Nu skriver jag igen.

B

Blackfelicia

För ett par dagar sen så skrev jag om att min häst har åkt på en kraftig kotledsinflammation höger fram, och veterinären sa att hon ska gå i en liten hage. men nu så ringde stallchefen och vill ändå ha ut henne i sommarhagen, och jag sa till honom att hon är småsvullen i benet. och jag ska in med henne till kliniken på onsdag. men han tycker ändå att hon ska ut pga att han tycker synd om henne för att hon inte kan gå med dom andra hästarna, men visst det tycker jag med. men vad ska jag göra. nån som har ett förslag? tips?
 
Sv: Nu skriver jag igen.

Har veterinären sagt att hästen ska stå inne/i liten hade så ska den göra det. Visst är det synd om henne men hon blir knappast friskare och gladare om hon springer på skadan och får ytterligare veckor i sjukhage med medicin och fler återbesök. Ta att hon står ensam nu så blir hon frisk snabbare.
 
Sv: Nu skriver jag igen.

Ja, lyd veterinärens råd! Det måste stallchefen förstå att hon inte kan gå ut.
Har hästen kompisar runt omkring sig om den står i liten hage??
 
Sv: Nu skriver jag igen.

LÅt din häst stå i en liten hage, LYD vetrinärens åder.. Hoppas att hon snart blir frisk :)
 
Sv: Nu skriver jag igen.

Om din häst kan hålla sig lugn i en liten hage utan sällskap så är det väl bäst, men går den bara runt hela tiden så kan du lika gärna låta den gå med de andra hästarna. Ofta håller de sig mer stilla i en riktig hage än i sjukhagen.:smirk: ( egen erfarenhet)
Du får nog testa och se...
 
Sv: Nu skriver jag igen.

Fast nu är det väl ändå inte din stallchef som bestämmer över din egen häst eller hur ? Jag blir alltid så förvånad då jag läser inlägg som detta. Låter ni andra människor bestämma över era hästar, varför då ? Om en veterinär säger att: så här ska du göra, så ska du väl lyda dennes råd och inte en stallchef som bara *tycker synd om* hästen för den inte får gå i en stor hage.
 
Sv: Nu skriver jag igen.

Precis vad jag också tänkte. Vad har stallchefen med detta att göra överhuvudtaget..
 
Sv: Nu skriver jag igen.

Håler med Adrenochrome och Grana, varför bestämmer din stallchef över din häst? Det gör du, visst dom får ge råd å säga sin åsikt men det du säger är det som gäller. Jag skulle följa veterinärens råd, annars kan det bli värre specielt om det är en väldigt aktiv flock ni har. är sjukhagen lite ur synhåll så kanske ni kan sätta upp en sjukhage i den stora hagen. Så gjorde jag hemma hos oss å så gjorde en annan stallägare till sin egen häst när den fick stå i sjukhage, då ser dom kompisarna å blir lugnare tack vare det.
 
Sv: Nu skriver jag igen.

Gör som veterinären sagt!

Om ni dessutom behandlat leden med något är det extra viktigt att hästen håller sig lugn, speciellt om den är sprutad med kortison.
 
Sv: Nu skriver jag igen.

Nej men felicia får gå i sjukhagen tills onsdag, sen får vi utgå från vad som händer på onsdag.
Hon är ganska lugn häst bry sig inte om hon får gå själv.
Tack för alla svar.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 552
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp