Sv: Nu ska mysko fråga en sak
Min häst gör likadant.
Hon (min) gör det för att hon vill bestämma mer.
Hon gör det oftast/endast efter en längre vila, bete och likn.
När vi började hoppa igen för ett tag sen (efter ett längre avbrott) så var hon helt hemsk, andra trodde jag skulle bli nockad av hennes höga slag med huvudet
Det kanske är samma sak med din - den tycker att det är kul och blir sur för att den inte får göra som den vill? (exv Springa Väldigt Snabbt på momangen?

)
Iaf, ju mer vi tränade desto bättre blev det, hon blir bara så upphetsad av just hoppningen att hon verkligen vill visa att vi
ska springa snabbare
När vi kom ut på utebanan från ridhuset så började hon däremot igen. Det gick så illa att vi gick omkull förra träningen (hon började slå med huvudet och steppa innan hindret vilket gjorde att vi hamnade på helt fel avstånd vid avhoppet och föll...)
Jag vet att hon går att träna till att sluta slå, men för att inte riskera något så använde jag martingal senaste gången vi hoppade. Det gick jättebra, och hon lugnade ner sig själv efter fallet också (förstod säkert själv att det var lite farligt att hålla på sådär...)
Kan tillägga att min gör så även i dressyren efter att hon fått vara ledig ett tag, exv sommarbetet.
MEN... mitt råd är; när hästen börjar slå - aktivera den då med svårare övningar så att den får något annat att tänka på/ måste koncentrera sig istället för att slå.
Kräv så mycket (dressyr) att det blir alldeles för jobbigt/förvirrande för den att klara av övningen samtidigt som den slår.
Det fungerar (inom dressyren iaf, hoppningen gäller det mer att få hindrena att bli ett "normalt inslag") på min, men kan ta någon vecka. (tyvärr fungerade det inte tillräckligt snabbt nu senast...)
Hoppas du blir av med det snart, tycker själv det är superjobbigt