Nu måste jag få veta!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare guess_jeans
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 076
G

guess_jeans

När jag lindar min häst när jag skall rida så lindar jag med fleecelindor utan padd. Men när jag läste en annan tråd om det här så stod det att man aldrig ska linda utan padd :confused:

Ingen annan jag känner lindar med padd förutom en?

Vad är rätt???

Sv: Nu måste jag få veta!

Rätt och fel är svårt att säga. Det är smaksak. Jag lindar med padd, då jag inte är säker på att jag lyckas linda utan kanter och att trycket blir riktigt jämt. Padden hjälper till att fördela trycket. Har pratat med många som säger att de är så vana att linda, så de tycks kunna linda jämnt och fint och då tycker de det är jobbigt med padd. Finns tex lindor som är fleec på insidan och stretch på utsindan som man ska använda utan padd....

Fleecelindor är ju inte elastiska och ger inte samma tryck som elastiska lindor gör. Därmed ger de heller inte samma stöd. Jag har hittills alltid lindat med padd om jag har elastiska och utan om jag har fleece (oftast).

Okej tack för svaren :)..fortsätter nog utan då, då jag lindar ganska jämnt..

jag har lindor som är hälften fleece och hälften elastik på och dom är det meningen att man ska rida utan paddar med (läs på hööks hemsida)

Om du ska ha lindor för att de ska stödja upp så är det meningslöst att linda utan padd, då har du det bara dekorativt.
Jag lindar aldrig utan att ha padd under, det kan väl hände om jag bara ska rida ut så har jag sandow-lindor för jag tkr det är bättre att padden inte kan börja glida när man rider ut o hästen är minst sagt... lite bångstyrig.
Jag skulle linda med paddar oavsett.

Jag litar inte på mig själv till 100%, även om jag anser mig ganska så van vid att linda ben. Det är lätt att man gör misstag, och senskador är inte att leka med. :crazy:

Därför lindar jag aldrig utan padd, oavsett vilken sorts lindor jag använder!

Vad vill du förresten uppnå med att använda lindor utan padd? Det blir varken speciellt stödjande, värmande eller slagdämpande...

Senast ändrad:

jag har lindor som är hälften fleece och hälften elastik på och dom är det meningen att man ska rida utan paddar med (läs på hööks hemsida)

Men Hööks har ju lite konstiga idéer om hur viss utrustning ska användas och passas till. De tycker fortfarande att bett ska sticka ut 5 mm på varje sida... :crazy:

Jag lindar fleecelindor utan padd. (om det inte ska vara transportbandage) Använder heller ingen padd på lindor med hälften fleece och hälften elastisk. Som någon anna sa, det är väl en smaksak, men vi kan väl vara överens om att man ALDRIG lindar elastiska lindor utan padd ?

Jag använder alltid pad under lindorna lindorna varesej det är elastiska eller fleece.
Visst, man kan inte få samma ojämna tryck med fleece som elastiska men det kan bli fullt tillräckligt för att det inte ska vara bra.

Paddarna är till för att fördela trycket, dämpa stötar och i vissa fall värma och fleecen i fleece+elastik lindor blir inte tillräckligt tjock för att göra något av det. Skulle därför aldrig använda sådana :devil:.

Jag linadr oftast utan padd.´när jag väl lindar!! :cool:
jag använder nästan bara flecce lindor med hälften elastiskt. och jag har inte haft några problem med ojämnt tryck eller skav.
När jag lärde mig linda så hade jag´bara elastiska och då använde jag alltid padd.
Om du använder lindor mycket så tycker jag att du ska ha padd.

Pansi skrev:
Jag lindar fleecelindor utan padd. (om det inte ska vara transportbandage) Använder heller ingen padd på lindor med hälften fleece och hälften elastisk. Som någon anna sa, det är väl en smaksak, men vi kan väl vara överens om att man ALDRIG lindar elastiska lindor utan padd ?
Njaa, inte i alla genrer.. Inom travet används ju oftast gamacher, men vissa hästar slår sig så hårt att man använder elastiska lindor utan padd under dessa. Får inte plats med padd under o man vill ju skydda hästen så gott man kan. Har dock aldrig varit med om att någon skadat sig av det. :cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 202
Senast: super
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka