Bukefalos 28 år!

Ny bukehund =D

Sv: Ny bukehund =D

Aliide: För det första så är det ingen direkt träning, använde fel ord. Jag vänjer honom vid alla olika sorters ljud. Han är uppfödd på landet, aldrig hört en bil osv.
Och från att komma så till ett ställe där det är liv och rörelse så gott som hela tiden och inte ens bryr sig det tycker jag är bra. Och det är inte fel att vänja en valp vid olika ljud, då blir det ju mer van och inte lika rädd. För om man låter en valp vara inne vi säger ett helt år, aldrig få vara ute. Tror du inte den blir rädd för att det nya då när den väl få komma ut??
Så att min Atlas inte bryr sig om sånt han aldrig hört i hela sitt liv (9veckors liv) tycker jag är jätte bra! Jag hade förstått dig om det varit en vuxenhund. Då hade jag med blivit fundersam.


Nej, en bra hund kan man i princip ha i garderoben i två år och sedan ta ut i centrala staden utan att den blir rädd. Varför ska den visa rädsla för något den aldrig sett?
Det naturliga är att hunden visar nyfikenhet.
 
Sv: Ny bukehund =D

Det där tycker jag är en sanning med modifikation. Om man inte utgår från TS exempel nu så påverkas även en klockren hund av att aldrig ha sett världen. En sådan hund är ofta omogen, den har vuxit upp utan att ha behövt ta ett ett "modigt" beslut i hela sitt liv och rent socialt är det inte ovanligt att den är lite avstrubbad. Sedan håller jag naturligtvis om att den inte får bli "handikappad" i dennya situationen. Nyfikenheten måste gå i första hand, men reaktioner innan hunden tar till nyfikenhet ser jag inte konstigt på alls.

Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men på ditt uttalande lät det som att man knappt ska märka skillnad på en världsvan hund och en som aldrig sett annat än fyra stängselväggar och vad som finns inom en viss radie utanför.
 
Sv: Ny bukehund =D

Klart man märker skillnaden. Den världsvana hunden skrider fram med ett lugn medan den ovana reagerar, undersöker och avreagerar. Jag tar dock avstånd från att den skulle möta det nya med rädsla. Snarare blir den förvånad, kanske hoppar till, men går sedan fram och kollar. Den far säkert runt som ett yrväder bland allt det nya, vilket den vana hunden inte gör, men den är fortfarande inte rädd.
 
Sv: Ny bukehund =D

jo när du säger det så stämmer det nog. Men det kan väl beror på från ras till ras?
 
Sv: Ny bukehund =D

Ja, det kan det men det beror då på undermålig avel. Alla hundar bör reagera på det här viset oavsett ras. Ingen ras ska möta nya saker med feghet eller rädsla.
 
Sv: Ny bukehund =D

Nä det har du rätt i. När du beskrev hur hunden skulle beter sig så kunde jag se hunden framför i huvudet och tänkte, ja det är ju så den lär reagera.
Nu tror jag att poletten har trillat ner en aning här:D
 
Sv: Ny bukehund =D

Vilken jättesöt liten valp och grattis till dig på födelsedagen, även om den inte infaller precis idag.
Collies är jättefinatycker jag, fast jag har ju en annan som favorit. Visst finns det problem i rasen men man jobbar ju för att få bort dem, sånt tar tid och varje steg i rätt riktning borde applåderas. Kan ni förresten ärligt säga en enda ras där det inte finns några som helst problem?
 
Sv: Ny bukehund =D

Det beror på hur man definierar problem ?

Men visst det finns både friskare och sjukare raser, vad har det för betydelse egentligen?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny bukehund =D

Grattis till en jätte fin valp och lycka till i framtiden :)


Bry dig inte om dom som skriver "tråkiga" inlägg
 
Sv: Ny bukehund =D

Vilken jättesöt liten valp och grattis till dig på födelsedagen, även om den inte infaller precis idag.
Collies är jättefinatycker jag, fast jag har ju en annan som favorit. Visst finns det problem i rasen men man jobbar ju för att få bort dem, sånt tar tid och varje steg i rätt riktning borde applåderas. Kan ni förresten ärligt säga en enda ras där det inte finns några som helst problem?

Man får tackar:bow: Jag fyller år i nov. egentligen så det blev en väldigt tidig present:o:D
 
Sv: Ny bukehund =D

Vill bara berätta =)

Atlas har blivit tuffare och tuffare för varje dag som ha gått. Blivit 9½ vecka nu. Va med i stallet i går och det va inga problem. Lite försiktig bara då det va många nya lukter och ljud. Men va aldrig rädd för något. Fick åka buss hem sen och inte heller det va några problem. Somnade med en gång i mitt knä och sov de 10 min det tar för att åka hem.
Idag blev jag allt förvånad, jag stod och damsugade trappan längst upp. Atlas va på nedervåningen och helt plötsligt kommer han hoppandes uppför trappan. Har aldrig gått i en sån lång trappa utan bara såna små med ett trappsteg. Men här tog han hela trappan på ca 13-14 trappsteg utan några problem alls. Bärde ner honom igen och satte ner honom på golvet, och kvickt hoppade åter upp för trappan och kvar stod jag lika förvånad som först ^^ Hahaha ingen rädsla där inte:D
Eftersom det inte är bra för valpar att gå i trappor så fick jag sätta in honom i sin hage så han inte sprang i trappan igen ^^

Och när vi va ute idag så va det en kille som startade i gång sin moppe nästan bredvid oss. Atlas travade iväg 1-2 m bort, överrumplad för ljudet. Men travade lika snabbt tillbaka till mig igen och kollade nyfiket på mopeden, ingen rädsla där heller:laugh:
Är så stolt över denna kille :love:
 
Sv: Ny bukehund =D

Förstår att du är stolt över ditt lilla troll:) Med all rätt dessutom;)

Stort Grattis till er! Berätta gärna hur det går det är jätte skoj att läsa:)
 
Sv: Ny bukehund =D

Ja i och med att han är en collie så blir man ju extra stolt när han inte är rädd för nya saker eller höga ljud m.m. :p
Jag kommer berätta med jämna mellan rum hur det går med honom och lägga ut bilder:laugh:
Tack så mycket:bow:
 
Sv: Ny bukehund =D

Vilken helt bedårande sötnos du har!!! Grattis! :bow:
Man skulle ju bara vilja krama honom! :love:
 
Sv: Ny bukehund =D

I och med att det en ville ha lite uppdatering lite då och då så får jag ju inte göra denne besviken ;)

Atlas fick idag följa med te stallet. Åkte buss dit, fick sitta i knät då. Inga problem alls. Lite otålig bara, ville inte sitta iknät.
10 min senare hoppade vi av och traskade iväg till stallet(ridskola) och han knallade in utan att tveka. Väl inne ställde vi oss så han fick sitta och studera läget lite. Massor av folk som gick fram och tillbaka, hästar som frustade och någon som sparkade i väggen. Människor kom bärandes på sadlar och träns och en del ville naturligtvis stanna och klappa Atlas mitt i alltihopa. Det va inga problem alls! Satt orädd bredvid mig och kollade hur allt va och sen gick vi och små trosade lite i stallet. Han travade på bredvid mig med halvhög svans och totalt orädd! Sen när vi stod vid min hästs box så kom min brorsdotter med skottkärra för att mocka. Skramlade till lite och Atlas hoppade bak ett steg för att sen väldigt nyfiket gå fram och kollade in skottkärran.
Sen satt vi och kollade på en ridlektion i ridhuset och inga problem där heller. Låg bredvid mig och kollade på hästarna som sprang runt där nere.
Sen skulle vi då åka hem vid sju, in i bussen igen och denna gången satt vi i det stora utrymmet i mitten av bussen, då fick han vara på golvet. Under den korta bussresan så kollade han in läget i bussen runtomkring där vi satt då. Nosade lite och helt plötsligt tyckte han att det va dags att leka. Drog i kopplet och små morrade. haha:D
Och när vi skulle gå den korta promenaden hem fick han gå lös. Hade börjat regna och han tyckte detta va jätte kul! Sprang in i en ca 7 cm djup vattenpöl och sprang runt i gräset och lekte livet. Haha jisses vad jag skrattade. Hans små ben gick som trumpinnar när han fick ett ryck att springa full fart förbi mig. Och tänk att det va helt mörkt ute oxå ^^
Och när vi nästan va hemma så en bit bakom oss så kom det en moped. Atlas bara stannade och kollade vad det va och fortsatte sen som ingenting.
När jag öppnade dörren så va det en genomblöt Atlas som glatt for in och rusade runt, jagade iväg katten i samma veva.
Hahaha han är så himla go och jag är så glad att han är så tuff som han är:banana: Endast 10 veckor gammal! :love:

Då måste man väl få ha rätt att vara stolt?? Eller??:laugh:

Nu ligger han vid mina fötter helt slutkörd ^^
Nästa gång han följer med till stallet få jag nog ta med mig kameran, om jag kommer ihåg. Och ta lite kort:)

Ursäkta för långt inlägg:o
 
Sv: Ny bukehund =D

Vad roligt att du är glad över din valp. :) Han låter som en helt normal valp, alltså varken särskilt tuff eller särskilt rädd för sin ålder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 221
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp