Nya ponnyåldrarna

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och 17-20 år?

Personligen tycker jag det är överdrivet. Man borde om något sänka ponnyåldern istället.
Varför tycker jag såhär då?
Jag själv är 16 år, 162 cm lång, ca. 52 kg tung och dessutom kortbent. Senast jag red ponny "på heltid" var kanske 2-3 år sedan, de senaste åren har jag ridit både storhästar på ca. 148-165 cm och ponnyer. Där jag rider nu räknas jag dock som för gammal/stor för ponny, så det har uteslutande blivit storhästar på ca. 160-175 cm. Och ur ett storleksperspektiv har det inte varit några som helst problem, tvärtom! Övergången från att ha ridit främst C-D-ponny till större storhästar var inte heller något större problem. För storleksperspektivet är ju något som ofta nämns i debatten. Jag förstår om man kanske är 150 cm och väger 40 kg, absolut, men samtidigt hör man ju många "normalstora" (säg 10 cm längre och 15 kg tyngre än mig) 16-18 åringar som ojar sig över det, vilket jag inte riktigt fattar. Om jag t.om. kan rida 175 cm hästar utan problem bör ju de kunna rida "vanliga" storhästar ju... Sen det här med övergången ponny-häst nämns ju också ofta, att man "vill skjuta på det så länge som möjligt för att det är jobbigt och så". Men dagens moderna sporthästar är ju ofta väldigt känsliga och lätta i typ, så visst att det är skillnad, men någon så stor skillnad tycker jag inte att det är.

Sen är det ju det här med elitsatsningar och gemenskapen i ponnysporten. Angående elitsatsningar så är ju ändå den internationella gränsen 16, vilket jag faktiskt även tycker att Sverige borde anamma. Men så vill man satsa så får man ju ändå inte rida ponny längre. Och så det här med gemenskapen; Visst att det kanske finns en annan "gemenskap" på typ ponnytävlingar och så, men jag har själv varit med på mycket storhästtävlingar (dock ej som tävlande, men ändå!), och jag kan inte påstå att det skulle vara så "stelt" och att folk inte umgås med varandra där, eller i alla fall i de trakter jag varit, i "min del" av Sverige har jag inte märkt av det. Och om man ska återgå till det här med elitsatsning, visst det kanske är en "bättre" gemenskap på ponnytävlingar, men många i t.om. 11-13 års åldern, i alla fall som jag känner, är ju bortåt 175-180 cm. De borde ju knappt rida ponny nu, och lär ju knappast kunna göra det som 20 åringar. Så eftersom att många yngre är långa, borde de ju i stället satsa på att övergå tidigt om de vill satsa, eller det är min åsikt i alla fall. Dessutom är det ju bra att ha så många "storhästår" bakom sig när man väl blir 20, om man även vill satsa vidare som vuxen.

Angående alla som inte vill satsa, utan kanske bara rida någon lokal LB:1a ibland så kan man ju klassa upp ponnyn som storhäst ju, och t.om. få "klassa ner" den igen om någon mindre medryttare ska tävla den eller så. Och i alla fall vad jag sett så verkar inte ponnyerna i storhästklasserna bli nerbedömda, faktiskt nästan tvärtom, i alla fall på de tävlingarna jag sett.

Sen det här med åldergrupperna fattar jag överhuvudtaget inte. Varför skulle inte en 20 åring kunna tävla mot en 14 åring? Kan säga att när jag blir 20 år så kommer många 14 åringar fortfarande vara milsvidd bättre än mig. Och på storhäst har man ju ändå inte några ålderskategorier. Så det känns bara allmänt märkligt...

Så i alla fall jag ser ingen anledning till höjningen. Eller ålderskategorierna heller för den delen. Visst, jag har läst SvRFs argument, men de köper jag inte.

Vill slutligen bara förtydliga att jag kanske kan låta som en bitter tonåring som blivit fråntagen sin ponnytid, och visst, det känns lite tråkigt att inte få rida ponny ibland, men man ska inte gråta över spilld mjölk. Dessutom trivs jag ju väldigt bra på storhäst också. Jag menar alltså inte att vara otrevlig, om det låter så i texten.

Vad tycker ni? :)
 
Jag tycker att de nya reglerna är bra. Reglerna ska inte vara till för att hindra människor från att göra det som de vill göra, utan öppna för att så många som möjligt ska kunna hålla på med denna underbara sport!

Alla har inte samma möjligheter eller ambitioner, men de allra, allra flesta som tävlar, tävlar inte internationellt. Att säga att de kan tävla någon lokal LB... Det är lite för svart-vitt. Att en ryttare inte satsar internationellt betyder ju inte att den inte kan vilja vara på hög nivå nationellt. 16-20 år är en tid i människors liv då mycket förändras, jag tycker att vi ska försöka undvika att en förändring som sker i många ponnyryttares liv är att de lägger av med ridsport.

De som vill tävla häst kommer att göra det och de som kan och vill satsa internationellt kommer att göra det. De som vill och kan satsa kommer att sätta sig på hästar när de gjort vad de kan på ponny, förmodligen redan innan dess nu med Childrens Competition. Varför ska vi har regler som hindrar de som vill rida ponny från att göra det?

/Lady_S
 
Jag tycker egentligen varken bra eller dåligt om de nya reglerna ur ett ryttarsynpunkt. Däremot så arrangerar vi en hel del tävlingar och som tävlingsarrangör blev jag ju inte jättepeppad direkt. Redan nu är ponnytävlingar en rätt tråkiga att arrangera av anledningen att alla prisutdelningar och höjningar tar sån tid. Med två grupper så blir det ytterligare två per klass.

Däremot funderar jag på hur stora startfälten egentligen blir. Tycker redan nu att även när vi drar fulla tävlingar att sett per kategori är det rätt får startande. Med ytterligare en uppdelning kommer vissa klasser vara nere i en storlek jag inte vet om det verkligen borde kallas tävlingsklass?
 
Jag, som är drygt 40 år gammal och som börjat rida några dressyrklasser förra året, är ju långt ifrån berörd av regeländringen.
Men jag tycker inte att det behövdes höja "ponnyåldern". Att dela upp i ålderskategorier kan vara en vettig intention som skulle kunna ge jämnare förutsättningar för deltagarna, men "ojämnheter" kommer ändå att kvarstå.
Jag kan gissa att tanken med uppdelningen är att riderfarenheten hos en 20-åring (bör vara) är mycket större än hos en 15-åring och att det därmed ska handla om något slags rättvisa.

Man kan ju även som vuxen rida sin ponny på tävling, men bland storhästar. Där har nog ponnyn rimligast förutsättningar inom dressyr, eftersom det kan bli väldigt svårt med avstånden vid hoppning.

De viktiga ändringarna i TR enligt mitt sätt att se är skärpningen gällande betslingen - får inte upp på kandar förrän MSV B, och blir aldrig obligatoriskt (utmärkt), sporrar inte längre obligatoriskt (bra).
 
Något jag reagerade på när jag läste denna regeländring var att ekipaget ska se proportionerligt ut. Vem bestämmer det? Kan man träna för tävling, förbereda sig, komma på plats och sedan bli nekad att komma till start av domaren? Jag hoppas att det kan skötas på ett bättre sätt än så. Tonåren är väl en tillräckligt känslig period i livet. Självklart håller jag med om att ekipaget bör vara proportionerligt men att det kan vara en svår sak att bedöma då det kan vara väldigt individuellt.

Sedan håller jag med om att ändringarna om kandar och sporrar är jättebra!
 
För övrigt tycker jag ändringen är mestadels bra eftersom det på ett sätt är en anpassning till de internationella reglerna iom att de upp till 16 tävlar ihop och det då är lättare att hålla reda på vilka ryttare som är aktuella för internationella starter. Men samtidigt kan de som vill rida ponny längre fortsätta att göra det, speciellt bra tror jag det är för de som inte får en färdig ponny utan måste utbilda från grunden. Så gjorde jag t.ex. och det var nog inte förrän vid 16-17 års ålder som jag var tillräckligt duktig för att faktiskt klara av att både lära mig själv och ponnyn att gå de högsta klasserna. Två år till hade kunnat göra stor skillnad för oss och vi hade hunnit etablera oss nationellt, och då hade det även gynnat den yngre ryttare som tar över ponnyn sedan.

Men tycker samtidigt att det kan bli väldigt uppstyckat om det skall bli ännu mer egna klasser/katergorier på ponnytävlingarna.
Man kanske planerar att göra som i fälttävlan och slopa höjdkategorierna istället? :angel:
 
Jag tycker reglerna är jättebra rakt av. Det är en breddsatsning och som redan påpekats så bredden rider inte SM.

Nu kan man rida sin ponny hela gymnasietiden ut tex. Och vill man sen fortsätta kan man göra det bland storhästar - vilket känns som ett mindre steg för många när man är 20 isf 18. Sänka ponnyåldern hade varit idiotiskt.

De som vill rida storhäst kan göra det ändå.

Jag har inte mött en enda ponnyryttare ur bredden som annat ån jublat åt reglerna.

Att barn under 8 år inte får tävla "på riktigt" och att man delar upp i två ålderskategorier är kanon det med anser jag.

så. Jag förstår inte gnället. Alls.
 
Tack för alla åsikter! :)
Kan faktiskt hålla med ang. Vem som ska bedöma om ekipaget är proportionerligt eller inte, eller vad den faktiska innerbörden av proportionalitet ens är i sammanhanget. Dock så brukar det - i alla fall min erfarenhet - vara åtminstone till viss del självsanerande. Visst, man ser en del som är 180-190 cm som rider både C- och D-ponny, men där tycker jag att tränare och så borde vara mer "på". Och visst, 175 cm kanske är lite stort på en D-ponny, men hellre det än att skicka hem henom från tävlingsplatsen när henom väl kommit dit.
 
180-190 cm på c-d-ponny? Var har detta nånsin skett? Köper det inte för en sekund att ett sånt ekipage kommer ut på tävling.
 
Beslut om oproportionerligt ekipage tas på förbundsnivå, så det borde bli rättvist över hela landet. :)

/Lady_S
 
Det här med proportionerligt ekipage är ju svårt. Tycker redan idag att många är väldigt långa på sina ponnyer. Speciellt inom dressyren där det ofta ryttarna sitter med skänklarna i höjd med carpus.
Det är nog egentligen ingen fara för ponnyn då ryttarna oftast är väldigt lätta, men utvecklande för ridningen kan det inte vara. Förstår också att det tar lång tid att rida in sig på sin ponny om man ska bli duktig inom dressyren.
 
180-190 cm på c-d-ponny? Var har detta nånsin skett? Köper det inte för en sekund att ett sånt ekipage kommer ut på tävling.
Här i Sthlm har jag sett några enstaka som varit +/- 190 cm på sina D-ponnyer. Har inte sett, men t.om. hört talas om att en som är + 190 cm har tävlat en maxad C-ponny, i hoppning....
Däremot att man, särskilt i dressyr, är +/- 180 cm på både C- och D-ponny är rena gamla skåpmaten här, dvs. Man ser det väldigt ofta.
Väldigt märkligt anser jag personligen, men men...
 
tycker det verkar väldigt vettigt, alla har inte råd att skaffa en ny häst under gymnasietiden utan nu kan det istället tävlas vidare på den vanliga ponnyn gymnasiet ut och sedan kanske man ändå måste sälja då studier ska ske på annan ort osv
 
Här i Sthlm har jag sett några enstaka som varit +/- 190 cm på sina D-ponnyer. Har inte sett, men t.om. hört talas om att en som är + 190 cm har tävlat en maxad C-ponny, i hoppning....
Däremot att man, särskilt i dressyr, är +/- 180 cm på både C- och D-ponny är rena gamla skåpmaten här, dvs. Man ser det väldigt ofta.
Väldigt märkligt anser jag personligen, men men...

Låter väldigt märkligt. Bara 10% av landets vuxna kvinnliga befolkning är över 174 cm och i åldergruppen 16-19 är medianlängden 173 även om man skulle anta att hälften är killar. Om dina iakttagelser stämmer är borde en betydande del av alla landets längsta tonårstjejer vara tävlingsryttare i stockholmstrakten? :cautious:
 
Något jag reagerade på när jag läste denna regeländring var att ekipaget ska se proportionerligt ut. Vem bestämmer det? Kan man träna för tävling, förbereda sig, komma på plats och sedan bli nekad att komma till start av domaren? Jag hoppas att det kan skötas på ett bättre sätt än så. Tonåren är väl en tillräckligt känslig period i livet. Självklart håller jag med om att ekipaget bör vara proportionerligt men att det kan vara en svår sak att bedöma då det kan vara väldigt individuellt.

Sedan håller jag med om att ändringarna om kandar och sporrar är jättebra!
Det här med proportionerligt ekipage är ju svårt. Tycker redan idag att många är väldigt långa på sina ponnyer. Speciellt inom dressyren där det ofta ryttarna sitter med skänklarna i höjd med carpus.
Det är nog egentligen ingen fara för ponnyn då ryttarna oftast är väldigt lätta, men utvecklande för ridningen kan det inte vara. Förstår också att det tar lång tid att rida in sig på sin ponny om man ska bli duktig inom dressyren.

Det är domare och överdomare som bestämmer. Jag vet inte om det är "hårdare" vid ponnytävlingar än "vuxentävlingar" att det plockas av ekipage.
Jag rider fjording och har ridit mitt sto som är 139cm i mkh bland storhästar. Aldrig fått kommentarer om oproportionerligt ekipage trots att jag är 169-170cm lång. Kanske jag får lite extra "förlåtelse" eftersom det är en fjording? Har å andra sidan startat tom MSV C dressyr på min D-ponny connemara, ingen kommentar om proportionerna där heller.
Jag tror att risken är liten så länge ryttaren inte ser väldigt lång ut.
 
TS, jag tycker att dina argument för en sänkt ponnyålder är jättemärkliga.

1. Varför ta hänsyn till den promille som rider internationellt, snarare än till den vanliga ryttaren? För de allra allra flesta blir internationella tävlingar på sin höjd en dröm, så 16-årsgränsen är inget som kommer att beröra dem. Och för dem som vill gå upp på storhäst vid 16 eller tidigare finns det absolut ingenting som hindrar dem.

2. Så för att du rider storhäst och gillar det så borde alla andra också göra det? Skälen till att rida ponny är många, men här är ett axplock: man kan vara lite rädd av sig och känna sig tryggare på ponny, man kan ha en ponny som man älskar och inte vilja välja mellan att göra sig av med ponnyn och att sluta tävla, man kan tycka att det är roligare med en kvick liten ponny, man kan tycka att det är lättare att rida ponny, man kan tycka att det är roligare att tävla med andra ungdomar osv.

Tycker du att de här skälen är dåliga, eller tycker du bara att man ska strunta i att ta hänsyn till dem för att... du tycker att folk lika gärna kan rida stor häst?

3. Visst kan man tävla ponny med stora hästar, men konkurrensen blir mycket högre och det är heller inte lika roligt att rida mot vuxna. Inom hoppningen krävs det dessutom att man har en ponny som kan hävda sig i minst 1 meter, vilket verkligen inte alla 17-åringar på c-ponny har.

4. Visst kan det i teorin bli problem med oproportionerliga ekipage, men den risken finns ju redan nu. Hur mycket växer medelpersonen mellan 18 och 20 års ålder? De flesta brukar ju ha vuxit färdigt i den åldern.

Jag kan förstå argument om att det blir knepigt för arrangörerna eller för små klasser, men i övrigt tycker jag att det är väldigt konstigt att folk vill förbjuda andra från att göra saker bara för att de själva inte är intresserade eller för att det eventuellt skulle gynna ett litet fåtal som tävlar på den allra högsta nivån. Och oj vad många ryttare man skulle tappa från tävlingssammanhang och förresten från ridningen i allmänhet om man sänkte ponnyåldern.
 
Jag tror att dom höjde ponnyåldern för att man kanske är fäst och älskar sin ponny väldigt mycket, och man vill kanske inte skiljas från den. Men om man liksom rider en liten D-ponny och är 185cm lång så kanske man fattar själv att man inte kan tävla och att man antagligen måste gå upp till storhäst. Jag är ganska kort, fyller 15 i år och fick min ponny i våras, han skulle bli min första tävlingsponny, och jag tycker det är jätte bra att dom höjde åldern så att även jag har chans att hinna mig upp i klasserna. Har bara vart på en lokal hittills men vill gärna åka på många fler, och innan jag kanske känner mig klar vill jag ju inte behöva skiljas. Men har en tanke på att om jag inte är alldeles tävlingsgalen, alltså vill ut och tävla varje helg osv så hade jag tänkt kvar min ponny även som vuxen :) Jag vill inte skiljas från min allra bästa vän för att få en rosett på väggen ;)
 
Jag är kluven till vad jag tycker om de nya reglerna. Jag tror att det kommer leda till att fler går upp på häst vid 16, iallafall de som satsar lite mer på sin ridning. Och om det är bra eller dåligt är jag också kluven i...

Apropå det med att ekipaget ska se proportionerligt ut är ju inget nytt. Jag har aldrig sett eller hört om någon som inte fått starta, även om vissa sett bra stora ut på sina ponnyer. Det närmsta jag kan komma är på en klubbdressyrtävling för många år sedan då jag (170+) fick hoppa in och rida kompisens lilla c-ponny (134 cm) då kompisen inte kunde rida själv. Då fick jag en kommentar i protokollet om att jag började växa ur ponnyn, nähä liksom ;) Så kanske det varit i flera fall, att domaren inte tycker det är värt att ge startförbud men skriver en kommentar om det. Det blir ju mindre känsligt så för ryttarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: ylvalill
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp