Ny hästolycka i trafiken

Sv: Ny hästolycka i trafiken

Och så har det hänt igen :(

Här nere är det inte direkt någon snö att tala om, har varit plusgrader i flera dagar och regn, inga stormar på sistone men ändå så kan inte staketen hålla hästarna inne :confused:

Man blir ju tyvärr inte ens förvånad längre. Tycker synd om hästarna o de bilister som råkar ut för detta.
Kan ju hoppas att ägarna får sig en tankeställare och ser över staket o sysselsättning för så ofta som det hänt i vinter så har jag svårt att tro på skrämda hästar. Känns som slarv bara och tråkiga hagar/hungriga hästar som hänger över tråden och vips så är staketet nere och det är fritt fram. Tråkigt :/

Jo jag blir förvånad och arg, jag trodde (eller naivt hoppades :() att eftersom det varit så förbaskat mycket olyckor och lösspringande hästar att folk såg över sina staketet?

Ja, man trodde ju att folk skulle göra det nu efter allt som hänt. Men uppenbarligen inte o då undrar jag hur mycket man bryr sig om sin häst egentligen ? Blir så irriterad när jag läser om det gång på gång.
Jättetråkigt att det händer men känns som ren lathet/snålhet att inte ha bra staket och då känner jag ingen medkänsla alls faktiskt :o

Igen :/
Jag får ont i magen när jag åker förbi en gård ibland, som ligger utmed ett tågspår. Att hästarna inte klivit ut är bara helt otroligt, tråden hänger, stolparna är låga, tråden grön av mossa..att de människorna vågar släppa ut hästarna på morgonen är för mig helt obegripligt.

Ser du att det verkligen går hästar i hagen? Annars så kan det vara en sommarhage som inte används just nu. Kan villigt erkänna att mina sommarhagar inte alltid ser speciellt prydliga ut vintertid.

Men nu när det har varit så många olyckor så är frågan om man inte ska anmäla sådant, om det nu är hästar i hagen. För sådana staket ger ju en betydligt större risk för lösa hästar som skadas i trafiken. På jordbruksverket står det:

"Du ska se till att stängsel är väl uppsatta och underhållna. Stängslen ska vara utformade så att hästen inte löper risk att skada sig på dem vilket bland annat innebär att stängseltrådar ska vara väl synliga för hästar. Stängseltrådar och stängselnät ska också vara väl sträckta"

Tyvärr ja, det går hästar i hagen. Nu var det iofs några månader sen jag åkte förbi (typ september), men hela förra vintern gick kusarna där, och staketet såg förjävligt ut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Huvudet är den kroppsdel som är mest utsatt vid hästolyckor enligt statistik från ett försäkringsbolag. Hjärnskakning och sårskador på...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dom har fallit efter den uppmärksammade olyckan på Ekerö, där en häst dog sedan den skrämts av en hund. ... Källa / Läs mer...
Svar
9
· Visningar
1 212
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stiftelsen Hästforskning har lanserat en ny webbplats. Här finns all svensk och norsk forskning om hästar samlad. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
486
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tonårsflickan som skadades vid en trafikolycka i torsdags vårdas fortfarande på sjukhus. Samtidigt meddelar polisen att ingen utredning...
Svar
0
· Visningar
691
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hårtråd
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur