Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas det går bra med ögat på din @fio

Men @Maui nu får du sluta ramla av innan du gör dig illa ordentligt.

Självklart ska du köpa @polly p

@tuaphua Vad är det för supertillskott?
Åh, jag avskyr när folk inte har vett om att inte sprida sina baciller, virus.

Idag kändes det inge bra alls på träning:(. Först red min tränare på henne och det såg ok ut tyckte jag. Men sen när jag red själv så fick jag inte till det alls och kände mig mest stressad. Hade ju velat ridit program också då jag har så få tillfällen att rida lång bana och ska köra la:4 den 10:de. Ska till henne dagen innan men det känns lite rumphugget.. Var en som hade två hästar och red den ena före och sen den andra efter mig.
Jag har för tillfället jättesvårt att komma till fokus och slappna av och hitta bättre ner på hästen.
Det konstiga är att när jag tävlade så kändes det liksom rätt ok. Å jag knep inte med knäna som jag gjorde idag så underskänkeln blir helt dampig och fladdrar och jag sitter som för mycket uppepå:devil:..

Du behöver allra allra allra mest jobba med dig själv mentalt. Gå några kurser, finns på nätet så du behöver inte åka nånstans. Att bli stressad över att en dressyrlektion inte blir som man tänkt sig är ju att ha totalt fel fokus o mental inställning.

Är ju många lektioner när man måste gå ned 3 steg, börja om med grunderna, kanske rida i slowmotiontrav för att hitta sin balans osv osv, istället för att bli stressad över att man inte kan programrida. Helt ärligt tränar jag sällan ett helt program, jag fokuserar helt på att få hästen genom kroppen o över ryggen för har jag det var som helst på ridbanan kan jag ju rida vilka figurer jag vill när jag vill....

Hoppas det går bra med ögat på din @fio

Men @Maui nu får du sluta ramla av innan du gör dig illa ordentligt.

Självklart ska du köpa @polly p

@tuaphua Vad är det för supertillskott?
Åh, jag avskyr när folk inte har vett om att inte sprida sina baciller, virus.

Killen har just börjat sälja produkter från ett australiensiskt företag. Jag säger inte namn på sakerna. Så det inte tas för reklam.
Men jag fick en olja som jag ska ge istället för kraftfoder och så fick jag ett ledpreparat med hyaluronsyra. Det är främst det jag är nyfiken på. Nu har ju hästen stått så himla mycket och fallit ur. Så hans bakknä som är instabilt pga missbildning i skelettet är ju i riskzonen nu. Han bör eg hållas mer musklad just för det. Han är inte halt eller så. Men man blir alltid lite orolig för det där när han stått så här mycket och länge.
Så det ska bli intressant att köra igång honom på det här preparatet. Det innehåller mer hyaluronsyra än de övriga på marknaden.
Det är eg för dyrt för att jag skulle köpa det till frisk häst och laborera. Jag är inte så mycket för annat än typ bra grovfoder och ev bra kraftfoder och om nödvändigt mineraler. Oftast har mina mest bara gått på grovfoder. Men nu fick vi det ju.. ;)
Vi dokumenterar hur han utvecklas och så får han vara försökskanin. :P

Idag släpade jag mitt febriga arsel ner till stallet och packade in lite påsar och tog pålle i lina iaf. Jag blev helt svettig och andfådd bara av det. Så nu är jag parkerad i soffan igen. Booooring! Vi har helt fantastiskt väder idag med. Så man vill verkligen uuut!

@polly p : Självklart ska du köpa! Hon verkar toppen till er tycker jag!
Sen håller jag med nova ang programridningen. Fokusera på att träna på att få hästen loss och lyhörd och att du själv kan slappna av och hittar din balans. Då blir inga krumelutter svåra.
Att det blir svårt i början att sätta allt på exakt given plats och "nu" som i program är helt normalt. Och det är inte heller vad som gör dig till en bra eller dålig ryttare för din häst. Fokusera på att hitta flytet och låt programmen ta lite tid. Det är bättre att du lär dig hitta en generellt högre lägstanivå i grundridningen än att du ska hafsa igenom saker på given plats "bara för att" som det blir om man hetsar med programmen lite för tidigt.
Rid igenom grundridningen och hitta en stadig lägstanivå där. Sen börja med program. Du kan dela upp programmen och bara rida några delar ur dem, något moment etc.. Och gradvis sätta ihop mer och mer.
Viktigaste är att du får en bra kommunikation er emellan och lär er hitta en bra lägstanivå där ni både kan vara loss, avspända, lugna sas.
Det är inte de där små ögonblicken av högstanivå som säger hur duktig man är som ekipage. Det är att kunna bibehålla en hög lägstanivå som är viktigast. Så fokusera på att hitta jämnhet i det och inte på de där små ögonblicken av toppar. Då blir du bara besviken då du inte är på den toppen hela tiden. För det är man inte.
Jämför er lägstanivå med hur den var förr så ser du nog en tydlig positiv utveckling.
Jag tycker det verkar gå utmärkt för er! Men ibland kan man som ryttare skapa hinder för sig själv genom att vara lite för tuff mot sig själv. Jag tror både du och jag är lagda åt det hållet. Man får passa sig.. ;)

Stråla fick en kliniktid nästa onsdag först. Hade helst sett att vi fått komma tidigare men hon är ju inte så dålig så vi inte kan vänta heller.

Igår tänkte jag att det iaf är tur att jag har Rino att rida på. Det fick jag äta upp idag och istället finkamma hage efter skojävel. Suck.
Tack och lov kommer hovslagaren imorgon och slår på den igen. Eller en annan förstås för inte hittade jag den skon inte
dsc_1192_560ae5f99606ee164d629cbe.jpg

"Hur svårt kan det vara" ingen skog, inga diken ingen lera. Jäkligt svårt tydligen.

@tuaphua Okej. Jag tycker det är lite intressant med olika tillskott och när man har skruttiga hästar så provar man lite allt möjligt. :)

Stråla fick en kliniktid nästa onsdag först. Hade helst sett att vi fått komma tidigare men hon är ju inte så dålig så vi inte kan vänta heller.

Igår tänkte jag att det iaf är tur att jag har Rino att rida på. Det fick jag äta upp idag och istället finkamma hage efter skojävel. Suck.
Tack och lov kommer hovslagaren imorgon och slår på den igen. Eller en annan förstås för inte hittade jag den skon inte
dsc_1192_560ae5f99606ee164d629cbe.jpg

"Hur svårt kan det vara" ingen skog, inga diken ingen lera. Jäkligt svårt tydligen.

@tuaphua Okej. Jag tycker det är lite intressant med olika tillskott och när man har skruttiga hästar så provar man lite allt möjligt. :)

Du, det förstår jag helt! Jag har dock haft himla tur med friska hästar. Så jag har sluppit den biten.
Men vet ju kunder som provar en massa.
Och hur jag själv gjort för att själv bli frisk/bättre.
Det är inget konstigt att du testar! :)
Tråkigt med tappsko. Men bra med hovis som kommer så fort!
Hoppas du får kul ridpass sen!

Tack @Novali01 och @tuaphua. Ni har helt rätt och jag uttryckte mig också lite fel för det var ju inte att jag ej hann rida program som gjorde mig frustrerad i sak utan egentligen det att jag misslyckades med att få till känslan av mjuk, loss och rund.. Vilket ändå är en grundförutsättning, tävling eller ej!
Sen drar det ner mig att så ofta inte riktigt tro på det jag gör och att jag kan. Det blir jag egentligen inte bättre av tyvärr..
Sen är jag skit stel för tillfället. Uska kroppen med förkylning på det. Inget att klaga på egentligen, bara lite störigt. Lyfte upp en liten farbror idag som föll för mig, puckat att inte ringa på hjälp men ..

Sko jakt är inge kul @SkorpSmulan;).. Fina marker!
Usch då, vad tråkigt med Stråla..

Idag kommer hovis när jag jobbar så hästarna får stå inne. Var ute halv fem och gjorde stallet. Skitjobbigt att inte vara med. Kontrollbehov;). Men skönt att slippa tjöta.
Tycker det är tråkigt bara att dom inte får komma ut, hoppas han inte är allt för sen:(..
Hoppas han är snäll mot fölis:devil:..
Kan vara lite burdus även om det är en mycket erfaren hovslagare.

Sen är det ju apjobbigt att komma hem sent och stallet ser ut som skrutt..

Tuaphua, jobbigt att inte få vara frisk. Intressant med preparatet. Du får meddela oss om du märker resultat.

Polly, jag tror vi har sagt det 100304920397278635ggr innan, MEN SLUTA TYCKA SÅ DÅLIGT OM DIG SJÄLV HELA TIDEN!!!! Självförtroendet blir inte en uns bättre av det. Jag tycker det låter som om du hela tiden har för höga krav på dig själv, vilket är helt meningslöst.
Lär dig tycka om det du gör ridmässigt!! ;)

Maui, Det var väldans. Jag läste din blogg om händelsen. Det var nog bara otur och har man väl börjat så kommer det ofta i klungor de där avramlingarna.

Skorpsmulan, Trist med tappsko men ännu tråkigare med Stråla :( Hoppas hon blir bättre.

Fio, hur är det med din häst? Kvar på slöinge?

KL

Igår kom Julia in med ett rejält sår på yttersidan låret. Med en omkrets på 5cm öppen köttsår så undrar jag var hon har gjort...? Tvättade av det och smörjde in henne med en bra salva. Klippte bort all päls så hon blev helt naken där och rengjorde noga. Borde såhär när jag tänker i efterhand kollas av vet men det går inte att sy då det saknas en bit :( Imorse såg det bättre ut och lite blod hade kommit ut. Jag får se hur det ser ut idag när jag kommer hem annars blir det väl klinik ikväll :/

Det går åt rätt håll med Hilles öga iallafall! Pratade med vet. i morse och behandlingen hjälper. Dom ska färga om det på fredag och om det såg bra ut då så skulle han kunna få komma hem , men jag ville vänta till efter helgen för säkerhetsskull! Känns säkrare när jag ska ta över behandlingen själv att det läkt lite till känner jag!

Det går åt rätt håll med Hilles öga iallafall! Pratade med vet. i morse och behandlingen hjälper. Dom ska färga om det på fredag och om det såg bra ut då så skulle han kunna få komma hem , men jag ville vänta till efter helgen för säkerhetsskull! Känns säkrare när jag ska ta över behandlingen själv att det läkt lite till känner jag!

Skönt med ögat! Jag tycker alltid ögonskador är så läskigt. Jag vet för lite om det och kan ju inte sånt på samma sätt som rörelsemekaniska saker eller sår etc.
Kan tänka mig att det är lite samma för dig..

@Tessalonica Hoppas det gått bra med lilla fröken och såret!

@polly p : Att du är stel etc gör garanterat att det blir svårare att sitta. Jag vet hur det är då jag har ont och då spänner till/blir låst. Pojkvännen skojade om att jag aldrig kan göra slut just därför. Jag har himla tur som är kär i en så bra kiro!

Men även om man är totalkajko i kroppen så kan man ofta kompensera hyfsat om man vet vad man gör.
Sitta helt följsamt kan man inte på stor gång. Men man kan stå upp eller rida lätt så pass ok att man inte stör hästen.
Däremot undrar jag om du VET exakt vad det är som sker i hästens kropp och vilka hjälper som hästen bör svara hur på sas?
Har du några "go to"-övningar som du vet kan hjälpa dig få loss hästen?

Ingen av oss föds med gåvan att utbilda hästar eller rida dressyr. Det får man lära sig. Och hur vi lär oss är olika.
Vissa har sån feeling att de genom att göra kan hitta rätt utan att eg veta vad de gör. De ryttarna är dock få.
Desto fler är det som behöver veta vad som sker och exakt vilket utslag ens hjälper får genom hästens kropp etc.

Man behöver inte överteoretisera ridning och göra det svårare för sig än man måste. Men på den nivå man är tycker jag man gör gott i att prata om varför saker sker.
Jag förstår givetvis att du inte är helt utan clue! Du vet garanterat en hel del.
Men jag tror att du antingen måste bli säkrare i att våga tro på det du vet. Eller så behöver du lite, lite mer kunskap för att själv kunna lösa problemen i dagliga ridningen.
Så du har ett system och det inte känns lika mycket som att yttre saker bestämmer utgången av dagens pass, utan det gör du genom ditt system. Du kan iaf tackla dagens problem på ett systematiskt sätt och känna att du löser en del saker.

Oavsett måste du börja se vilka fina framsteg du gjort med den här hästen! Och också låta bli att jämföra dig med tränare som jobbat heltid med detta i x antal år(gissar jag, oavsett har de nog iaf ridit och utbildats inom ridning så mycket mer än dig att jämförelserna inte kan bli till din fördel..)!

Jag höll på att dö av tristess här i sjukhuset. Så jag släpade mig ner till stallet och tog pålle i lina en svängom. Idag fick vi nog till en av de bästa galopperna vi fått i lina. Det trots att han inte är i form alls och jag är en katastrof formmässigt jag med.. :P
Jag jobbar ju med formgivning i longeringen. Galoppen har förvisso gått att få rund. Men inte särskilt bärig i jämförelse mot ridet eller på töm. Det blir ju svårare utan yttertygel. Den har mest varit "rullapågalopp" som blivit antingen lite för slapp eller för hastig. Lite för framtung och oengagerad i rätt muskler bak.. Men idag fick vi till det med höjd manke tom i det kassare vänstervarvet.
Tandjobbet har hjälpt så man kan ha rätt munkontakt.
Sen fick han komma in och äta sin gegga. Åh, han älskar sina betfibrer med tillskotten. Det är väl mest betfibrerna han tycker är fantastiska. Men det är kul hur snabbt han lärt sig att han ska få sitt gegg och hur han ser fram emot det.
Han sover fortfarande ute med sin frieserpolare.
Pojkvännen hade köpt någon special-lampa till nattjakt. Något grönt ljus som viltet inte störs av. Den lös helt ofantligt starkt och långt. Jag testade kika ner på pålle mitt i natten med lampan och kikare. Man såg hur tydligt som helst. Så nu ska jag stalka min stackars häst dygnet runt.. :P

@tuapuha Nja..jag har nog lite oordning i min verktygslåda gällande Bellona så där slog du huvudet på spiken:). Rider ju ut mycket för övrigt och kör lättridning och galopper i fältsits mm.
På Loppan har jag lite lättare att liksom veta även om hon liksom är strakare och inte har lika mycket gång.
Men sen tycker jag inte passen för tränare riktigt givit någon röd tråd än men jag tror att när det blir mer kontinuitet och inte heller fokus på tävling så blir det lättare och vi hittar ett regelrätt system. Annars får jag väl byta tränare till någon som bättre kan ge mig förståelse.

Imorgon ska jag faktiskt rida för en annan just för att se vad det ger.
Men jag trivs ju ganska bra med min nuvarande.
Gör min sista start den 10:de, känner mig dock jäkligt omotiverad:(..
Men tror att efter det så blir det på ett annat vis.
Det är ju inte riktigt så att jag bara rider genom tränaren när jag är där och sen är det helt tomt å jag fattar nada;).

Red för en kille med Loppan ett tag och han gav oss så bra redskap i att hitta ett system så ridningen blev himla lätt.

Jag är verkligen så långt ifrån avancerad man kan vara men skulle önska att man hade dom där små ledorden med sig som liksom, ah, nu behöver jag sänka vänster axel och skjuta fram höger höft för då..tex;).

Jo min tränare rider väl Intermediare eller nå´t. Jag rider lättklass. Jämför mig inte utan var förbannad att jag inte hittade rätt fokus och kom till ridning på grund av att jag kände mig stressad och spänd.

Btw så är hon en helt underbar häst! Idag har vi ridit ut. Blev väl lite för ostrukturerat mot vad jag hade tänkt då dottern var med på ponnyn..
Lite svårt att ha bara sin egen plan då när jag tex vill använda dom svaga nerförsluten till att samla upp i galopp och hon bara rumlar på:D. Eller rida lite öppna eller övergångar när hon planar och blir lite framtung men barnet blir frustrerad för ponnyn bryter av..
Ja, ja..Härligt var det ändå men en helsikes massa älgloppor..

Sårskadan ser något bättre ut men inser att det kommer ta tid. Hennes temp gick upp lite igår men imorse var den nere igen så ska höra med vet om hon ska ha inflammationshämmande. Hon är pigg och glad och verkar inte direkt påverkad mer än när jag rengör det så än avvaktar vi..

@Tessalonica vad skönt att det verkar bättre! Du behövde aldrig åka iväg då?

Hemma efter att testat en ny tränare! Det var roligt och bra men inte så bra att jag tycker det är värt dom pengarna.
För principerna och vardagsproblematiken är ju detsamma som min tränare jobbar med och då tar jag hellre henne med lite mer kontinuitet än betalar 620 spänn var för enstaka tillfällen.

Gillar dock att hon vill få en att visualisera för att hitta känslan, genom att tex"halvblunda"..
Red mycket volt och tempo växlingar med bogen in i lättridningstrav till en början.
Red öppna och sen galopp sex steg..Det var vi inte så bra på:crazy:, just precisionen eller fattningarna.
Avslutade med långsida öppna och diagonala skänkelvikningar i nedsittningstrav och då kom jag ner bättre tack vare grundläggande lösgörande innan.

@Tessalonica vad skönt att det verkar bättre! Du behövde aldrig åka iväg då?

Hemma efter att testat en ny tränare! Det var roligt och bra men inte så bra att jag tycker det är värt dom pengarna.
För principerna och vardagsproblematiken är ju detsamma som min tränare jobbar med och då tar jag hellre henne med lite mer kontinuitet än betalar 620 spänn var för enstaka tillfällen.

Gillar dock att hon vill få en att visualisera för att hitta känslan, genom att tex"halvblunda"..
Red mycket volt och tempo växlingar med bogen in i lättridningstrav till en början.
Red öppna och sen galopp sex steg..Det var vi inte så bra på:crazy:, just precisionen eller fattningarna.
Avslutade med långsida öppna och diagonala skänkelvikningar i nedsittningstrav och då kom jag ner bättre tack vare grundläggande lösgörande innan.
Hoppas du är en häst rikare efter helgen ;)
Rivica var knackig i tisdags. Longerade henne en stund innan jag skulle träna och hon var jättestel bak. Värre i ena varvet. Tränaren trodde det bara var stelhet o sa att det gick nog att jobba bort men då så jag stopp, så illa var det.
Fick höra av vår hästmassör att många hästar får problem i höfterna av hennes sätt att jobba dem på marken då hon har en sån liten volt.
Jag tror att jag fått tips på hur jag ska ruda henne mer loss men nu skippar jag nog henne :confused:
Rivica har varit varannandags halt. Funderar på om det hänger ihop med att hon drog av båda framskorna precis när hon var nyskodd.
Idag var hon ok o hade massören hemma. Hon menar att hon är jättestel i bogarna. Fick hjälp att stretcha och att få henne på lina att skritta på o ta ut steget mer. Även i traven att sänka sig o ta ut steget lite till i lugn takt.
Gjordes i grimma o med körspö.
Fick i läxa att göra detta växlat med uteritt där hon skrittar på ordentligt i två veckor.
Hoppas det hjälper så hon börjar använda kroppen bättre.

Å vad vacker bild @happyrider! Fuxar mot höstfärger är det vackraste som finns:love:!
Är så rolig att allt verkar fungera så bra för er!

@Maui, vad tråkigt med Rivicca..

Å jag är lycklig ägare till två rödingar nu :banana:!
Hade en supertrevlig middag igår med uppfödaren till mina hästar!
Nu ska jag snasa soffa. Är lite tjött..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 211
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Klädråd, bröllop.
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur