Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja tack snälla Nova, det kom igår :hearthon ska äta Inflacan i 5 dagar. Sen ska nytt prov tas för att se så det är borta.

Usch då Skorpan. Är.hon fortfarande krasslig? Glad för din skull att Rino är bra :)

Jättemärkligt att de får så ont av träningen. Det känns som det måste vara något väldigt extremt för att ge sånt utslag..
Jag är ju så intresserad av trningsbiten, av förklarliga skäl.
Är det några speciella övningar eller form man jobbar i? Hur långa pass och vilka gångarter?
Jag vet inte om Rivica har fått ont av träningen eller av nåt annat. Vi har bl.a. kraschat in i hinder också. Då kan hon ju fått nån muskelkänning som sen blivit värre.
Hon jobbade henne kanske tio minuter på liten volt runt sig själv med målet att få henne att aktivera och sätta under sig bakbenen. Gjorde kanske fem varv på den lilla volten i trav för att sedan stanna, berömma och ev byta håll. Nackdelen var att hon inte var uppvärmd innan utan kom i stort sett direkt från transporten.
Sen red hon själv i en kvart med målet att få henne avspänd inte hänga i tygeln utan söka sig framåt nedåt. Då red hon på stora volter.

Kan ju lika gärna vara så att hon sprungit i hagen och sträckt sig. Man vet ju aldrig med dessa hästar vad de hittar på.

Är så barnsligt glad över mina två fina hästar!! Bosse debuterade på hopptävling, inomhus dessutom, i 90 och 100 cm med junioren i sadeln. Nolla bägge klasserna! Och Harriet dansade runt 115 cm i sin första avd A, nolla och placerad!:bump::banana::bump:

Film på Harriet:

Fina hästar du har @Novali01 :love:

Själv har jag precis lagt in en tre veckor lång vila för Walle eftersom jag och familjen åker till Kambodja på fredag :banana:
Såå behövligt för mig just nu när det har varit lite mycket med det mesta ...
Kambodja :o Det var inget vanligt semester resmål. Hur kommer det sig att ni ska resa just dit? Låter spännande.
Walle blir säkert glad av lite vila. Trevlig resa :)

Stråla är lite bättre i magen nu, lite små kinkig men mycket bättre. Irriterad på att inga apotek här har quick fix hemma. Beställt hem en bunt så det ska finnas iaf.
Idag har hon sprungit som en blådåre i hagen hon blev mycket upprörd när Rino och ena shettisen gick iväg och hon inte fick följa :meh:
Ont i ryggen har hon också, jag vill bara snabbspola tiden nu så hon får bli frisk. Återbesök den 27:e känns jättelångt bort jag vill veta nu och helt igår. Tålamod är inte min dygd.

Rino är superfin. Herregud vad rolig han är. Mer och mer energi och glädje som man kan rida av. Jag måste nypa mig själv i armen lite då och då, att han faktiskt är hos MIG den hästen.

Kambodja :o Det var inget vanligt semester resmål. Hur kommer det sig att ni ska resa just dit? Låter spännande.
Walle blir säkert glad av lite vila. Trevlig resa :)
Vi är faktiskt bjudna på ett bröllop där. En släkting gifter sig med en kambodjanska (? heter det så? ) så det blir både kul och jättespännande.
Framför allt att vi faktiskt kan åka alla fem trots att barnen börjar bli stora och skaffa sig egna liv. :)

Så fina dina hästar är @Novali01 ! Förstår att du är glad:)!
@happyrider: Å, vad det låter spännande! Ha det riktigt härligt, vilket äventyr!
@SkorpSmulan , Roligt att höra att det blev så bra med Rino! Det är du väl värd:)!!!

Vi softar lite jag och Bellona. Om två veckor blir det veterinär tandvård och på fredagen sadelprovning.
Hoppas vi ska hitta något och att det inte dröjer att leta fram om hen inte har något med sig som vi kan köpa.
Frustrerande men samtidigt skönt att vila lite från träning och skogsmulla och rida hemma.
Tar rätt mycket energi det eviga körandet...Har lite långt.
Iof så vart vi iväg i onsdags men då samtränade jag med dottern och hennes kompis.
Skitbra övningar så helt stiltje är det inte.
Måste träna på att räkna;)..Galoppsprång och travsteg. Gjorde en övning där man samlar sex steg och länger sex steg.
Har gjort den tidigare på Loppan och det funkade super men var lite svårare nu.

Sen öppna, skänkelvikning och över bommar bommar och skänkelvikning ut till spåret. Passar oss så bra. Då blir det inte det där att hon rumlar på i sin lite större taktmässiga trav utan man tvingas fånga upp och det blir väldigt lösgörande.

Jag och Rino har varit på våran första WE träning idag och det gick jättebra. Hans matte var där och hon tyckte att Rino blivit jättefin och att jag var duktig och hon verkar väldigt nöjd över att ha parat i hop oss. Det värmde väldigt gott.
Han var pigg, stark och glad på träningen.

Stråla hon springer i sin hage, fast jag har gjort en labyrint så springer hon runt, i galopp, så så jäkla dålig kan hon ju inte vara känner jag. När den damen tar så snäva svängar i så samlad galopp.
Sen har hon en liten raksträcka i skogen där hon kan dra på lite fortare på ojämt underlag :meh:
Kom nu bara inte och säg att jag ska sätta henne i en boxhage ;) för det skulle inte gå mina vänner. Fröken rastlös skulle demolera både hagen och hela sin omgivning gode omgåeende och veterinären sa att hon skulle gå i sin vanliga hage fast att hon helst inte skulle springa, därav labyrinten.

Wow vilken resa Happy!!! :) Låter ju superspännande.

Skorpan, Så himla roligt att det gick bra på träningen. Vad introducerar man först i WE? Även roligt att du fick cred för att han blivit fin från ägaren. Sånt tycker jag betyder mycket :D

Haha Stråla e ju rar. Är det pga inflammationen som hon ska vara i mindre rörelse?

Maui, hur går det med Rivica?

KL

Julia e mycket bättre. :D Glad ägare här!! Vilken pers det varit men man lär sig alltid något på resan. Har letat maskar och larver i flera dagar nu men inte sett ett jota, men kanske de är små så man inte ser dem. Hon testade ju positivt för bandmask så jag trodde det skulle komma ut en hög... Kanske kommer..

Kan ju dröja flera dagar innan du ser nåt @Tessalonica. Vilket preparat fick du ge?
Ja jag undrar också hur det gått för Rivica, @Maui?
Jag hade en valp en gång som hade mask :laugh: o mitt i natten kräktes hon. Jag trodde först att hon hade ätit spagetti innan jag såg att de rörde sig :laugh:. Hon blev avmaskad direkt dagen efter :D

Var hos hovslagaren idag igen och böjde henne. Idag var det inga markeringar alls. Han tyckte också att hon kändes mjukare i musklerna över ryggen.
Massören kommer på torsdag igen och går över henne.
Red ut en sväng i lördags. Precis när jag började rida var det som om hon inte hade nån koll på benen alls men efter tio meter gick hon som vanligt och var väldigt på tårna.
Hon måste sträckt sig eller gått omkull eller nåt annat knas.
Sätter igång henne väldigt lugnt och tömkör nog mkt i början.
Vi reser bort om fem veckor o då blir det vila igen i två veckor.

Så skönt @Tessalonica att Julia mår bättre. Beror det på mask att hon var dålig?

@Novali01 Såg att du ska sälja en pålle. Är det tre du har?

@SkorpSmulan Kul att ägaren är nöjd med dig. Ägaren till vår lånehäst har inte sett sin häst på 1,5 år :eek:.

Skorpan, Så himla roligt att det gick bra på träningen. Vad introducerar man först i WE? Även roligt att du fick cred för att han blivit fin från ägaren. Sånt tycker jag betyder mycket :D
Tja, han var väldigt skepiskt till alla hinder, han har lite svårt för att stå med bredsidan mot saker och ting och lite svårt för trånga utrymmen och mycket svårt för bommar på marken samt pinnar som folk viftar med (sjukt läskigt när man blivit spöad en hel del liksom) så vi började så smått med att i princip bara titta på hindren och stå nära dom och så massor med beröm när han stod nära och ännu mer beröm om han slappnade av också.
Ja det är så himla fint att hon tycker att han utvecklas med mig, man (jag) är ju lite skeptisk till mig själv och själv ser jag ingen skillnad (men jag KÄNNER den) men matte veterinären ser skillnad, att han är stabilare, jämnare och fått muskler så det är roligt att höra. Och att vi trivs ihop och det gör vi ju verkligen.

Haha Stråla e ju rar. Är det pga inflammationen som hon ska vara i mindre rörelse?
Ja precis.

Jag hade en valp en gång som hade mask :laugh: o mitt i natten kräktes hon. Jag trodde först att hon hade ätit spagetti innan jag såg att de rörde sig :laugh:. Hon blev avmaskad direkt dagen efter :D
:yuck: :nailbiting: :yuck:

@SkorpSmulan Kul att ägaren är nöjd med dig. Ägaren till vår lånehäst har inte sett sin häst på 1,5 år :eek:.
Minishettisen som jag har är också en foderhäst, dom ägarna har inte sett henne på över 3 år och de senaste två åren har jag inte ens hört ifrån dom. Fast dom sa att dom skulle hälsa på henne men det är väl så, det blir aldrig av. Skulle inte varit så för mig om jag hade häst ute på foder men.
Det betyder väl att dom är trygg i sitt val av fodervärd antar jag att det är för er. :)

Rinos matte har jag gärna en regelbunden kontakt och dialog med och även om jag inte velat hade det varit svårt att undvika då hon är våran veterinär och WE träningskompis :)

Skönt att Rivica mår bättre :)
-----------------------

Imorgon är det dags för återbesök för Stråla. Hoppas hon får börja sätta igång, hon är sjukt odräglig.

Jag är också lite nyfiken på @Novali01 :s planer på hästfronten:)!

Här är lite stiltje. Jag tappar all ridning:(..
Rider ut i skogen lite grann och lite på banan samt tömkör.
Iom att ingen av sadlarna var helt optimal till Bellona och hon har tappat och spänd i muskulutaruren samt har hakar på tänderna som ska fixas.
Tar väl hundra år sen att hitta en sadel som passar. Ska iof låna sadel av uppfödaren, en prestige hopp som dom har haft till henne. Hämtas till helgen.

Sedan kan jag ändå inte träna så mycket som jag borde.
I och med vi är tre som halvhjärtat håller på. Det är så himla irriterande och ledsamt och frustrerande ibland.
Jag vill ju verkligen men måste dela med mig till barnen.
Tjejerna vill ju rida, det är inget som jag påtvingar, men dom har väldigt svårt att planera och göra träning och ridning och hästskötsel till hundra procent, eller femti iom dom är två..
Medan jag gladeligen hade gjort det men inte "kan" ge min ridning och träning heltid.

Å så är det vilken förening, tränare, klubb man ska åka till. Jag har en timma till "min"tränare.
Vi kan ju inte vara medlemmar i två tre olika föreningar var heller..suck
Det hade varit så bra med EN klubb som vi kan träna på och ev tävla för alla tre..
För det blir både dyrt och knöligare med logistiken.

Yngsta dottern har stått tillbaka för mig och sin syster och där måste jag hitta något bra koncept med kontinuerlig träning för hennes vidkommande sedan på Bellona eller Loppan. Det skulle säkert fungera i en traditionell ridgrupp eller så bara det blir regelbundenhet.
Är ju ett tag dit men tycker inte om att ej ha koll på läget om vad man ska hitta på..

Ja, ja..nästa vecka blir det både tandläkare och sadelinprovare:D.

Borde byta arbetsplats, suger att jobba som uska i hemtjänsten stundtals, tungt stressigt och ett utnyttjande där vi bara förväntas täcka upp och gå in extra mm. En chef som har personalpolitik som jag vet inte vad. Å så kör jag viktväktarna genom jobbet, det får vi hoppas ska ge lite resultat så jag kommer i min finkavaj;)..

Ursäkta långt och virrigt, lite små deppigt inlägg. Mycket nu.

Hästarna är ljuvliga iallafall och jag är såå glad över mina flickor som är supernöjda ihop i hagen.
Bellona har ju gått i ensamhage sedan hon var fyra..
Men hon är en superbra extra mamma till Rutan:heart!
Häromdagen stod Bellona och Loppan och gnugga manke:love:!

Dax att mocka å sen shopping med töserna innan jag går på mitt kvällspass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 210
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka