Ny bomlös sadel

Sv: Ny bomlös sadel

Vaaa har dom några sadlar kvar?

Fick intrycket av att dom inte hade några av den "gamla" modellen kvar..

Hon var nog en av de första som beställde :D Så hennes var alltså bokad för flera veckor sedan. Just nu finns det nästan bara några "måndagsexemplar" kvar och de kommer troligen att reas ut på Tradera.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Ska nu försöka ge ett rättvist utlåtande om denna sadel....
Jag hoppas att den jag fick hem verkligen är ett "Måndagsexemplar"

Tog ur sadeln ur kartongen och såg att det var ett billigt läder, som jag hade väntat mig....ok...
Tittade runt på den och vänder den upponer och ser att bossorna/paddarna som ska vara istället för padd är ojämna.
En sitter längre bak än den andra och fram är en insydd mot mitten mera än 1 cm i skillnad än den andra.En sne sadel! :crazy:

Sen satt var bossrna knappt 3 cm tjocka och med ryttare var de obefintiliga.Låg i på manken direkt och i där bak direkt.Ryttare på 40 kg, provsatt kan ej tänka mig att gå ett steg med den.
Kanalen mellan bossorna var ca 2 fingrar bred bak och 3 fingrar fram, går ju ej på häst större en shettis.
Sadelgjordsstropparna var nitade med 3 nitar i ytterkåpan och snett vinklade bakåt...undrar hur länge de håller :angel:

Tycker att min Ponny-platta som vi har till shettisen har mera kvalité och bomlöshet än denna sadel.....

Nix den åker hem igen ....besviken.....

Skulle inte ens rekommendera denna till en ovän...ursäkta men så är det!

Lycka till med de nya sadlarna....men jag blir ej kund hos er!

Sorgligt.
Jag tycker inte att det ska behöva vara så himla svårt att tillverka en bomlös sadel i den stilen som både är snygg, har bra kvalite och funktion?
Jag har köpt en Freeform, är du sugen att testa den? Kostar ju mer, men är mer "sadel".

Fattar inte riktigt skillnaden på den och en bomsadel då det är samma utförande?Dvs "bom" på?Är det att bommen är mjukare då? :confused:

Andra bomlösa har ju padden som uppbyggnad.

Skulle vara kul med en bomlös som är mer lik en vanlig bomsadel och mer uppbygd.Men denna skulle jag INTE vilja ha!! :smirk:

Snobben skrev:
Fattar inte riktigt skillnaden på den och en bomsadel då det är samma utförande?Dvs "bom" på?Är det att bommen är mjukare då? :confused:

Andra bomlösa har ju padden som uppbyggnad.

Skulle vara kul med en bomlös som är mer lik en vanlig bomsadel och mer uppbygd.Men denna skulle jag INTE vilja ha!! :smirk:
Som till exempel denna kanske... :angel:
http://www.geocities.com/repgrimma/km19.jpg
Star Trekk Dressage CC
BOMFRI!

Det finns en islandsmodell också.

Finns en tråd om dem här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=596516&page=1&pp=25

Senast ändrad:

Jag tycker att bossorna ser välidt låga ut... tveksam om de lyfter upp ryttare och sadel och ger ryggrads frihet. Sedan på bilden med ryttaren i ser sadeln väldigt ostabil ut tycker jag... Inge stöd...
Jag har haft en Torsion dressege som var ganska bra uppbyggd men jag tyckte att den var ganska ostabil. Nu har jag en Top reiter som jag tycker är mycket mer stabil.
Denna var i o f s väldigt billig, kanske får man bra stöd av sitsen. Men jag är ändå tveksam eftersom bossorna ser så platta ut...

Jag vill bara försvara tillverkarna lite, det är en första prototyp så allt du klagat på kommer att ändras framöver (men som sagt var kommer priset att återspegla sadeln, bättre sadel = högre pris.)

Att bossorna är låga ska ändras på, samtidigt så kan man ju fundera lite på att de flesta bomlösa säljs med specialpaddar vars "bossor" är långt ifrån 2 centimeter höga (de specialpaddar jag prövat har haft betydligt tunnare inlägg i material som gett efter för tryck betydligt lättare = skapade betydligt mindre avlastning av ryggraden.)

Kanalen på en bomlös behöver inte vara fullt lika bred som på en bomsadel av den anledning att en bomlös sadel rör sig med hästen, d.v.s. kanalen följer hästens rygg. En stel kanal (som på en bomsadel) måste vara bredare helt enkelt för att säkra att tornutskotten går fria hela vägen om hästen böjer sig genom kroppen.

Nitfästade stroppar är en designmiss som tillverkaren gjorde (innan han hann få någon kommentar om det.) Men nitar håller faktiskt bättre än det ser ut. ST's westernfendrar är också nitade :smirk: Det största problemet är om man skulle behöva byta ut stropparna, då måste sadelmakaren sy fast dem i något annat (han kan inte använda tidigare stroppars fästen så som han gör på en vanlig sadel.) Men detta ska också ändras till nästa leverans för det ser inte alls bra ut och det är även opraktiskt att ha stropparna fästa i överkåpan.

Lädret är inte det bästa som man ser av priset (det finns däremot sämre läder, det är faktiskt inte så "torrt" som billigt läder brukar kunna vara.) Eftersom svenskar är nogranna så har EC krävt bättre läder i framtiden.

EC undersöker även en helt annan tillverkare så jag vill bara påpeka att man inte kommer kunna jämföra denna första sadel med framtidens sadlar.

Men varför säljs de redan nu då? Den verkar ju knappt halvfärdig.... Säljer man verkligen prototyper i så pass stora partier? För ni har väl sålt ett femtiotal iaf? Gissning....

Det var så enkelt att den första tillverkaren hade en minimiorder för att göra en helt ny sadelmodel. Dessutom så använder jag själv denna sadel, tycker inte alls att den är så hemsk. Så om man har en rund, välmuskad häst, är en liten nätt ryttare, vill ha en billig sadel och kanske inte tycker kvalité är viktigast så anser jag att denna sadel är klart godkänd. Däremot ska sadeln själklart INTE vara kraftigt skev.

Din gissning på ett femtiotal, vad kommer den ifrån? :angel:

Ingenstans ifrån. Bara en vild gissning, eftersom de redan var slut och varit beställda sen länge. Låter som ett ok antal på en minimiorder. Fast rätt många iom att det var så mycket som inte var genomkollat än.

Att sadlarna inte var ordentligt igenomkollade när du kontaktade EC berodde mest på att den aktivaste i företaget har otroligt mycket att göra (heltidsstudier, häst 1 mil bort, allt som företaget för med sig och en separation på det.) Man är inte mer än människa och när det händer mycket på en gång blir det lätt lite stressigt och oeffektivt.

Den häst som vi lade sadeln på är en rund välmusklad häst, ryttaren väger 40 kg, och ja vi ville ha en billig sadel och den sadeln var inte mycket i närheten till kvalite...den var nog ej ordentligt sydd från början och det kan ju inte ni rå för men att sälja sådana sadlar gagnar ju knappast erat företag...eller hur?

Kvaliten på lädret verkar var i samma klass som börjes och hökks billighets sadlar....det säger väl en del....

Tycker inte du ska generalisera kvaliten på Börjes och Hööks billiga sadlar...

Vi har en gammal billig sadel från Börjes som vi köpte sommaren 1985...
Och den används fortfarande av min kompis medryttare 2-3ggr/vecka....

Har också haft sadeln hemma och precis som ngn av er skrev så var kvaliteten urkass (mkt sämre än börjes- då min kompis har en sån och den är helt OK)!!!

Dessutom var det enligt min mening helt klart fel på den- ex sömmar lösa, skrapmärken, nästan skurit igenom där sömmen ska sitta så hur länge ska den hålla!!!???

Dessutom måste man inse att en normalhäst med "normanlmanke" inte kan ha en sadel som inte på ngt sätt lyfts upp framtill. Denna sadel tryckte rejält på min hästs manke som absolute inte är hög/stor på ngt sätt!

Min åkte också tillbaka, jag anser inte den var vad som utlovades!
Synd för jag trodde verkligen på den...

//Lotta

*lånar knapp*
Det GÅR ju att göra dem billiga, men det blir ju också lite vad man får då ju... Fast Karlslund har ju billiga bomlösa (kring 5000:-) som de håller på att förbättra... kanske vore de ett alternativ? De har iaf alltid haft bra och jämn kvalitet, tränsen är en DRÖM :love: :d :D

skuggi skrev:
*lånar knapp*
Det GÅR ju att göra dem billiga, men det blir ju också lite vad man får då ju... Fast Karlslund har ju billiga bomlösa (kring 5000:-) som de håller på att förbättra... kanske vore de ett alternativ? De har iaf alltid haft bra och jämn kvalitet, tränsen är en DRÖM :love: :d :D

Du vet möjligen inte hur det går för den eller för Diddi? :angel: :D

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
521
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 242
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår