Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja alltså jag har ju tre hästar, är ju egentligen 2 för mycket!:D Nu ska 2-åringen ridas in så han är hemma och Harriet ska säljas för hon vill vara hopphäst och det är inte min prio. Men jag har inte bråttom att bli av med henne, hon ska få ett 5-stjärnigt hem med en hoppryttare som vill hoppa lite högre klasser.
 
Jag fick två st, Equimax och Droncit. Fortfarande inget i bajset menmen, jag kan ju har missat dem..

Skorpan, Han kommer säkert igång tids nog. Bra att börja lugnt om han nu varit illa behandlad tidigare.

Polly, Härligt att de fungerar så bra ihop :) Jag har ju alltid haft mina en och en tidigare men nu när det bara är Julia som storhäst kvar hemma så får hon gå med Alvas Sven. Hon hade kompis i somras men det fungerade inte då han rymde hela tiden...

För mig är det helt sjukt hur mycket pengar man sparar när man inte tränar eller tävlar. Har ju varit helt stiltje för min del sedan Laholm. Nu har jag ju haft andra utgifter iom koliken men bortsett från det blir det massor med slantar i plånboken ;) Det mesta är väl iof all bränsle man lägger ut..

Måste fråga er alla. Vad ger Ni för foder till era hästar? Grovfoder givetvis men utöver det? Jag har köpt in hö under vintern då jag har så få munnar att mätta iår. Ska skicka iväg på analys för att se vad det innehåller men Julia får i dagsläger Suregrow, Fiberbeet och lite loppfrön. Sven får så lite det går + mineraler.
 
Stråla var ohalt på dagens återbesök.

_____________
Mina hästar får sockerfri lucern, alla får i olika mängd. Rino får mash och gammelhäst Leffe får nått som heter typ sixteen plus och lite soja också.
Och så får dom lite tillskott Rino får gurkmeja, msm och nå skit för hovarna. Stråla får hyaluron, e-vit och olja.

Shettisarna får bara hö.
 
Ja skönt att hon är ohalt, lilla Stråla!

Igår var det dressyrträning med Irländaren. Tränaren har inte sett honom sen 1,5 mån och tyckte verkligen han hade krallat på sig över hals och bogar. Träningen gick bra, han kommer mer o mer på bakbenen och då och då har jag t om ärlig bjudning fram till handen! Ibland har jag svårt att tro att jag bara haft honom sen juni, han går så från klarhet till klarhet både i dressyr och hopp, terrängdelen hade han ju redan med sig.
 
Det härliga vädret håller i sig :D Har väl aldrig haft en sån skön oktober.
Idag var jag ute tidigt och red irländare, sen fixade jag stallet, åt frukost, fixade transporten, köpte spån körde en häst till hovslagare, longerade två, fyllde vatten inne och ute, hämtade in hösilage och tvättade Rivica.
Nu väntar middag och sen somnar jag i soffan till Så mycket bättre. Var gör alla andra en lördag :confused:
 
Det härliga vädret håller i sig :D Har väl aldrig haft en sån skön oktober.
Idag var jag ute tidigt och red irländare, sen fixade jag stallet, åt frukost, fixade transporten, köpte spån körde en häst till hovslagare, longerade två, fyllde vatten inne och ute, hämtade in hösilage och tvättade Rivica.
Nu väntar middag och sen somnar jag i soffan till Så mycket bättre. Var gör alla andra en lördag :confused:
Låter som en bra dag.
Vi har också helt otroligt väder. 10 grader varmt här uppe sen här tiden är MYCKET konstigt men oj så skönt.

Jag jobbar jag, helt okej, bara 15 arbetstimmar kvar på den här veckan.
 
Jag fick två st, Equimax och Droncit. Fortfarande inget i bajset menmen, jag kan ju har missat dem..

Skorpan, Han kommer säkert igång tids nog. Bra att börja lugnt om han nu varit illa behandlad tidigare.

Polly, Härligt att de fungerar så bra ihop :) Jag har ju alltid haft mina en och en tidigare men nu när det bara är Julia som storhäst kvar hemma så får hon gå med Alvas Sven. Hon hade kompis i somras men det fungerade inte då han rymde hela tiden...

För mig är det helt sjukt hur mycket pengar man sparar när man inte tränar eller tävlar. Har ju varit helt stiltje för min del sedan Laholm. Nu har jag ju haft andra utgifter iom koliken men bortsett från det blir det massor med slantar i plånboken ;) Det mesta är väl iof all bränsle man lägger ut..

Måste fråga er alla. Vad ger Ni för foder till era hästar? Grovfoder givetvis men utöver det? Jag har köpt in hö under vintern då jag har så få munnar att mätta iår. Ska skicka iväg på analys för att se vad det innehåller men Julia får i dagsläger Suregrow, Fiberbeet och lite loppfrön. Sven får så lite det går + mineraler.

Min korv får hösilage och Pavos ickemelasserade betfiber med oljan RBO från Hygain. Nu ska jag ju också testa deras Hyaluronsyre-gel Hyaglyde. Men jag har avbrutit provet med både oljan och gelen tills jag börjat rida igen.

@SkorpSmulan Vad skönt med Stråla! Och jätteroligt med så fint beröm från Rhinos ägare!

KL

Jag har ikväll gjort sista fixet i gamla stallet. Har städat ur och kvällsfodrat en sista gång. Och det känns SÅ skönt!
Jag känner mig typ 10 kg lättare och friiiiii!
Jag kommer absolut sakna träningsmöjligheterna, en massa trevliga människor etc. Men bye bye kollektiv med en massa olika viljor och allt som hör till det!
Nu är jag i min lägenhet och bökar. Men om några dagar kommer jag hem till gården och min fina pålle. Och kan börja träna upp oss båda slapphögar. ;)
 
Tillbringade eftermiddag/kväll i Borås ridhus igår med Harriet, ödebygden som @fio kallar stan med omnejd, bjöd som vanligt på ett stilla strilande regn...så fort vi kom till ulricehamn upphörde regnet o väl hemma igen hade det såklart inte kommit en droppe!
Har aldrig sett Harriet hoppa så fint som hon gjorde, tyvärr fick hon lägga en volt då läktaren skrämdes lite, var ju Halloween... men rörde inte en bom. Nu åker vi på semester en vecka men hon trimmas under tiden, Bosse får vila o busa med Eskil i hagen.
 
Får man hoppa in i er tråd?

Jag har börjar rida ett sto -06 som inte är min utan ridskolans. Är halvfodervärd på henne, något som passar mig utmärkt iom barn och jobb som gör att jag inte hinner med en egen.

Stoet är alldeles nyinköpt och väldigt grön. Vi jobbar just nu på att ta stöd på bettet och kunna länga ut halsen i traven och i galoppen ska hon orka bära sig. Tanken är att komma ut och starta lite dressyr till våren :)
 
Får man hoppa in i er tråd?

Jag har börjar rida ett sto -06 som inte är min utan ridskolans. Är halvfodervärd på henne, något som passar mig utmärkt iom barn och jobb som gör att jag inte hinner med en egen.

Stoet är alldeles nyinköpt och väldigt grön. Vi jobbar just nu på att ta stöd på bettet och kunna länga ut halsen i traven och i galoppen ska hon orka bära sig. Tanken är att komma ut och starta lite dressyr till våren :)
Välkommen!
 
Välkommen @Mirtai Det behövs fler i tråden då vi skriver så lite här :confused:
Är ju så trist nu när det är mörkt. Jäktade hem efter jobbet o hann till skogen halv fem. Blev mörkt innan jag kom tillbaka så jag fick tända pannlampan. Investerade i en dyr lampa för nåt år sen som är riktigt bra.
Sen fick jag fixa hagar, vatten o hösilage i mörkret. Tur att det inte börjat regna än ;)
 
Vi har börjat komma igång igen efter min skada. Kan/får fortfarande inte lyfta nåt tungt med högerarmen, men rida går ju bra! :D

Fälttävlansträning inomhus igår, då vi hoppade serie. Hon drar till höger, och det var svårt att parera det när hinderna kom så tätt, därav bommen på högersidan av ett av räckena. Hon är glad ändå!
 
Även vi hade hoppträning igår. Måste be någon film nästa gång!

Svarta faran inledde med att inte kunna svänga vänster och galoppera samtidigt... Skulle hoppa cavaletti på volt och det gick inte alls i vänster varv. :o Vi hade fullt upp med att bara lyckas svänga. I höger varv är det stor skillnad och hon klarar inte alla 4 bommarna (kl 3, 6, 9 och 12) men iaf två.

Gick vidare till att hoppa på långsidan, 3 hinder med 5 språng mellan. Det var kort och tanken var kontroll på tempo och steglängd. Samma där, till vänster är det så svårt medan i höger fick vi till det riktigt bra!

Vi har fått ny sand i ridhuset så det är TUNGT just nu så hon blev väldigt trött så när de andra hoppade bana fick vi stå över.

Jag är väldigt nöjd med henne, hon är klok på hinder även om hon vill springa fort. Går inte av alldeles för stort utan lägger in ett kort galoppsprång för att komma rätt. Sedan ska piloten bara lära sig att räta upp sig mellan hindrena så blir det nog bra :)
 
Får man hoppa in i er tråd?

Jag har börjar rida ett sto -06 som inte är min utan ridskolans. Är halvfodervärd på henne, något som passar mig utmärkt iom barn och jobb som gör att jag inte hinner med en egen.

Stoet är alldeles nyinköpt och väldigt grön. Vi jobbar just nu på att ta stöd på bettet och kunna länga ut halsen i traven och i galoppen ska hon orka bära sig. Tanken är att komma ut och starta lite dressyr till våren :)

Självklart! Det är jätteroligt om vi blir fler här! Välkommen!
SÅ kanske det blir lite aktivitet i tråden. Vissa av oss är ju dåliga på det nu. ;)
 
Här händer ingenting, Stråla promenerar och väntar på kiropraktor, förhoppningsvis kan vi börja rida lite smått på en tio dagar nånting.
Rino är en guldklimp men jag har haft lite dåligt med tid att rida, red lektion i måndags iaf och bara jag gör rätt och han lägger sin prestationsångest åt sidan så är det extremt lätt att rida på honom, vi bara glider fram liksom.
Pigg och glad kille.
 
Vi har börjat komma igång igen efter min skada. Kan/får fortfarande inte lyfta nåt tungt med högerarmen, men rida går ju bra! :D

Fälttävlansträning inomhus igår, då vi hoppade serie. Hon drar till höger, och det var svårt att parera det när hinderna kom så tätt, därav bommen på högersidan av ett av räckena. Hon är glad ändå!
Oj. Wow. Jag blir lite höjdrädd bara av att se filmen. Farträdd också :D
 
Idag red äldsta dottern Loppan ( min 06:a ). Jag var iväg med Bellona på träning, en synnerligen lyckad sådan trots ett uppehåll på en månad. Var såå himla kul och jag kände mig nöjd och glad. Superbra övningar och fick beröm för sitsen, jag som trodde vi lagt oss till med mängder av olater!
Var nog nyttigt med en liten off period ändå..
Nu ska vi bli mer i ramen. Red öppna en bit på långsidan och sedan halvvolt och in på medellinjen och få henne rak. Det var jetesvårt..Men övning ger väl färdighet någon gång om hundra år..:)
Hade tandläkare i tisdags och hon fick i princip pleg för munnen var jättefin förutom att hon blivit klämd i kinden/tandköttet av bettet som varit för långt, vilket jag ju visste och hade koll på..
Men enligt uppfödaren får hon hakbett och behöver ses över men den här veterinären som ändå har gått utbildning sa att det inte fanns något att åtgärda efter noggrann munhålekontroll.
Men 10 cm som tandläkaren rekommenderar låter ju ootroligt kort tycker jag?
Imorgon ska vi på sadelprovning.

Å så har Lilla fölis Rut haft benreflexer..För det satte dottern på när hon skulle rida upp till padocken. Hon måste haft lite otur när hon tänkte:nailbiting:..
Dock tog Rutan det med ro. Jag fick liksom bilder av en fölis som i panikrädsla skenar ifrån sina självlysande fötter..
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
73 74 75
Svar
1 499
· Visningar
60 015
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 202
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
25 154
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
13 766
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp