Ny bomlös sadel hos Börjes!

Sv: Ny bomlös sadel hos Börjes!

Inte jag. Har tom lämnat meddelanden (man kunde inte få prata med dom direkt) till dom som tydligen bestämmer vad som ska säljas utan att fått något svar.

Nej, jag fick aldrig något svar på mitt mejl och telefonkontakten jag hade var ju, minst sagt, dålig. Helmystiskt egentligen. NÅGON där måste ju veta något om sadlarna, eller :confused:?

Jag har inte heller fått nått svar på mitt mail. Väldigt dålig service

Spinner vidare lite på den här tråden*

Jag har nu tänkt köpa börjes bomlösa som finns i internetbutiken. har en liten fundering bara. Får man tävla dressyr i en sådan? På klubb/lokal nivå.

nej det får du inte på klubb kanske du kan få det det är upp till klubben o bestämma du måste ha en sadel med engelsktutseende...

*kl*

Jag ringde Börjes igår och fick prata med en supertrevlig kille i butiken. Verkligen serviceminded!

Det går fint att beställa sadeln via butiken än sålänge, de skickar som vanligt mot postförskott och man har 30 dagars öppet köp. Stigläder och gjord medföljer visst sadeln (glatt överraskad).

Dessvärre hade de sålt slut på sadeln, den sista gick denna vecka. De ska få in nya inom kort, han visste inte exakt lev datum men han skulle ringa upp mig på måndag när han visste mer exakt.

Kanoners! Jag ska beställa en sån till min pålle som tidigare haft Freeform, den sadeln är såld men för den kändes lite dyr att ha som extrasadel men jag har inte hittat nåt som passar istället. Då blir det ju perfekt med en sån här :bump:

Vad kul att du stötte på någon som var kunnig och hjälpsam! Frågade du om märke på sadeln - är det en Freemax? Frågade du om storlekar, dvs finns den i olika vidder?

nu har jag blivit nyfiken med, vilka hästar ligger freeformen bra på?
tycker den ser skön ut.. har provridit en torison men den var för bred för min smak, men freeformen är smalare eller?

Det verkar som simpan är den enda som fått reda på något. Blev fundersam när den såldes med stigläder och gjord för har inte sett att Freemaxen säljs med det någonstanns.

Simpan: Sade den du pratade om någon mer info om sadeln?

När jag var i affären för några veckor sedan hängde det en svart, en blå och en brun/cremé där, UTAN stigläder och gjord. Det stod inte heller någonstans att det ingick i priset. Lite mystiskt, men det är kanske något de ändrat på?

Kommer du ihåg vad han hette som du pratade med?

Väntar med spänning att få tag på mer info för av det man sett hittills så låter det som det är en sadel som passar mig som handsken både ekonomisk (är sjukpensionär) och med lite uppbyggd sits och stöd (har reumatism och kan ha lite ont i höfterna om jag sitter för brett). Nu gäller det att den inte är för lång (har en islänning på foder).

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle sägga att Freeformen ligger bäst på relativt rakryggade hästar. Den är ganska styv och ger annars lätt skav eller puttas fram av en häst som är svängd eller överbyggd. Det är ju dock inte säkert att Freemaxen är lika styv.

Bewelinn- som ska byta ut sin FF mot en Barefoot London pga hästens nya ländmuskulatur.

Är Freemaxen lika som Freeformen så kanske det inte passar till hästen ändå :cry:. Han är lite överbyggd, inte så stort sadelläge (islänning) och har en lite svängd rygg som blir rakare när han jobbar i form.

Visar det sig att den är hård och inte så kort heller så får det väll bli en Pfiff bomlös istället och göra något special för att försöka få lite smalare sits :mad:

Tyvärr, inget namn i minnet men ska som sagt bli uppringd imorgon så då kanske jag har mer info att komma med.

Fick katalogen från Shires idag där det skulle stå "allt" jag behövde veta enligt den som mailade från Shires. Stod tyvärr inte ett ord om graderna på järnen eller längden på sadeln. Järnet är av järn så det borde gå att banka ut om det skulle vara för smalt. Dock står det att det bara är att byta sits för att ändra storlek och frågan är om jag uppfattat det rätt så då det finns ända upp till 19". Då borde sadeln vara bra lång och har en islänning och då funkar det inte.

Ska maila igen och se om det kommer något svar. Annars så får man vänta till Färjestads Rid&trav får in den i juli så skulle hon jag mailade med mäta och kolla lite.

Fick dock reda på några intressanta saker. Stigläderfästena kan du själv flytta till det läge du vill ha det. Det är öppna fästen så det går att ha webbers :banana:.

Någon skrev tidigare om att det bara var en rand kardborre under sitsen men på bilderna ser det ut att vara under hela sitsen. Men svårt att säga bomsäkert då det bara var en liten bild. Fanns dock mkt roliga saker i resten av katalogen oxå.

simpan: Lyckades du få någon mer information?

Det verkar som det tagit fart på folket på Börjes :D. Nu kom det ett mail att det var bara några provsadlar de haft i butiken men i Juli kommer de att få in båda Free max modellerna.

De skulle återkomma redan imorgon när inköpschefen kom tillbaka med info om grader, anläggningsytan och om de kommer att ha lösa järn och sitsar oxå. Priset stod ca 3500kr så de vet tydligen inte vad det kommer att bli i slutpris än. Vilken skillnad hur som helst mot ett av företagen jag fick svar från som ville ha 7000kr för den :mad:

Håller tummarna att de inte är för långa för annars lägger jag in en beställning.

Vad bra att info börjar komma in! Hoppas att du berättar här i morgon vad du får för info angående storlekar, etc. Men om ca.pris är 3500 kr kan de väl inte landa på så hemskt mycket mer än, säg, 4000 kr? Vi håller tummarna :D!

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·
G
Utrustning Hejsan! För några månader sen köpte jag en bomlös sadel som den tidigare ägaren sa var en knights bareback. Dock så när jag fick den så...
Svar
6
· Visningar
1 206
Senast: svea
·
Utrustning Visst var det någon/några här som tagit bort det hårda framvalvet i sina Torsionliknande bomlösa sadlar? Har för mig att jag läst om...
Svar
11
· Visningar
1 074
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka