Sv: ny häst-nya grejer
Glömde svara ang. "märken", men precis som Piggis skrier, så lägg inte ut för mycket pengar på dyra märkesgrejer, för dom kan säkert få ta en del stryk om du t.ex. köper en 2-åring. Men ex. på senskydd som är helt ok, men ändå inte så farligt dyra är Hampa. T.ex. Börjes säljer dom.
Börjes har ju helt okej täcken också tycker jag. Både Himalya och Mac Pro är helt okej enligt mig. En 2-åring kommer ju troligen växa ur sina grejer efter en tid också. Annars verkar Shires bra, har själv köpt ett vintertäcke från Shires, och det låg som ett smäck på min häst! Kommer från
www.ridsportshopen.com , dock kan jag inte uttala mig om kvalitén på täcket. De är ju lite dyrare än t.ex. Börjestäcken, men ändå inte så farligt dyra.
Jacson och Knights är märken jag rekommenderar på träns. Dom är billiga men ändå bra om man sköter dom. Mitt träns från Jacson, sitter bra, och är jätte mjukt och fint.

Dom finns ju i flera modeller, kolla in
www.lillhastenistav.se (Jacson),
http://go.to/carinashastshop (Jacson),
http://www.hippomarket.com (Jacson),
www.erikshastshop.com (Knights).
Jacson har också bra grimmor i flera färger, som är fina.

Börjes grimmor är också helt okej. Själv har jag två stycken blåa MW grimmor, och dom är jättefina.
Ska du köpa en sadel för inridning, så köp ingen dyr ny märkessadel det är defintivt bara bortkastade pengar eftersom hästen kommer ändra sig myckt i ryggen under en kort period och andrahandsvärdet sjunker en hel del på sadlar i dag. Samtidigt ska du inte köpa någon sadel från Börjes eller Hööks för en tusenlapp heller, de är ofta usla i lädret (ála papperskvalité typ...

), de kan vara snea i bommen, ojämt och dåligt stoppade osv.
Välj en beg. märkessadel som passar hästen. Och tänk på att du får se över och kanske kommer få byta sadel relativt ofta i början. Ta hjälp av någon som är duktig på den fronten. Nu beror det ju på hur hästen ser ut, men t.ex. Stübben, Hubertus, Jacson, Globus, eller syntetsadel rrån t.ex. Wintec är ju några somm kan nämnas bland Många (!)