Ny åldersgräns för tävling av ponny

break_a_leg

Trådstartare
Detta är lite av en spinoff på min egen tråd om de föreslagna nya åldersgränserna för ponnyryttare som i så falla kommer att gälla från 2008. (Dvs B-ponny - 12 år, kat C och D 16 år på nationell/elit och 18 år på regional och nedåt).

Tror ni att det över huvud taget kommer att bli någon som kommer att tävla kat B? Som det är i dag är ju klasserna väldigt små och de flesta av ryttarna är 12 år och uppåt. (De yngre barnen är ytterst få)
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Jag tror att vi inte kommer få någon "elit" på B-ponnyer. En 12-åring är ju mycket mer begränsat i sitt inlärande och de flesta framgångsrika på B-ponny är ju 13-14 år. Visst finns det undantag men tycker folk verkligen att det är lönt att investera i en trevlig B-ponny när tävlingstiden blir så kort?

Jag tycker att B-ponny tiden är väldigt viktig, barnen får lära sig rida på en ponny som passar dem storleksmässigt och slipper tävla mot sådanna som är mycket äldre än de. Den nivån där 13 åringarna på C-D ponny befinner sig kommer förmodligen vara lokal regional i de flesta fall och då kommer de rida mot 18-åringar, ju duktigare de blir desto mer jämnåriga får dom tävla med. Bara jag som inte förstår logiken?
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Rumpnissen skrev:
Bara jag som inte förstår logiken?

Nej då, jag har själv svårt att fatta. Men jag antar att förbundet vill ha regler som är jämförbara med resten av Europa och att detta förslag kommer att göra att fler börjar rida stor häst tidigare. (Det har ju funnits kritik mot att folk rider ponny "för länge").

Det kanske tom blir så att b-ponnierna blir förpassade till lokal/regional nivå, andra länder har åldersgräns på 12-13 år för att deltaga i nationella tävl/mästerskap.
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

break_a_leg skrev:
Nej då, jag har själv svårt att fatta. Men jag antar att förbundet vill ha regler som är jämförbara med resten av Europa och att detta förslag kommer att göra att fler börjar rida stor häst tidigare. (Det har ju funnits kritik mot att folk rider ponny "för länge").

Det kanske tom blir så att b-ponnierna blir förpassade till lokal/regional nivå, andra länder har åldersgräns på 12-13 år för att deltaga i nationella tävl/mästerskap.

Iof kan det vara en bra tanke att B-ponny ryttarna ska hålla sig på en lägre nivå så att grundridningen prioriteras i stället för den ridning man ofta ser på B-ponny numera.

Usch, jag är bara rädd för att denna tävlingshets kommer leda till ännu mera dålig ridning. Att man glömmer grunderna och stressar upp i klasserna. Om vi vill jämföra oss med de framgångsrikaste länderna i europa kan vi inte bara ta efter de enkla delarna av deras system.

Vad jag inte förstår är varför man ska börja rida stor häst tidigare? Det kan man ju göra hela livet. Varför inte lära ungarna rida istället? Så övergången mellan ponny och häst inte blir så jobbig? När jag började tävla ponny för hundra år sedan så uppmanade alla mig till att ta vara på ponny åren för det är en så viktig och lärorik tid. Var tog det vägen?
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Ponnyåren försvinner i Sveriges kamp mot Tyskarna;)
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Jag förstår INTE!

Hmm, ska nog skriva ett brev till vem fasen det nu är som har kommit på denna idiotiska idé!
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

I "Ridsporten vill" står det om tävlandet (citat)
LEKFULLT TÄVLANDE
"För barn är tävlingen ett naturligt inslag i idrotten, liksom i leken. Men den måste bli just en del av leken och ha som mål att barnet har roligt och lär sig idrotten. Betydelsen av tävlingsresultat i barnidrotten bör avdramatiseras och barn ska ges lika möjligheter att delta." (Ur Idrotten Vill)

Barntävlingar ska präglas av lek, glädje och kamratskap och stimulera till fortsatta prestationer då barnet blir äldre. Vi ska uppmuntra barnen att pröva flera av ridsportens grenar. Vårt mål är att utveckla tävlingsformer och regelsystem som är utbildande och som stimulerar allsidigheten hos barnet.
Försök hitta tävlingsformer där barnen känner sig delaktiga och hellre tävlar mot sig själva eller i grupp, istället för att konkurrera med sina kamrater. Vi måste bli duktigare på att belöna fler. Att våga försöka är en prestation i sig - väl värd första pris!


Barn är man upp till 12 år, sedan räknas man som ungdom.
 
Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Är det någon mer än jag som hört att de ska sänka åldersgränsen för ponnytävlandet från max 18 år till max 16!?
Det kan väl ändå inte stämma!!!??:eek:

/Maja
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

mkt väl troligt. tyvärr!
men det kommer väl ändå inte ske än på nåt år, iaf inte innan jag blir för gammal!
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

korkat, ponnytiden är ju alldeles för kort redan nu :(
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Det var väl på Nationell och Elit tävlingar??? Eller har jag fattat fel:confused:
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Det var bara till nationella och elittävlingar, så man får tävla regionalt osv. Tycker detta är det mkt dåligt beslut, då alla b-ponnyryttare kommer få en stor press på sig, de vill ju vara i toppen. De stackars ponnyna kommer byta ryttare oftare än vad som redan ser nu. Det är vad jag tror och tycker.
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

aa förslaget finns men jag hoppas inte på det tänka då att pressen att nå toppen kommer komma i tidigare åldrar än vad den redan är och det kommer nog bli en sämre standard på våra ryttare för dom måste hasta sig igenom sin ponny tid för att kunna komma upp i klassera och kunna tävla Elit och nationellt man måste få ha sin ponny tid för att när man är mindre kuna ha roligt med sin ponny OXÅ och inte hela tiden pressa sig och ponnyn till resultata för att klättra i klasserna
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Jag hoppas verkligen inte att det genomförs! :eek:
Jag tycker också ponnytiden är för kort redan nu....:(
Men jag tror inte jag kommer upp på elitnivå. Så det var ju iaf. tur att det inte gällde regional också..:O
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Tycker det är bra!
Tror det är positivt för sporten då man faktiskt lär sig rida bättre ju tidigare man går över på stor häst. Vilket betyder att vi får fler duktiga ryttare. Framförallt junior och YR men tillslut också seniorer :)
Och de som inte satsar så mycket och bara rider regionalt kan ha kvar sin ponny till de är 18.

I många andra länder samt på internationella tävlingar är det redan 16 som gräns
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Ja jag håller med dig... Ur sportsammanhang är det ju bra, dessutom kan man ju ändå inte tävla internationellt när man man är över 16...
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 729
Senast: fio
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 042
Senast: Hedinn
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 890
Distans Kan någon hjälpa mig att reda ut detta. I TR står att "Ryttare på kategori C- och D-ponny får delta i ponnytävlingar i Sverige t.o.m...
Svar
2
· Visningar
1 169
Senast: Seabisquit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp