass t ex vad analgetisk verkan betyder eller vad ibuprofen egentligen är, består av eller hur det framställs.
 
Finns det något som tyder på att det skulle kunna uppstå långtidseffekter efter att det slutat skydda mot sjukdom? Jag förstår inte vilken sorts effekter det skulle kunna vara?
Om du har en kristallkula kan du kolla upp hur det kommer att se ut i framtiden, jag nöjer mig med att konstatera att det inte är sannolikt att det kommer okända oförutsedda biverkningar i och inte som du tvärsäkert säga att det inte blir så eller ens överväga att du kanske inte vet allt och allt inte kan förutses. Vill du övertyga någon om vaccinens förträfflighet så håll dig till sanningen, upptäcker någon tveksam att du inte har torrt på fötterna så misstror de ofta allt du säger. Och att påstå att det inte finns några långtidseffekter när man inte hunnit göra studier på det är som att skrika ut att du propagerar för vaccin och struntar i sanningen bara det ser bra ut.

Poängen med okända oförutsedda effekter/biverkningar är just att man inte kunde förutse dem.
 
Finns det något som tyder på att det skulle kunna uppstå långtidseffekter efter att det slutat skydda mot sjukdom? Jag förstår inte vilken sorts effekter det skulle kunna vara?
Det är långt ifrån orimligt eller ovanligt att ett vaccin som skyddar mot en sjukdom som kan ge långtidseffekter också kan göra det eftersom virusprotein produceras och många får sjukdomssymptom vid vaccination. Är det ett bra vaccin så kommer ju dock problemen av genomgången sjukdom på befolkningsnivå vara mycket värre än de som kan ses av vaccinet.

Det som verkar vara vissa forskares oro gällande främst mRNA-vaccinen är att de antikroppar som tillverkas mot spike-proteinet även kan se något kroppseget som antigen och orsaka autoimmun sjukdom. Det är iof en risk även vid framtagning av vanliga vaccin och genomgången virussjukdom men ibland svårt att förutsäga, speciellt hos människor som inte har ett normalt fungerande immunförsvar och med en ny teknik så finns det alltid mer osäkerheter kring långtidseffekter.
 
Ja men det var ungefär det jag menade. Jag menade att de allra flesta inte gör någon närmare utredning av ipren än vad som står på fass t ex vad analgetisk verkan betyder eller vad ibuprofen egentligen är, består av eller hur det framställs.
Varför skulle man göra en egen utredning? det finns massor av info på nätet och mycket är lättillgängligt - FASS har rätt ingående information och en komplett innehållsförteckning Och jo jag har hyfsad koll på vad ibuprofen/acetylsalicylsyra/pronaxen/paracetamol är, hur de verkar, hur man kan blanda dem, vad de har för biverkningar.

Hur det framställs bryr jag mig inte mycket om så läge det görs på ett etiskt vis.
 
Det är långt ifrån orimligt eller ovanligt att ett vaccin som skyddar mot en sjukdom som kan ge långtidseffekter också kan göra det eftersom virusprotein produceras och många får sjukdomssymptom vid vaccination. Är det ett bra vaccin så kommer ju dock problemen av genomgången sjukdom på befolkningsnivå vara mycket värre än de som kan ses av vaccinet.

Det som verkar vara vissa forskares oro gällande främst mRNA-vaccinen är att de antikroppar som tillverkas mot spike-proteinet även kan se något kroppseget som antigen och orsaka autoimmun sjukdom. Det är iof en risk även vid framtagning av vanliga vaccin och genomgången virussjukdom men ibland svårt att förutsäga, speciellt hos människor som inte har ett normalt fungerande immunförsvar och med en ny teknik så finns det alltid mer osäkerheter kring långtidseffekter.
Jo det är en ny teknik med mRNA-vaccin och man vet inte riktigt säkert vad som händer med kroppen. Jag ogillar starkt när man låtsas som det inte kan finnas risker exempelvis med hänvisningar till att andra vacciner inte har långsiktiga effekter. Man bör varken överdriva riskerna så är det dumt att negligera att det ens kan finnas en risk.
 
Får jag ett läkemedel utskrivet av läkare följer jag dosen. Jag läser inte bipacksedeln och inte på Fass. Jag litar på att läkaren är uppdaterad och har koll på vad som skrivs ut till mig och helt ärligt, kan sitt jobb. Det verkar helt klart vara så. Även Apotekspersonalen kan sitt jobb och berättar för mig hur läkemedeln ska tas och vad jag nu kan tänkas behöva veta.

Får jag en biverkan, eller något jag kan tolka som det så läser jag på Fass om biverkningar, men inte förr.
Jag läser före efter att ha fått en tablett som hade en hög risk att folk blev illamående (8%). På den tiden kollade jag inte upp alls, inte förrän det var så illa att jag spydde av små mängder vatten, och ringde sjukvårdsupplysningen. Idag hade jag slutat ta tabletten långt tidigare, det tog flera veckor innan jag kunde äta normalt även om jag blev bättre direkt jag slutade ta den. Jag vill inte vara med om liknande igen.

Det är i och för sig det enda läkemedlet jag fått nämnvärda biverkningar av.
 
Det är långt ifrån orimligt eller ovanligt att ett vaccin som skyddar mot en sjukdom som kan ge långtidseffekter också kan göra det eftersom virusprotein produceras och många får sjukdomssymptom vid vaccination. Är det ett bra vaccin så kommer ju dock problemen av genomgången sjukdom på befolkningsnivå vara mycket värre än de som kan ses av vaccinet.

Det som verkar vara vissa forskares oro gällande främst mRNA-vaccinen är att de antikroppar som tillverkas mot spike-proteinet även kan se något kroppseget som antigen och orsaka autoimmun sjukdom. Det är iof en risk även vid framtagning av vanliga vaccin och genomgången virussjukdom men ibland svårt att förutsäga, speciellt hos människor som inte har ett normalt fungerande immunförsvar och med en ny teknik så finns det alltid mer osäkerheter kring långtidseffekter.
Vad jag förstår så ser MS-forskningen med tillförsikt teknologin bakom mRNA-vaccin för att på något vis kunna tillverka någon MS-behandling (fast det har man väl inte kommit någon vart med ens, eventuellt testat på möss). Så i mina (lekmans ögon) så låter det kanske inte helt osannolikt att något som kan behandla en autoimmun sjukdom (teknologin alltså) potentiellt skulle kunna skapa annan autoimmun sjukdom. Det är ju också lite lustigt att samma monoklonala antikroppar jag står på som bromsmedicin, som gör att jag är i en riskgrupp, även kan ges till patienter som ligger på sjukhus och är mycket sjuka i Covid-19, fast då som behandling för covid.
 
Jag läser före efter att ha fått en tablett som hade en hög risk att folk blev illamående (8%). På den tiden kollade jag inte upp alls, inte förrän det var så illa att jag spydde av små mängder vatten, och ringde sjukvårdsupplysningen. Idag hade jag slutat ta tabletten långt tidigare, det tog flera veckor innan jag kunde äta normalt även om jag blev bättre direkt jag slutade ta den. Jag vill inte vara med om liknande igen.

Det är i och för sig det enda läkemedlet jag fått nämnvärda biverkningar av.
I en sådan situation hade jag kollat på Fass om jag börjat spy, anledningen till att jag inte kollar före är att jag tänker att alla mediciner ha biverkningar, man behöver ju inte få dem och vissa kan man få en tid och sedan går de över, men är det jobbiga eller som inte verkar gå över så bör man ju sluta med medicinen. Jag tål som tur är det mesta.

Testade en epilepsimedicin en gång, tror det var Ergenyl, fick information från läkare och började enligt schema. Blev riktigt dålig av medicinen. Eftersom jag blev dålig i anslutning till medicinen och på ett sätt som jag direkt kunde sätta i samband med den så ringde jag mottagningen för att fråga om det här verkligen var något att stå ut med eller om jag kunde sluta ta dem, och efter några dagars försök till så fick jag sluta, i samråd med läkaren. En sådan medicin ska ju trappas ned också så jag kunde inte bara sluta, men det var verkligen vad jag ville rakt av!
 
Jag är oerhört noga med vad jag stoppar i min kropp.
Jag vill verkligen veta och läser fass och bipacksedel innan jag provar nya mediciner.
Men jag tror på både vetenskap och beprövad erfarenhet så jag gillar vaccin och andra framsteg både inom medicin och teknik.
Jag är dessutom beredd att prova nya saker för mänsklighetens bästa, typ vara försökskanin.
Att vara noga och att vara rädd är helt olika saker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp