Ny Hingsttråd!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Hingsttråd!!

Ljósadis från Musö är ett toppensto efter Jór, och faktiskt undan en mor med mycket Arbakka i sig, liksom Kaela. Lenja här på Buke vet mer om Jór då hon har hanterat honom själv under praktik hos Jökull. Min donna Salka är e Jór och jag är nöjd so far. Hon är bara 1,5 år så det är för tidigt att säga hur hon blir som ridhäst, visar mycket trav och kolugn i lynnet.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jór har verkligen jätte fina avkommor. Även Stjarni (här på buke) har praktiserat hos Jökull och red Jór där. Hon tycker han är en mycket fin och trevlig hingst. Tyvärr har han någon gammal skada så han håller tyvärr inte. Några relativt bra bedömda ston i stallet ska antagligen på betäckning hos honom i sommar :)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Vår Jóravkomma Skuggi
Skuggi13aug.jpg

Skuggi153.jpg

SkuggiIngrid115.jpg


Han är välbyggd, trevlig att umgås med och rör sig bra i fyra gångarter. Hans mamma är ett lättbyggt femgångssto.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

*kl*

Jag har precis fått äran att träffa en ny hingst i Sverige. Har sett honom under en veckas tid nu och han är otroligt trevlig!

Arður fra Lundum II Han blev som femåring bedömd till 8,28 exteriört och 8,39 för ridegenskaper. Fyrgångare! Svart med massor av lockig man, svans och pannlugg. BLUP 112.
Efter Skorri frá Gunnarsholti (efter Orri). Mammans första tre avkommor är tre godkända hingstar!

Denna gilla rjag och skulle gärna använda honom, om jag bara haft ett sto...
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Hur är han otrolig?Vill veta allt.:):d

Jadu, mer utrstrålning får man nog leta efter.
Han är ju halvbror till din lilla också..

Odinn och Strakur gick bredvid varandra hos Heimir, det var mycket show när dom var ute om vi säger så. Jag avgudar honom. Har sett honom dansa runt både med och utan ryttare.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Knappar mig själv.

Gimsteinn kommer ju från Östra Greda och de har Sibelius och hade Veigar (som är såld till Norrland). Har bla ridit Veigar och hanterat Sibelius. Jättefina i lynnet båda två, Veigar är ju "tråkbrun" (vilken jag tycker är en jättfin färg :p) och Sibbe är musblackskäck. Båda har mycket tölt, och som sagt underbart lynne.

Jag har två Veigar föl och är jätte nöjd med dem! Bra bogar, välresta halsar, mycket tölt (även undan ett fyrgångssto med stark trav som innan gett avkommor som mest bara travat i hagen) och stora gångarter. De kan nog sägas vara linjeavlade på Orri-Ofeigur, verkar vara en bra kombination.

24480930.jpg

24480917.jpg

24480921.jpg

http:http://www.youtube.com/watch?v=Z8YrKJaGbs4//
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny Hingsttråd!!

Svalas avkommor är så fina:love:

För er som vill se fler Jór avkommor så kom jag på att det ju finns flera stycken på http://www.emmajansson.info.se/under ”(Islands)hästar” sedan under ”2008” finner man en underlänk med bilder från fölmönstringen i Åboda/Marklanda. Jór var nämligen stationerad här nere i Växjö under 2007 så därför fanns det nu ett gäng avkommor som mönstrades (även ett föl från i år). Överlag saknade de lite utstrålning (kan berott på vädret, hösten och pälssättning) men verkade ha kanon fina lynnen och såg lovande ut som framtida ridhästar.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Åh, kära du, berätta mer om Veigar så blir jag glad! :)
Både hur han är, hantering/ridning,

Bra lynne kombinerat med uppfostran! Hur lugn som helst och vad jag såg visade han inga riktiga hingsttendenser (dock var jag där i februari så kanske inte var så konstigt) men otroligt snäll! :love: som du sa så har han mycket elastiska gångarter, skumpig trav :angel: men kort och gott, jättetrevlig hingst tycker jag, med fyra bra gångarter (och passanlag) och intressant stam.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag var inne på hestafrettir och kollade för ett tag sen på en häst som hette Audur frá Lundum, fyrgångshingst född 2001 e: Gauti frá Reykjavik och u: Audna frá Höfda.
Han var FLOTT! :love: 8,36 i exteriör och 8,56 i ridegnenskaper, och då som fyrgångare! 9.0 eller 9.5 för allt utom skritt (8.0) och passen som han inte visade (5.0). Totalt 8.46.
Förstår att det inte är samma hingst vi pratar om, och Audur står, vad jag vet, fortfarande på Island. Men dom är inte släkt då? Eftersom dom är från samma gård menar jag.

/Anna
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Han var väldigt tjusig, men OJ vad ojämn han var i traven! Jag fick neurotiska ryck framför datorn och var tvungen att spola förbi :p
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Ja, det tänkte jag också på. Och han var väl ändå ganska "gammal" när han visades? Alltså inte typ fyra år menar jag..
Konstigt att han fick 9 för trav trots det. Men, dom kollar nog mkt på hästens kapacitet, och drar väl inte av lika mkt för något litet misstag som i sportgrenarna.
Men i tölten var han fin! Och den lite mer samlade galoppen! :love:

/Anna
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Auður är ett år äldre född -02. Arður är född -03. Alur är född -04 efter Kolfinnur fra Kjarnholtum I. Alla tre har samma mamma.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag slår två slag för Thattur fra Arnarholi. Askur från Håkansgårdens mamma väntar föl med honom tills nästa år. Thattur är släkt med Askurs pappa vilket kanske kommer ge en nästa Askur :laugh:
Thattur har en enorm Karisma och väldigt mycket tölt.

En annan hingst som imponerat på mig är Emil fra Vestri-Leiragördum (översyn med stavningen) han har inte den bästa bedömningen men han har gett många fina tölt hästar. Dessutom är han silversvart ;) Och hans pappa är ingen minder än Oddur fra selfossi (isabell):d

Jarl fra Budardal är en lite bortglömd hingst kan jag tycka. Det är inte för inte som han fått Elit för avkommor.

Meitill är en enormt flott hingst ridmässigt och en väldigt trevlig häst vid hantering. Dock har han väldigt mycket vilja syntes väldigt tydligt på WM 2005. Men vill man avla hästar med flotta gångarter är han verkligen en hingst att ta med på listan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp