Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
För annars har hon varit rysligt fin

Fast lite konstigt är det ju att din häst fått dubbelsidig inflammation? Du rider ju ganska försiktigt, hoppar inte och rider ju mest ut? Det hade jag nog lagt lite tid på att utreda hur det kunde bli så.

@Maui Hon kanske är trött i knoppen visserligen men helt ärligt tror jag att det är nåt kroppsligt fel när en normalt pigg o glad häst ändrar beteende. Ska ni inte ta o vetchecka henne för säkerhets skull?

Själv tränar jag vidare med mina två små busar. Irländaren har en FT kvar men då får Junioren rida, vi tränar mycket dressyr för tillfället...och Harriet ska starta lite av varje framöver. Hon är jättefin i dressyren nu men det är ju i hoppningen som hon ser helt fantastisk ut!

Fast lite konstigt är det ju att din häst fått dubbelsidig inflammation? Du rider ju ganska försiktigt, hoppar inte och rider ju mest ut? Det hade jag nog lagt lite tid på att utreda hur det kunde bli så.
Men självklart gör vi det.
Ibland känner jag mig lite idiotförklarad här.

Inte speciellt konstigt faktiskt.
Det har tagits prover på EMS och kommer att tas PSSM prov.
Till 99% beror det på detta. Strålas mamma hade PSSM vilket jag så klart fick veta långt efter att Stråla var född och det verkar vara ärftligt.
Hon har svällt som en julgris i sommar och blivit ödemig och depåig över hela kroppen trots att hon knappt betat nånting och motionerat ordentligt (om än inte på en fälttävlanshäst nivå), hon tål inte gräs alls. Hon behöver bara titta på det för att svälla.
Så hon har blivit stum i musklerna och fet som fan så därav dubbelsidig ledinflammation.
Plus att hon har sin gamla ryggskada som hjälper till.

Ok det förklarar ju en hel del! :) Har verkligen inte för avsikt att idiotförklara ngn men denna infon har du ju faktiskt inte dela med dig av tidigare. Jag är väldigt intresserad just av ledinflammationer och hur de uppstår och i ditt fall kändes det rätt oförklarligt hur det gått till. Inte heller fick vi nån info om att veterinären lagt tid på att utreda utan bara konstaterade.

@Novali01 Härligt att det rullar på och går kalas med dina pållar:)!

Är på väg snart att åka och träna.
Imorgon tävling och vi rider program som vi inte är redo för alls men, äh, jag är inte nervös i sak men det känns lite hafsigt på något vis och alltid olustigt när man inte känner sig färdig för uppgiften. Min häst var den enda som någorlunda går förvänd, därför blev det vi..
Dock har vi en 14-årig tjej i laget som rider samma klass på en 175 häst som aldrig tävlat. Hon är liten å späd, tjejen..Dock tävlings van själv och duktig!
Men att man inte har lite av ungdomarnas självförtroende:D.

Jag har sagt det innan men sedan ska det bli skönt att bara vara, det är jag och Morran;). Vi ska faktiskt softa lite jag å Bellona då det blir behandling nästa fredag. Så ska jag boka tandläkare och så blir det sadelprovning framöver, har dock inte bokat än..
Men om vi har en liten träningsfri period så blir det nog väl.
Behöver tid till lite annat sen hade det varit bra att åka nu så länge det går men hoppas på en mild vinter..

Blir en dryg dag i morgon. Hade gärna åkt själv men man får vara snäll ibland. Kan nog åka efter min start iallafall..

Bara..vad ska man ta betalt ? Det är ju ändå två timmars resa nästan.
Är typ tv-tre hundra för mycket? Blir ju liksom lite extra meck tidsmässigt för mig att hämta det andra ekipaget och så..Sen ska jag ju åka ändå men..

@polly p Du får ju räkna på vad det kostar, dvs extra mil och extra bensinkostnad för att dra två osv. Och sen ta betalt så det känns bra för dig. Lycka till på tävlingen, det går säkert bra.

@polly p Du får ju räkna på vad det kostar, dvs extra mil och extra bensinkostnad för att dra två osv. Och sen ta betalt så det känns bra för dig. Lycka till på tävlingen, det går säkert bra.
Mmm..men jag är bra på att vara alldeles för snäll:(..
Jo, jag hoppas det ska gå bra..Men är nöjd att överleva:D..

Ok det förklarar ju en hel del! :) Har verkligen inte för avsikt att idiotförklara ngn men denna infon har du ju faktiskt inte dela med dig av tidigare. Jag är väldigt intresserad just av ledinflammationer och hur de uppstår och i ditt fall kändes det rätt oförklarligt hur det gått till. Inte heller fick vi nån info om att veterinären lagt tid på att utreda utan bara konstaterade.
Okej.
För mig är det så självklart att man utreder varför och jag förutsätter alltid att man funderar på varför medans du förutsatte att vi inte gjorde det bara för att jag inte skrivit om det.
Jag grubblar alltid på tok för mycket på varför, så jag tog lite illa upp när du trodde att vi inte funderar över det.

Fast jag trodde att jag skrivit om PSSM misstanken tidigare men jag har skrivit på så många ställen att jag glömmer vart jag skrivit vad.

Det är ju så här på nätet, mycket man tänker kommer ju inte fram om man inte skriver det. ;) Och jag menade ju att jag undrade varför din veterinär inte hade funderat på hur det kom sig, inte att du som hästägare skulle vara drivande i den frågan. Har tyvärr stött på alldeles för många veterinärer i mitt liv som inte informerar hästägaren och försäkrar sig om att de verkligen förstår vad som sägs.

Det är ju så här på nätet, mycket man tänker kommer ju inte fram om man inte skriver det. ;) Och jag menade ju att jag undrade varför din veterinär inte hade funderat på hur det kom sig, inte att du som hästägare skulle vara drivande i den frågan. Har tyvärr stött på alldeles för många veterinärer i mitt liv som inte informerar hästägaren och försäkrar sig om att de verkligen förstår vad som sägs.
Då är jag med. Jag tar åt mig lite extra för jag är så trött på att försöka göra allt rätt och ändå blir det fel. Jag försöker så att jag håller på att ta ihjäl mig medans andra skiter fullständigt i allt och har tillsynes friska hästar.

Klinikveterinären fick jag fråga vad hon trodde det berodde på och fick något diffust lite ointresserat svar som ändå gick ut på ovanstående.
Men min hemma veterinär är bra på att klura och komma med tankar och idéer och diskuterar gärna saker och ting.
Jag tycker inte att det känns bra att ha en skadad häst utan att veta varför. Hur ska man då kunna göra annorlunda?

Idag fick Stråla gå ut igen och jag hade gjort en labyrint hage så att hon inte skulle springa, hon kunde visst springa ändå.
Fast långt ifrån lika galet stolle rus som hon brukar göra annars. Med bock och slidestop och hela registret.

Sen höll jag på att få ett bryt när Rinos andra baksko hängde i två sömmar men underbara hovslagaren var i närheten och pep förbi så 40 minuter senare var vi på ridtur.
Jisses så drygt att ha en häst med så här kassa fötter. Men nu ska min hovslagare få sko honom (han har haft en annan) så får vi väl se om han kan göra något åt eländet.

Tävlat idag och det gick inte så bra..60% i la:4.
Hon kändes helt ok på framridningen och träningen igår gick fin fint.

Var hemma lite för sent igår kväll då vi var bortbjudna och maken lite trög att få hem:devil: . Sov dåligt dessutom..
Var väl lite orolig att köra två stora hästar..
Det fungerade iof kalasbra!

Jag startade ju först och min medhjälpare frågade någon funktionär flera gånger om jag fick komma in..
Sen när jag väl kom in trodde dom jag var ryttare nummer två och att jag inte skulle ha kommit. Dom gav mig en minut..I ett mörkt ridhus med en läskig läktare på kortsidan. Jag fick inte alls med mig hästen och det blev femtielva löjliga onödiga missar som galoppanslag i travökningarna mm. Hon gick inte riktigt fram och stängde av mig eller om det var jag som tappade i fokus och energi?

Ja, ja..hon var underbart snäll iallafall att ha med sig:love:.
Men jobbigt med den lite opåverkbara känslan.
Så är det ibland och det har ju gått riktigt kanonbra dom senaste två tävlingarna med placering i båda klasserna och fina procent då så det är väl bara att ta nya tag..

Har iallafall lärt mig få ordning på donuten..någorlunda:angel:..
11221823_1018168788204640_2747833086114171632_n.jpg

Fast @polly p utifrån vad man sett av dina filmer så är det ju ändå ett ganska realistiskt resultat i en LA4 så jag tycker inte du ska vara så missnöjd med det.

@fio Det har du verkligen rätt i och jag har ju skrivit flera gånger att det var överkurs men det störde mig ändå att jag tappade konceptet + att hon stod emot väldigt och jag inte klarade av att få fram henne då var lite murrigt och läskigt.
Jag har mycket att arbeta med i min egna ridning och det är inte så att jag tror att jag är bra för att vi otroligt nog tagit oss igenom programridning med ok procent dom senaste två starterna.
Jag har en ganska välskolad häst med ett relativt fint steg vilket "tyvärr" ger gratispoäng i den här sporten ( tror jag)..

Sen är hon världens bussigaste häst!

Senast ändrad:
Idag släppte jag ihop Bellona med Loppan och Ruth..
Dom åt i alla fall ur samma hög utan pip. Får hålla koll men Loppan kan iof vara tjurig vid ridning men har aldrig upplevt henne som överdrivet dominant i flock, lite rödare i attityd än Bellona dock..

Ruthie tyckte om sin röda låtsas moster iallafall!

Tog in hästarna kl 17 igår och så åkte vi på kalas. Hemma strax innan 23 och ska kvällsfodra. Ser direkt att något är fel på Julia. Boxen såg ut som f-n och hon låg ner och såg plågad ut. Kolik!! Hon hade inte ätit ett strå hö utan bara kraftfodret..
Fick upp henne och ut på gårdsplanen och ringde vet i samma veva. Lång historia kort. Kungsbacka ville inte åka ut för jag bor i "fel" län. 3mil från kba. Svenljungas veterinär bodde i håcksvik 6mil bort men hon slängde sig i bilen. Var här 01.10.
Julia hade hög feber och var väldigt påverkad av smärta. Absolut 0 i ljud från tarmarna så vet behandlar fort med smärtstillande, b vitaminer och något mer... Hjälpte inte så det blev slang i näsan.
När hon piggnat på sig efter sederingen var hon äntligen hungrig så då kändes det bättre.
Tarmarna kom igång men ingen bajs. Vet var ändå nöjd och åkte hem vid 03 och jag har promenerat 1ggn/Tim 10min fram till kl 10 imorse.
Jag är helt slutkörd och fattig (kalaset gick på 6043kr) men min julia e piggare i ögonen även om hon inte riktigt vill äta ännu. Hon har bajsat 5ggr sedan 03 inatt vilket väl får vara ok med tanke på att hon inte ätit ordentligt på 24h.
Jag är glad att hon lever. Hennes mamma dog i kolik när Julia bara var 3 månader så man vet ju aldrig :(

Tog in hästarna kl 17 igår och så åkte vi på kalas. Hemma strax innan 23 och ska kvällsfodra. Ser direkt att något är fel på Julia. Boxen såg ut som f-n och hon låg ner och såg plågad ut. Kolik!! Hon hade inte ätit ett strå hö utan bara kraftfodret..
Fick upp henne och ut på gårdsplanen och ringde vet i samma veva. Lång historia kort. Kungsbacka ville inte åka ut för jag bor i "fel" län. 3mil från kba. Svenljungas veterinär bodde i håcksvik 6mil bort men hon slängde sig i bilen. Var här 01.10.
Julia hade hög feber och var väldigt påverkad av smärta. Absolut 0 i ljud från tarmarna så vet behandlar fort med smärtstillande, b vitaminer och något mer... Hjälpte inte så det blev slang i näsan.
När hon piggnat på sig efter sederingen var hon äntligen hungrig så då kändes det bättre.
Tarmarna kom igång men ingen bajs. Vet var ändå nöjd och åkte hem vid 03 och jag har promenerat 1ggn/Tim 10min fram till kl 10 imorse.
Jag är helt slutkörd och fattig (kalaset gick på 6043kr) men min julia e piggare i ögonen även om hon inte riktigt vill äta ännu. Hon har bajsat 5ggr sedan 03 inatt vilket väl får vara ok med tanke på att hon inte ätit ordentligt på 24h.
Jag är glad att hon lever. Hennes mamma dog i kolik när Julia bara var 3 månader så man vet ju aldrig :(
Åh din stackare. Kolik är inte kul. Tur att det gick bra. Vet att det är dyrt. De får ju aldrig kolik en vardag fm.

@Novali01 Jag ska nog kolla upp henne. Hade henne på lina idag. I skritten marscherar hon på med övertramp i båda varven men plötsligt tycker jag att hon går orent bak i traven. Ber sara att titta också. Hon tyckte också det var bak om hon markerar. Börjar att ta henne till hovslagaren så får han titta på henne.
Surkärring har hon varit länge men nu sparkar hon i boxen mer än vanligt.

Åh fy! Vidriga kolik. Usch.
Hoppas hon kryar på sig ordentligt.

Vilken himla tur att hon mår bättre @Tessalonica kolik är riktig skit.

@Maui ok ja det låter ju som ett jobb för en klinik. Himla trist.

Är så glad över min irländare. Vi galopperar glatt själva i skogen, visst ser han spöken ibland men går ALLTID fram i alla lägen. Me like!

@Tessalonica vilken tur att hon är piggare! Håller tummarna att det är över!

Här har vi stängslat idag. Skulle åkt till ridhuset men var helt slut efter.
Får se om jag kommer iväg imorgon, är ju tyvärr fortfarande beroende av hjälp vid lastningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 210
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka