Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Lupin

Trådstartare
Utställningen i Bröndby, Köpenhamn, Danmark, igår söndagen den 16 september blev en intressant tillställning. Jag bestämde mig inte ens för att åka dit förrän 0545 samma morgon, eftersom jag ändå vaknade så pass tidigt. Bedömningen skulle starta 1000, så jag packade bilen, tryckte ut några kartor från Eniro och väckte sambo + son runt 07-tiden. Vi kom iväg ungefär som planerat, vid 0740. Grindarna skulle öppna 0830 och bedömningen i ringen starta 1000, med frallorna först.

Bilresan ner gick bra, förutom att det blåste rätt friskt. Med takbox på bilen blev det lite skakigt ibland. Speciellt när vi körde över Öresundsbron haha. Men vi körde åtminstone om en husvagn...annars var det vi som blev omkörda över hela bron. Tidsmässigt låg vi bra till när vi kom över på den danska sidan. Men sen gick det snett. Jag tyckte kartan såg så enkel ut och det var så nära efter bron, att jag inte studerat kartan speciellt noga. Jag kom bort mig nästan direkt, jag som nästintill har en kompass i näsan. :o

Den största missen var nog att jag glömt att kolla skalan på kartan och tog för givet att sträckorna var hyfsat långa. Så jag reagerade inte förrän det var alldeles för sent. Då hade vi redan kört rakt igenom Köpenhamn (via E47/E55) och närmade oss Helsingör. När vi var knappt 3 mil ifrån lyckades vi vända och ta oss söderut igen. Då var klockan en bit efter 1000... Vi räknade ut att med 39 frallor anmälda och ca 20 bedömningar/timme och hanarna först, så kanske kanske vi skulle hinna, om vi bara hittade dit.

Ungefär 1050, efter diverse felkörningar, stod vi på parkeringen till utställningen. Tur i oturen låg vår ring nästintill där vi stod. På plats, knappt 10 min före vår klass, upptäckte jag att jag slarvat bort utställningskopplet. Sambon sprang med sonen i sulkyn och köpte första bästa nylonvariant, så jag slapp åtminstone visa upp vovven i brett läderhalvstryp med reflexkoppel. :D

Behöver jag nämna att min lilla ungtik var högst förvirrad och närmast jet-laggad efter åkturen? Efter en snabb uppvisning och genomgång åkte vi ut med en tvåa och hunden spydde precis utanför ringen, åksjuk. Vilket kan förklara hennes något vingliga och "låga" uppträdande i ringen. Hur vi kunde få ett blått band, med sådan trevlig och positiv kritik fattar jag inte. Jag vet andra motsvarande som fått 1:a med HP vid andra tillfällen! :eek: Men när vi efteråt fick höra att domaren varit stenhård och skickat ut en hel han-klass med tvåor förstod vi att vi inte haft en chans från början. Så gott som alla gula och skäckade/vita hundar åkte ut med tvåor. Det var otroligt få som fick ettor. Domaren verkade betrakta slätt rött band som lika ouppnåeligt som ett CACIB. Å andra sidan var han hur trevlig och sympatisk som helst. Han tog sig tid att ge muntlig förklaring och kritik till varje ekipage och var ytterst charmig och avslappnad. Det kunde nog behövas med tanke på hans bedömningar, alla ser det inte som en kul grej...det finns en del som tar det här med utställningar och resultat på blodigt allvar och kan bli riktigt aggressiva när rosetterna uteblir.

Inte nog med att vi körde vilse och nästan inte hann fram i tid, hunden var åksjuk och vi åkte ut lika fort som vi gick in i ringen. Jag fick mens direkt efteråt. :eek: Men samma turfé som hjälpte oss hitta rätt och såg till att vi kom fram "i tid", hjälpte mig att hitta en bortglömd mensbinda i botten på skötväskan. :)

Efter strapatserna med vår ungtiks utställningspremiär åt vi lite och strosade sen runt på området och fyndade ett skitsnyggt utställningskoppel (halsband och koppel i ett) i tunnt, rundflätat svart läder. Handgjort. För endast 148 DKR. Super! Och jag köpte en söt mugg med franska bulldogbilder för dryga 90 DKR. Men det tyckte jag att jag var värd. Det tyckte sambon med. :)

Vovven var överlycklig när vi äntligen var hemma igen, lite senare på em. Och nu sitter jag och lusläser utställningsannonser, både officiella och inofficiella. Har bokat in ett par av de sistnämnda i oktober, för jag känner mig ringrostig (haha!) och vovven behöver mer träning. Och så behöver vi köpa en GPS till nästa gång... ;)
 
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Det där låter nästan som min Sofieroupplevelse:

07:30 var jag uppe då jag tänkt köra hemifrån halv nio; jag ville vara ute i god tid p.g.a. vägarbetet Borgeby-Lundåkra. En kvart före avfärd lämnade vi lägenheten för att valpis skulle få en morgonpromenad och gick ner i garaget via garageporten i stället för via trapphuset som jag brukar. Garageporten går ner medan jag lastar in i bilen. "Sproink" säger det, och så smäller det lite också, men det var inget jag ägnade någon större tankeverksamhet: Porten låter en hel del.

Så skulle jag köra iväg. Och porten rörde sig inte ur fläcken. "Sproink"-ljudet alstrades av en stor fjäder som gick av.

Maken ringde Kone, som skulle skicka en tekniker "inom rimlig tid". En timme tog det innan nämnda tekniker kom och hissade upp porten manuellt; brustna fjädrar var inget som kunde repareras direkt och speciellt inte av en tekniker som till vardags servar hissar. Jag räddades av lågtrafik på motorvägen och kom fram till min ring på Sofiero i grevens tid. Jag råkade dessutom gå in bakvägen och fick leta upp närmsta vaccinationskontroll efter att jag parkerat vid ringen. Hann bara komma tillbaka så var det juniorhanarnas tur.

Andra plats med HP.

Efter det så tänker jag parkera bilen uppe på gatan kvällen innan jag ska iväg.

För att inte tala om den gången jag skulle till en inofficiell i Skurup och snurrade omkring i och kring Burlöv-Arlöv-Malmö hur länge som helst - notorisk felkörare som jag är - innan jag äntligen tog mig i kragen och körde safe (in till Malmö i närheten av djursjukhuset och på E65:an den vägen). Körde fel inne i Skurup också. BIR med HP och BIG-R blev vi den gången.
 
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Du fick ju åtminstone trevlig utdelning av slitet. :D
 
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Iofs. Å andra sidan har jag fått släta ettor hela sommaren (på inofficiella utställningar där min hund varit den enda i sin ras och där alla andra hundar som varit ensamma i sin ras fått både BIR och HP). ;)
 
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Inofficiella ska man akta sig för...har hört om en ung tjej som visade sin fralla och blev utdömd med nolla. Domaren anklagade tjejen för att hunden var kuperad (!) och "säkert även insmugglad". Skrämmande! :eek: Om man inte ens orkar läsa igenom rasstandarden så behöver man ju inte ställa upp som domare. :mad:
 
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Jag åkte ut med en slät etta tidigare i år för att min hund hade tångbett.

Ingen hade sagt något om tångbett utställningen dessförinnan och ingen har sagt något om tångbett efter detta heller. (Och bettet såg likadant ut på nämnda utställning som på Sofiero och alla utställningar däremellan).

Domaren i fråga är inte ens domare, hade heller ingen vidare koll på hur min ras visas. Jag håller numera viss koll på vem som ska döma min ras på de inofficiella jag anmäler till - dels vill jag ju att domaren ska vara domare också, dels vill jag ju inte ställa för samma människa igen.

Jag har hört skräckhistorier, men har väl haft tur. Om man bortser från det där med tångbettet.
 
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Har hunden tångbett? Vad för slags bett ska rasen ha? Det är västgötaspets du har?

Hur kollar man upp domarna på de inoff i förväg? Via SKK?

Själv kan jag inte fatta att vi åkte ut med blått band igår, eller att en hel anmäld klass (hanar, minns inte vilken av klasserna tyvärr) med flera hundar åkte ut med tvåor och blått band. Släta ettor hade varit mer...passande...eller nåt. Tur att han var trevlig i alla fall, så slapp man bli irriterad på det också.

Brukar internationella utställningar med utländska domare vara superjättestenhårda i bedömningarna? Typ sciencefiction-hårda tolkningar av rasstandarden? :confused:
 
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Ja, det är en vätte. Han har ett saxbett, som sig bör.

Jag brukar googla domarnas namn och på Dommer Web kan man kika på vad de får döma. Och så hör man ju via andra utställningsaktiva hur domare är och hur de dömer.

Ställde för en domare i Tvååker som var trevlig, men himla glad för att ge tvåor. Dock inget som är allmängiltigt för domare; de flesta utländska domare jag ställt för har gett oss ettor. Låter inte helt rimligt att hela klasser ska åka ut; kan alla hundar verkligen ha avvikit så mycket från rasstandarden eller gått så illa i ringen?

Har fått en tvåa på officiell, och den var fullt förståelig. I kritiken stod det att valpis uppvisade ett stressat intryck: Vi hade gått upp tidigt på morgonen, kört 20 mil och han befann sig i värsta slyngelåldern och betedde sig därefter.
 
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Låter som en trevlig utflykt. Alltid lika kul med felkörningar =)

Själva skulle vi inviga våran nyinköpta gps för ngt år sedan.

Fick för oss att en kvällstur till Sthlm o köpa ngt o käka kunde vara en ide...

Problemet vara bara att gps´er funkar inge vidare i tunnlar. Vilket resulterade i att vi mitt i natten befann oss helt lost i sthlm.
Gled runt när man hade täckning, för att sekunden senare komma till en ny tunnel.

Åkte runt på trevliga ställen som "malmskillnadsgatan" osv i flera timmar innan vi hittade hem =/

Men i övrigt e gps helt underbat. Har i dagsläget 3st. En till bilen, en till båten, o en liten när man är i skogen...
Ruskigt lätt o bli beroende av dom små sakerna.

/Tobbe
 
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Han kanske gjorde en ful min åt domaren precis när denne skulle kolla hans tänder. :D

Nej det var verkligen inte så låg klass på hundarna (franska bulldogar) i Köpenhamn igår! Lutar lite åt att domaren hade favoritfärg...tigrerad. Från början var ju bara tigrerade godkända. Sen skäckar och sist gula (fawn). Min tolkning är att gårdagens domare ogillade "fel" färg. Nästan alla gula åkte ut, oavsett kön eller hur de såg ut! Likaså skäckarna (de få som var där). Tigrerat är den största färgvarianten numerärt. Men det betyder inte att gula eller skäckar är av sämre kvalitet. Färgerna kommer blandat i kullarna, men förr avlivade man alla utom de mörkt tigrerade.

Tyckte överlag att det var bättre kvalitet på frallorna i Danmark igår, än på Sofiero förra söndagen.

Det konstiga är att det positiva övervägde starkt i min hunds bedömning, både muntligt och skriftligt. Och jag vet en tik (fast hon är iofs mörktigrerad haha) som fått i stort sett exakt samma kritik och fått 1:a (rött band) med HP. Nu tar jag iofs inte så hårt på gårdagen, min tik är bara 10 månader och har långt kvar innan hon är färdig. Det heter dessutom att de som ser färdiga ut runt året inte blir de bästa som vuxna. :angel:
 
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Kanske alldeles för varglik. Eller för motsträvig. ;) ;)

Det finns ju vättedomare som ogillar vättar med bläs, domare som favoriserar stubbsvans (trodde nästan jag skulle vara helt chanslös i Sofiero då valpis var ensam i sin hanklass med svans) och/eller föredrar vättar som är väldigt kraftiga (nästan mulliga) och/eller vättar av en viss färg. En del domare visar uppskattning för spralliga hundar, andra vill att hunden ska vara 100% lydig och 100% följsam. O.s.v. o.s.v. o.s.v.

Valpis är under utveckling, det är något som domare tycker om att påpeka. Men han har börjat växa till sig nu. När han är tre kommer han att sopa banan med alla. ;) ;) ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu ska vi banne mig köpa GPS!

Haha! Samma här! :D Frallor tar också tid på sig att bli vuxna, runt tre brukar man säga. Ganska gammalt för en sån liten hund. Men det är ju ingen liten hund iofs. Utan en stooooor hund i mindre format. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp