Nu ska mysko fråga en sak

mysko

Trådstartare
;)
Jag har ridit igång min häst sedan påsk och det går bra MEN
När vi rider ut och när vi tränar i padocken så slår hon tjurigt med huvudet HELA tiden :mad:
När vi tränar i ridhuset är hon helt perfekt.

Man tycker ju att hon skulle bli glad att få komma ut i skogen ihop med kompisarna ist för att vara i ridhuset.

Jag fattar inget av hennes beteende :confused:
Någon som har en bra förklaring???

Sv: Nu ska mysko fråga en sak

Hon kanske vill ha huvudet högre så hon kan kolla vad som händer runt om henne när hon är utomhus?

Om du låter henne ha långa tyglar i traven hur håller hon huvedet då?

ibland om hästen är piggare utomhus så blir man lätt stummare och inte lika mjuk och avslappnad i sin ridning- omedvetet då såklart -och "försöker" för mycket eftersom man tycker att det går ju bra annars.Mer att titta på för hästen som föregående skrev, och blir så lite spänd och så blir man lätt spänd tillbaka...

Hon börjar redan när vi kommit förbi padocken och in på vägen som leder oss från gården.
Hon har långa tyglar i skritt & trav men slår med huvudet.

Alltså hon slår argt med huvudet inte att hon vill ha tyglarna.
Hon blänger till på mig när vi får ögonkontakt.
Är vi ute en timma så slår hon hela den tiden & är sur :confused:
Hon är inte spänd eller nervös utan lunkar på och slänger till med huvudet inågon slags protest :mad:

Väldigt irriterande :mad:

Japp inte en fluga i sikte :devil: trodde oxå det!
Men iofs kan det vara knott :confused:

Har inte testat :D

Men visst ska väl en häst tycka det att det är härligare att vara ute i skogen och luffsa än att träna i ett ridhus :eek:

Min häst gör likadant.

Hon (min) gör det för att hon vill bestämma mer.
Hon gör det oftast/endast efter en längre vila, bete och likn.

När vi började hoppa igen för ett tag sen (efter ett längre avbrott) så var hon helt hemsk, andra trodde jag skulle bli nockad av hennes höga slag med huvudet :o
Det kanske är samma sak med din - den tycker att det är kul och blir sur för att den inte får göra som den vill? (exv Springa Väldigt Snabbt på momangen? :crazy: )
Iaf, ju mer vi tränade desto bättre blev det, hon blir bara så upphetsad av just hoppningen att hon verkligen vill visa att vi ska springa snabbare :crazy:

När vi kom ut på utebanan från ridhuset så började hon däremot igen. Det gick så illa att vi gick omkull förra träningen (hon började slå med huvudet och steppa innan hindret vilket gjorde att vi hamnade på helt fel avstånd vid avhoppet och föll...)

Jag vet att hon går att träna till att sluta slå, men för att inte riskera något så använde jag martingal senaste gången vi hoppade. Det gick jättebra, och hon lugnade ner sig själv efter fallet också (förstod säkert själv att det var lite farligt att hålla på sådär...)

Kan tillägga att min gör så även i dressyren efter att hon fått vara ledig ett tag, exv sommarbetet.

MEN... mitt råd är; när hästen börjar slå - aktivera den då med svårare övningar så att den får något annat att tänka på/ måste koncentrera sig istället för att slå.
Kräv så mycket (dressyr) att det blir alldeles för jobbigt/förvirrande för den att klara av övningen samtidigt som den slår.
Det fungerar (inom dressyren iaf, hoppningen gäller det mer att få hindrena att bli ett "normalt inslag") på min, men kan ta någon vecka. (tyvärr fungerade det inte tillräckligt snabbt nu senast...)

Hoppas du blir av med det snart, tycker själv det är superjobbigt :crazy:

:bow: :bow:
Detta verkar stämma med hennes beteende :D

Jag tränar henne väldigt intensivt då hon sätter igång men så fort jag släpper på det så börjar hon :mad:
Igår var vi själva i padocken och då slog hon endast 2ggr men så hade hon beskymmer om det inte skulle komma någon hästkompis eller inte så hon hade väl inte tid ;)
Ikväll var vi i ridhuset och hon gick perfekt :love:

Jag funderade på om hon har ont & var på väg att beställa tid på kliniken men eftersom hon går perfekt i ridhuset så kan det ju inte vara något med henne :confused:

Ta det lungt med din häst då det verkar vara farligare för dig :cry:

Är det möjligtvis pga att våra är ston som de gör så :devil:
Min kan vara lite tjurig på stons vis men aldrig elak iaf

Lycka till med din pålla :bow:

Är detta nåt hon har börjat med sedan du fick tillbaka henne? (Hon har stått nån annanstan va?)
Det kanske är ett beteende/en ovana som hon har tagit efter efter de andra hästarna i det andra stallet?

Hon står fortfarande kvar och jag är där varje dag & sköter om henne.
Inga andra hästar gör så, de är glada när vi är ute.
Ska snart flytta henne till bete :bump: fast det blir träning som vanligt får se om hon slutar med det då.

Skicka ett PM till Lejonelle här på buke. Hon hade samma problem med sitt sto (just ute i paddocken men inte i ridhuset) ett tag för några år sedan och jag vill minnas att hon och hennes döttrar lyckades klura ut var skon klämde.

:)

Något som det annars skulle kunna vara är att hon tycker att det är lite stelt och jobbigt om hon inte har varit i gång så mycket och att det är frågan om protester. Jag brukar uppleva att hästarna känner sig lite stärkta av att vara ute (eftersom de har mer utrymme och fler flyktvägar) och därför "vågar" (lite dåligt ordval kanske) protestera lite mer ute än inne där det är trängre. Bara en spekulation, alltså! :)

:bow:
Ska kolla med henne :D

Men att rida ut utan att träna bara luffsa i skogen borde inte framkalla detta beteende :confused:

När hästen slår med huvudet/är ostadig i formen är det ju oftast hos ryttaren som det brister, vilket det har diskuterats tidigare i denna tråd. Slår det mer eller mindre vildsint med huvudet brukar jag misstänka att den har verkligen ont någonstans och då ofta av sadel eller bett.

Men eftersom det är så stor skillnad på din häst ute och inne i ridhuset så undrar jag om den inte har "head shaking syndrom". Jag har en bekant vars häst har denna sjukdom och hon kan inte rida utomhus under sommarhalvåret för att hästen skakar så mycket på huvudet när den är ute. När den är ute utan ryttare går den med reltivt lågt huvud och har inte samma problem med huvudskakningar utan det blir mycket värre vid ridning. Vid molnigt väder minskar problemen och på vintern har den inga problem.

"Head shaking syndrom" är em sjukdom som man vet lite om och man har inte helt koll på varför hästarna får den eller vad det är som de är överkänsliga mot. Olika saker som orsakar problem kan vara pollen och solsken.

:bow: för ditt svar men det är inte det utan hon är irriterad och slår med huvudet i protest men mot vad vet jag inte.

Tror att husmusen har hittat lösningen som jag ska kolla upp :bow:

Hon slog inte igår då jag red i padocken :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 218
Senast: Sasse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 539
Senast: Ullmerkott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 858
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka