NY HÄST, TIPS PÅ NYA GREJER TILL HONOM!

Solis_

Trådstartare
Halloj!
Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så mycket frågor! Vill inte att något ska bli fel, jag tror ju att jag kan allt jag måste kunna för att hästen ska ha det så bra som möjligt men man blir ju osäker så fort tanken springer iväg.
Detta kommer bli min första ”egna” häst då hästen kommer flytta ca 40 mil till mig.
Jag kommer få sadel och träns till men vill ju såklart köpa lite nytt så som borstar, något täcke etc etc. Jag kommer även behöva köpa hinkar till fodret, höpåsar, ja sådant smått å gott helt enkelt. Men är det något man INTE får missa som är antingen bara kul att ha eller något som du tycker är ett måste för din häst och till stallet? Jag gillar ju att ha full ordning och reda och att typ allt ska matcha! Tips på hemsidor som inte är horze och hööks för dem kan jag utan och innantill, nytt är ju sååå roligt!😍
 
Jag handlar nästan bara från horseonline och svensk ridsport, och täcken från strömsbergsgård. Höpåsar köper vi på hööks för de är stora och bra, hinkar till foder på granngården.

Fixa en basic sjukvårdslåda med typ koksalt, kompresser, bomull (på rulle), vetrap, lactacyd, hibiscrub, termometer. Det är bra att ha från dag ett!

Annars skulle jag mest tipsa om att skaffa några bra borstar, jag har typ bara i naturmaterial (förutom några magic brush). Kvalitet framför kvantitet överlag, som nybliven hästägare köpte jag på mig massor av billigare schabrak, men de ÄR inte bra… Nu har jag typ bara 3 st jag använder till vardags + några finare, bara kingsland och Equiline. Samma sak med täcken, har bara horseware. Går att hitta mycket begagnat i facebookgrupper och på hästnet om man är lite ihärdig, så kan man spara massor av pengar!
 
Ett till tips är en bra kalender där du kan planera veckan och utvärdera varje pass. Då är det lätta att hålla koll och se utvecklingen över tid
 
Allt till häst är dyrt så ett tips är att kolla begagnatmarknaden för utrustning. Finns många bra grupper på facebook exempelvis och på hästnet läggs det ut en del. Om du bor nära en större stad dit sveriges största hästloppis anordnar loppisar (brukar vara vår och höst på en större ridanläggnning) så bege dig dit :)
 
Kvalitet över kvantitet som någon redan påpekade. Det är så lätt att bli för ivrig och köpa på sig en massa onödigt krafs och saker i dålig kvalitet från Hööks. Hellre ett eller två bra kvalitetsträns, bett och ett par tyglar än flera stycken halvdana och billiga i skräpkvalitet. Samma sak när det gäller schabrak, täcken, borstar etc etc. Saker som går åt och behöver bytas ofta som pälsglans, vetwrap, höpåsar, hinkar köper jag på Hööks/Granngården. Allt annat som ska hålla på tex Svensk Ridsport, Högsta Ridsport, Strömbergsgård, eller Ale ridsport. Finns fler bra sidor med kvalitetsutrustning än de jag räknat upp också.
 
Ja jag är ju väääldigt ivrig och tänker bara att jag vill ha massor och nytt av allt vilket leder till att det blir budget på allt men kanske helt enkelt ska spara på pengarna och köpa kvalitet!
 
Ja jag är ju väääldigt ivrig och tänker bara att jag vill ha massor och nytt av allt vilket leder till att det blir budget på allt men kanske helt enkelt ska spara på pengarna och köpa kvalitet!
Fast allt som är budget betyder inte dålig kvalitet. Jag har träns från Hööks och Horze som hållit i över tio år, likaså grimmor.

Täcken däremot håller bättre när de kommer från ett bättre märke, undantag Börjes som håller väldigt bra, däremot är passformen inte alltid den bästa.
 
Ja absolut men om jag strävar efter kvalitet så tittar jag först på det lite dyrare tyvärr.. Dock gäller det när jag beställer på nätet såklart, när man får känna och klämma så är det lättare att hitta kvalitet för bättre pris! Vilka träns/grimmor har du som du tycker är bra för bra pris? (Om du vet namn på dem såklart)
 
Grimmor är i mångt och mycket förbrukningsvaror 😊 Jag brukar köpa tex Fairfield från Hööks att ha till vardags, de går sönder lätt om hästen fastnat - vilket i just detta fall är något som är önskvärt då jag hellre ha en söndrig grimma och hel häst än tvärtom. Annars är en stor favorit Back on Tracks grimmor.
 
Ja absolut men om jag strävar efter kvalitet så tittar jag först på det lite dyrare tyvärr.. Dock gäller det när jag beställer på nätet såklart, när man får känna och klämma så är det lättare att hitta kvalitet för bättre pris! Vilka träns/grimmor har du som du tycker är bra för bra pris? (Om du vet namn på dem såklart)
Är det mig du frågar? Man brukar svara eller tagga den personen man vänder sig till.

Hemligheten är att sköta om sakerna ordentligt. Mina lädersaker tvättas och smörjs ofta.
 
Mitt tråkiga svar är att jag brukar försöka köpa begagnat, finns ju massa bra webshoppar nuförtiden med begagnade hästsaker. Ville också ha nytt och fint och matchande i början, men insåg snabbt att allt ju ändå blir grått, hårigt och lerigt efter en vecka. Plus då att köpa begagnat ju känns lite bättre för miljön. Så nu köper jag typ bara begnade svarta grimmor och grimskaft ;)
 
Är det mig du frågar? Man brukar svara eller tagga den personen man vänder sig till.

Hemligheten är att sköta om sakerna ordentligt. Mina lädersaker tvättas och smörjs ofta.
Jag har heller inga problem med mina Hööks-saker. Haft ett träns jag köpte på rean i typ fem år, hur fint som helst :)
Brukar byta pannband ibland men kan inte minnas när jag köpte ett helt träns senast.

Köper också mycket begagnat, kollat ofta på det först.

Täcken och passform är en annan sak, men det har ju inte med dyrt/billigt att göra utan att passformen är olika helt enkelt.
 
@ghostofashark ja jag är mycket mer för att köpa begagnat både i kläder, inredning, ja allt inprinsip men är så dålig på att hitta legita sidor med begagnade ridsaker.
Antagligen är det jag som inte letar tillräckligt eller är det bara så att jag är för kräsen 🥲
 
@ghostofashark ja jag är mycket mer för att köpa begagnat både i kläder, inredning, ja allt inprinsip men är så dålig på att hitta legita sidor med begagnade ridsaker.
Antagligen är det jag som inte letar tillräckligt eller är det bara så att jag är för kräsen 🥲
Facebook är bra för hästsaker. Du hittar en del via marketplace och så kan du även gå med i köp-säljgrupper som inriktar sig på hästsaker.
Sen finns även hästnet där det finns mkt annonser.
 
Jag har heller inga problem med mina Hööks-saker. Haft ett träns jag köpte på rean i typ fem år, hur fint som helst :)
Brukar byta pannband ibland men kan inte minnas när jag köpte ett helt träns senast.

Köper också mycket begagnat, kollat ofta på det först.

Täcken och passform är en annan sak, men det har ju inte med dyrt/billigt att göra utan att passformen är olika helt enkelt.
Det svåra med hööks lädervaror är ju att det är så varierande kvalitet. Gäller verkligen att man köper i butik så att man kan klämma och känna och ta just det exemplaret som ser fint ut.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 415
Senast: Ramona
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 174
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp