Nu levande hästar med minst 100 år gammalt svenskt möderne

Pazuzu

Trådstartare
Rubriken blev lite underlig, men jag visste inte hur jag skulle få till en bra, beskrivande rubrik till trådinnehållet.;) Ja, jag undrar alltså över exempel på nu levande hästar som har ett möderne från Sverige (alltså inga importerade ston på modersidan) minst hundra år tillbaka, men ju äldre ju intressantare!

Satt och funderade nyligen över att det verkar vara ovanligt nuförtiden med sådana, så det skulle vara lite kul om någon kände till någon häst i dag som är "gammalsvensk" på mödernet.:)

Sv: Nu levande hästar med minst 100 år gammalt svenskt möderne

Det har jag svårt att tänka mig. Sitter precis och skriver en artikel om en av våra bästa stostammar så jag är lite inne i tänket men kommer inte på någon som skulle vara så gammal.

Dom äldsta jag kan tänka på är:

Manina men hennes mamma, Mirola, var föddd -39 och hennes mamma var tyskfödd.

Nigas mamma, Maratta, var efter ett franskt sto född -34.

Någon annan som har några förslag?

Camilla,
också intresserad!

PS. Jag skriver om Triona men hon kom hit på 70-talet.

Ett sto hette Hello Daddy f.29 och har en svensk mamma vid namn mia Cara som det inte står födelsedata på, men hennes pappa i sin tur var född 1912.

Står på galoppsport.se men datan går inte längre bak i tiden än så...

Funderade lite över varför det inte finns några äldre stostammar kvar och det beror förmodligen mest på att genom de nya stona har vi fått in blod av de bästa hingstarna på morssidan.

"Min" familj Triona är ett typisk exempel på det, genom henne kommer Mahmoud, Hyperion och Never Say Die i mödernelinjen.

hittade Lady Beth f 1921 u Cutbeh (GER) som generationer senare genom stoet Lena gav fina hingsten Le Mans och bl a stona Gatwick, Epona och Red's Relative - dom verkar dock inte ha några aktiva avkommor eller avelsdjur

Red - och ramlade av - Lenas mamma, Mirja Helena när hon var tvååring. Hon var stor och stark och inte speciellt snäll. :eek:

Där finns faktiskt flera aktiva avkommor efter både Epona och Gatwick. Bland annat den fine Easy Fun and Free. Men det blir i alla fall inte hundra år eftersom Cutbeh var tyska.:grin:

Tack för tipset i alla fall!

Funderade lite över varför det inte finns några äldre stostammar kvar och det beror förmodligen mest på att genom de nya stona har vi fått in blod av de bästa hingstarna på morssidan.

"Min" familj Triona är ett typisk exempel på det, genom henne kommer Mahmoud, Hyperion och Never Say Die i mödernelinjen.

Jag har inte kommit på nån heller men det kan även bero på att SFAF bildades runt 1920, hur stor var den svenska aveln innan det egentligen?

Men sen tror jag som du, ganska snart är det importer bakom de flesta hästarna även de som är födda i Sveige.

Har inte kvar mina gamla böcker som såldes till mer engagerad, så jag kan inte komma något sto lång bak nu:confused:

*kl*

Tack för era försök och bidrag i jakten på "åldringarna".:) Jag har själv suttit nu och försökt hitta några, men inga äldre än till ston födda i början av 20-talet.

Det fanns nog en del men de stolinjerna har försvunnit efter hand och ersatts med utländska ston.

Ska fråga Bosse Jardby när jag träffar honom. Han, om någon, borde veta. Har faktiskt funderat på att sätta mig ner och fråga ut honom någon gång!

Han är en av de sista som minns dom tiderna. Jag pratar en del med Åke Billing och det är alltid lika roligt!

Gillar mogna män!:love:

Hejsan :), har inte skrivit så mycket här inne på ett tag, inga ämnen som intresserade mig ;).

Jag gjorde ett misstag med Hello Daddy, jag blev nyfiken och kollade runt på gamla stonamn och föll in på den men den sista avkomman i ledet föddes 49 och det stoet hade inga avkommor i sin tur så det brast ju...

I det senaste (sista *snyft*) numret av Skandinavisk Galopp finns en artikel om det danska stoet Mowerina. Hon har tydligen avkommor i Danmark nu, men hon exporterades till England så även om stammen är dansk så är det inte danskt hela vägen.

Det blir lite konstigt inte att få Kamrat-posten i brevlådan. Allt förändras och det har klassiska Mowerinalöb också och har blivit till Dansk 1000 Gns.

Men du har väl GaloppMagasinet? Vi får se till att det blir så populärt att det kommer VARJE VECKA!!:D

Har du nu gett det till alla i julklapp?? Det är inte för sent ännu! :angel:

Har du själv, söta Calle ? :angel:

Kom till att tänka på Tinto, som vann ett danskt Derby förra seklet tränat och riden av Bech-Holm. Då gick det rykten om, att han var av uråldrig dansk stamm. (Tinto, förstås). Jag har inget minne om vem han var undan och om linjen fortfarande finns.

Har du själv, söta Calle ? :angel:

Det är faktiskt den enda julklapp jag har gett i år. Till min granne, till Zuzan M's mamma och jag ska kolla om Åke Billing har den, annars ska han få den. Man får ta hand om de gamle!:)

För övrigt räknar jag med att ALLA har den. Kollade med vår största fan, Hans Adielsson, om han inte skulle ge bort den till någon i julklapp. Man han räknade med att alla han kände (som var lönt att känna;-) redan hade den!:devil:

Peter Jardby gav Jocke Lövgren en prenumeration!

Klart man ska ta hand om de gamle.
Det var ingen, som gav mig Galoppmagasinet i julklapp. Tur att man prenumererar själv. Man måste ha något vettigt att läsa, isär nu kamratposten går i graven. Tänkte att ge artiklarna om Geirs spelskola i present till en nyfrälst kompis.

Men ge kompisen en prenumeration i present! :laugh: 200 spänn är väl inget när du har sparat pengar genom att skriva system på V5-lapparna enligt Geir?

Det är jag som översätter hans grejor från norska och det är verkligen intressant. Har tänkt att börja spela V5 och bli rik som ett troll!:angel:

Liknande trådar

Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
10 269
Senast: ancan
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 583
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31