ny häst-nya grejer

ann80

Trådstartare
Ska som skrivet köpa ny häst o är då tvungen(fast det är ju ganska roligt ändå:)) att köpa ny utrustning. Min gamle kille drog 165 täcken o det mesta annat i xfull, så om inte den nya hästen, vilket ska vara en unghäst 2-4 år ska drunkna blir det till att köpa allt nytt. Vad rekommenderar ni i täcke-benskydd o div saker? Hade först tänkt köpa billiga budgetgrejer, men det känns vid närmare eftertanke inte så roligt..så förslag tack! :)

Sv: ny häst-nya grejer

är du hopp eller dressyr ryttare?
ska du tävla?

Eftersom jag kommer köpa unghäst så är det ingen tanke på ev tävlingar än på ett bra tag :) är väl mest inriktad mot dressyr, men har tänkt ta tag o börja hoppa så smått igen, ev terräng (om jag hittar modet...) :angel:

Det är ju lite skillnad på om du köper en 2 eller, en 4-åring, alltså på vad du behöver för grejer. En 2-åring kanske man behöver ha någon longerlina, grimmor, grimskaft, träns, kanske kapson, benskydd, något täcke, tömkörningsgjord, tömmar m.m. till beroende på vad man har tänkt göra med den. Det är ju svårt och säga, beror ju på vad du köper för sorts häst och hur du gör. Vissa väljer ju att ha sina hästar på lösdrift som typ 1 och 2-åringar och sedan stalla upp dom när dom blir lite äldre.
Då har man ju t.ex. inte så stort behov av något täcke.

Så småning om behöver man ju ha en sadel osv. Köper du en 4-åring som kanske redan är grundriden och som rids kontinuerligt ett par gånger i veckan, är det ju idé
att köpa på sig flera saker på en gång. Kanske fler täcken, för hästen kanske behöver klippas om den rids/jobbas så den blir svettig ibland eller så kanske man t.o.m väljer att klippa den. Då behöver man ju ha både regntäcke, vintertäcke, svettäcke, kanske ett thermo också. Beror ju på hästen som sagt.. Sedan måste man ju ha en sadel, eller kanske två till och med - om man väljer att köpa både en hopp och en dressyrsadel. Benskydd, lindor m.m.

Sedan behöver du ju alltid ha borstar, stallapotek och t.ex. så kan ju stallpaddar och lindor behövas. Även "ridlindor" och paddar lämpade för ridning om du användet det för ridning. Men paddar, lindor, borstar, stallapotek m.m. är ju dock sådana saker du kan använda på nya hästen om du har sådant sedan tidigare. Eftersom det inte är någon speciell "storlek" på sådant.

Ska du köpa en 2-åring skulle jag nog inte köpa några märkesgrejer direkt, utan vänta med det.
Det kan ju lätt gå sönder lite saker när man har unghästar, så satsa på ett par senskydd/strykkappor (kanske till bakben oxå). Då skulle jag nog inte köpa Eskadron eller några dyra skydd, utan tja några billigare helt enkelt!
Ett par grimmor, grimskaft, longerlina, några lindor om den skadar sig, stallapotek, transportskydd, tömkörningsgjord, tömmar, kanske nåt regntäcke, fleecetäcke, filt, täckesgjord, borstar, shampo o såna grejer. Ett träns (skulle inte köpa ngt dyrt som första träns, utan nåt billigare för den kan ju växa ur tränset oxå).

Köper du en 3-4-åring så kan du ju köpa lite märkesgrejer, för då har du mer användning för grejerna och kan använda det lite mer.
Eskadron tkr jag är bra märke på skydd, träns finns ju massa olika men jag tkr Jacson har rätt mkt fina träns som ändå inte är så dyra, täcken tkr jag Macpro från Börjes e bra o Horseguardtäckena (riktig ridsportaffär-kedjan säljer dom).
Sadel kan va lite svårt till en unghäst, eftersom det finns en risk att hästen ändrar sig rätt mkt i ryggen på kort tid o kan växa ur sin sadel, så du kanske inte ska köpa en svindyr sadel till en 3-åring, utan vänta nåt år tills den "format" sig i ryggen. Dock måste du ju ha en bra sadel som ligger bra på hästen! Kanske nån beg. märkessadel?

Glömde svara ang. "märken", men precis som Piggis skrier, så lägg inte ut för mycket pengar på dyra märkesgrejer, för dom kan säkert få ta en del stryk om du t.ex. köper en 2-åring. Men ex. på senskydd som är helt ok, men ändå inte så farligt dyra är Hampa. T.ex. Börjes säljer dom.

Börjes har ju helt okej täcken också tycker jag. Både Himalya och Mac Pro är helt okej enligt mig. En 2-åring kommer ju troligen växa ur sina grejer efter en tid också. Annars verkar Shires bra, har själv köpt ett vintertäcke från Shires, och det låg som ett smäck på min häst! Kommer från www.ridsportshopen.com , dock kan jag inte uttala mig om kvalitén på täcket. De är ju lite dyrare än t.ex. Börjestäcken, men ändå inte så farligt dyra.

Jacson och Knights är märken jag rekommenderar på träns. Dom är billiga men ändå bra om man sköter dom. Mitt träns från Jacson, sitter bra, och är jätte mjukt och fint. :) Dom finns ju i flera modeller, kolla in www.lillhastenistav.se (Jacson), http://go.to/carinashastshop (Jacson), http://www.hippomarket.com (Jacson), www.erikshastshop.com (Knights).

Jacson har också bra grimmor i flera färger, som är fina. :) Börjes grimmor är också helt okej. Själv har jag två stycken blåa MW grimmor, och dom är jättefina. :)

Ska du köpa en sadel för inridning, så köp ingen dyr ny märkessadel det är defintivt bara bortkastade pengar eftersom hästen kommer ändra sig myckt i ryggen under en kort period och andrahandsvärdet sjunker en hel del på sadlar i dag. Samtidigt ska du inte köpa någon sadel från Börjes eller Hööks för en tusenlapp heller, de är ofta usla i lädret (ála papperskvalité typ... :crazy:), de kan vara snea i bommen, ojämt och dåligt stoppade osv.

Välj en beg. märkessadel som passar hästen. Och tänk på att du får se över och kanske kommer få byta sadel relativt ofta i början. Ta hjälp av någon som är duktig på den fronten. Nu beror det ju på hur hästen ser ut, men t.ex. Stübben, Hubertus, Jacson, Globus, eller syntetsadel rrån t.ex. Wintec är ju några somm kan nämnas bland Många (!)

Tack för alla svar :). Vardagssaker som lindor, grimskaft, stallapotek o sånt som går att ta över från mina gamla hästar finns redan o jag vet vad jag kommer behöva, det är mer en fråga om vilka märken o så. Hästen kommer att stallas in o varesej den rids eller ej kommer den att arbetas med, tömkörning, promenader, longering osv.

Skydd: till 2-åring typ Hampa, Racing Track (kolla Börjes) el Horseguard (ex Henrikssons) Senare Eskadron el Veredus (tkr alla Eskadrons modeller är mkt bra!)

Transportskydd: nu Macpro (Börjes) eller deras låga skydd, senare Bucas höga

Täcken: nu regntäcke/vintertäcke (Himalaya, Horseguard el Macpro), ylletäcke Börjes, fleecetäcke Börjes el ngt annat billigt. Senare tkr jag Horseware är outstanding! Även Hansbo, Mia's är bra.

Träns: nu ngt billigt från Börjes, ex Parade är helt ok, annars Jacson eller King's har en hel del. Senare rekommenderar jag Stübben, Frank Baines el Morris&Nolan

Sadel: nu ngn bra beg. märkessadel, ex Stübben. Senare Passier, Frank Baines, Stübben ex.

Detta är vad jag köpte till min gamle häst när han var "bebis"

Täcken - billigast möjliga. När man är bebis är det jättekul att tugga på saker, speciellt när det sista tanbytet är på gång. Dessutom är täcken roliga för de har man aldrig haft på sig tidigare och då måste man försöka skrubba av sig dem på alla de möjliga sätt.
Min bebis totaltrimlade tre täcken på mindre än en vecka :devil:

Benskydd/benlindor - lättviktsversionen av skydd och bra benlindor. Detta lade jag lite pengar på eftersom jag inte ville riskera att de lätt gick sönder. Har ett vagt minne att det var eskadronskydd, kommer dock inte ihåg.

Schabrak - god kvalité. Jag tvättar ofta och då vill jag att de ska behålla färg och form. Dessutom ligger som regel de bättre schabraken mer still och fladdrar inte omkring. Jag brukar dessutom använda vojlock på unhästar. Men även med dem vill ja ha bra grejor som ligger slätt och inte knölar.

Träns - vid vänjning och absoluta början. Billigt skräp som man inte gråter blod över om det går itu. Däremot när det kommer till att börja rida köp något i mellanprisklass. Det går inte itu spontant som vissa budgetträns och håller för lite mer.

Sadel- första sadeln kan vara vad sjutton som helst bara den passar hästen och du kan sitta i den men är hästen inte inriden hade jag inte lagt mycket pengar på första sadeln. Red in en unghäst för många år sdan som hade som specialité att skrapa av sig ryttaren och sedan slänga sig ner på marken för att rulla sig. Av ekonomiska skäl reds den slutligen in barbacka och när den hade sadel var det av armésadeltyp = går ej att ta sönder så lätt :D
Det som är viktigt att komma ihåg är att unghästar växer ur sina sadlar på löpande band och att tills de har bestämt sig att de är färdiga med det "ofoget" är det ingen idé att köpa någor jättedyrt. Utan det bästa är att hålla sig till billigare sidan av begagnatmarknaden och skaffa sig en bra sadeltillpassare som man med jämna mellanrum stämmer av med ;)

Sadelgjordar - mjuka sköna av god kvalité

Transportskydd- köp så bra du har råd till!

Apo

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 953
Senast: Badger
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så... 2
Svar
24
· Visningar
2 680
Senast: Buck
·
Utrustning Hästen är såld och av olika skäl kommer jag inte att köpa ny häst på ett par år. Nu är frågan, ska jag sälja eller behålla...
Svar
11
· Visningar
1 682
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Hej! Är 35 år och ridskoleryttare sedan jag var 4 år. Var och provred en läromästare igår som är tänkt att bli min första häst att mysa...
Svar
18
· Visningar
2 524
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka