Bukefalos 28 år!

Nu ska vi se om jag kan uttrycka mig rätt.

H

Havregryn

Nu ska vi se om jag kan uttrycka mig rätt.

Fick mig en fundering idag när jag började ge hästen kraftfoder igen efter sin "sommarvila". Hur gör ni som ger hästarna mat efter analyserat grovfoder? Hur gör ni under sommrana? Analyserar ni gräset också? :confused: :confused:

ne men menar, allt tjat om att analys är viktig, och ja den är viktig men inte livsnödvändig. Hur gör man då under sommaren?

vissa kanske inte alls ger kraftfoder till sina hästar under sommaren men hur gör ni som gör de?

och sen, vad är hästens behov under sommaren? Tänker så här, behöver hästen mer av något om dne rids likadant under sommaren som under vinter, skillnaden är bara den att den går ute dygnet runt, eller kanske står inne under natten, men äter gräs när dne själv vill. Hur funkar de då med kraftfoder? Borde den kanske inte ha mer kraftfoder under sommaren om den står ute?

Jag själv fodrar med samma mängd kraffoder under vintern som under sommaren, bara de att jag skippar linfrökakan. vad anser ni, gör jag då fel eller rätt?

Många åsikter om allt och inget...

men vad tänker ni??

/M
 
Sv: Nu ska vi se om jag kan uttrycka mig rätt.

Självklart kan man inte analysera betet i samma utsträckning som det konserverade grovfodret, men det är ju skillnad i hur hästen äter av det också.

På vintern är hästen hänvisad till samma foder hela vintern, medan den på sommaren har fri tillgång till garanterat näringsrikt gräs och andra växter. Ett normalt bete innehåller det mesta hästen behöver, förutom möjligtvis selen och natrium. Alltså bör inget tillskott behövas...

MEN, alla hästar klarar sig inte på bete, och då måste man ju ge kraftfoder. Det gäller då att man kan fodra med ögat och snabbt se när hästen börjar tappa.

Jag anser inte att du gör fel som fodrar lika sommar som vinter, om du vet av erfarenhet att din häst faller ur av bara betet.

Att ge samma mängd kraftfoder varje vinter är dock tveksamt om det kan stämma, men det skrev du ju iofs inte att du gjorde. Bara påpekar det...;)
 
Sv: Nu ska vi se om jag kan uttrycka mig rätt.

Menar du då att du tycker att de flesta hästarna skulle klara sig på enbart bete då med samma arbete som under vintern. (nu drar jag inte alla över an kant, för som du säger så är de ju upp till individen).

men sen, vad är ett normalt bete?

Men då när man sen ska "fodra med ögat" blir inte de lite motsägelsefullt (finns det ett sånt ord ens?:confused: :confused: ) vad man själv sagt när man är så noga med att ha analys på vintern? Eftersom man då helt plötsligt börjar fodra med ögat. (Nu drar jag inte alla över en kant, men bara som jag tänker)

Låt detta nu inte bli någon "arg" tråd av det hela, vill bara veta vad folk tycker och tänker!

anledningen till varför jag ger samma mäng kraftoder sommar som vinter är för att han arbetar lika hårt men tycker att de tar med kraft på honom genom att han står ute dygnet runt och jobbigare arbetsförhållanden pga. tex. de varma vädret. Jag tycker på honom att han hellre jobbar i kallt väder än varmt. och ibland funderar jag på om han behöver mer "enegi" att orka sommrana.

nu hänger jag inte riktigt med på de där med varje vinter samma mängd kraftfoder, utryckte jag mig så någonstans? Allt handlar väl om kvaliteen på grovfodret och arbetet.

nå väl, ska bli intressant att se vad andra har att säga om detta..

/M
 
Sv: Nu ska vi se om jag kan uttrycka mig rätt.

Menar du då att du tycker att de flesta hästarna skulle klara sig på enbart bete då med samma arbete som under vintern. (nu drar jag inte alla över an kant, för som du säger så är de ju upp till individen).

Ja, de flesta klarar sig utmärkt på bete, men jag vet att många gärna "havrar" upp hästarna på betet för att de ska kännas alerta i ridningen. Jag anser dock att man ska titta på hullet i första hand. Hör mycket: "H*n blir så tjock på betet, men jag måste ju ge 1 kg havre för att h*n ska orka med ridningen". Det hänger liksom inte ihop...;)
(Och nu säger jag inte att det är så du gör/tänker, bara så som jag uppfattar att många gör!)

men sen, vad är ett normalt bete?
Tja, ett bete som inte tar slut förrän framåt hösten, som innehåller lite olika växter, kanske gödslas ibland och som inte är enbart skog, typ.

Men då när man sen ska "fodra med ögat" blir inte de lite motsägelsefullt (finns det ett sånt ord ens? ) vad man själv sagt när man är så noga med att ha analys på vintern? Eftersom man då helt plötsligt börjar fodra med ögat. (Nu drar jag inte alla över en kant, men bara som jag tänker)

Som jag skrev i det förra inlägget, hästen har fri tillgång till färskt gräs som växer till under nästan hela sommaren och som håller god kvalité åtminstone den mesta tiden.

Råkar man slå höet när gräset är som näringsfattigast så är man fast med det näringsvärdet hela vintern sedan, det ändrar sig ju liksom aldrig under tiden som det färska gräset gör.

Och visst skulle det vara skönt att veta vad betet innehåller, men man måste ju samtidigt se till vad som är praktiskt genomförbart. Att analysera betet flera gånger i veckan, eller efter varje torr- eller regnperiod går ju liksom inte. Det foder som konserveras behåller ju som sagt sina näringsvärden, och det räcker med att analysera en gång så vet man sedan.

nu hänger jag inte riktigt med på de där med varje vinter samma mängd kraftfoder, utryckte jag mig så någonstans? Allt handlar väl om kvaliteen på grovfodret och arbetet

Jepp, jag skrev ju att det inte nödvändigtvis var riktat till dig.:) Men det finns ju många som ger sin häst x kg hö och y kg av samma kraftfoder år efter år.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 921
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 499
Senast: Takire
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 653
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp