Ny Hingsttråd!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag tycker som sagt att det är himla kul att diskutera hingstar och drömma om att få fram den perfekta avkomman... Min dröm just nu är att betäcka mitt sto som är en fjärdedel Viglundur, med Vár fra Vestra-Fíflholti, e Gustur fra Holi u Emanon fra Vestra-Fíflholti (samma mamma som Viglundur). Det skulle vara så himla kul att linjeavla på detta fantastiska sto!
Han står på Island men jag har hört ryktas om att han ska flytta till Danmark i höst. Vár har 8.64 ridbarhet. Totalt 8,5.
Är han inte snygg?
var.jpg
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Joo, Ofeigur skall tydligen ge tuffa lynnen, men även vackra halsar. Men jag vet inte...På Island tyckte de det var det dummaste de hört, "snarare topptölthästar med fin hals manke bog"...:)

Jag har också hört att de kan vara "tuffa", men jag antar att islänningar är lite tuffare i sin ridning överlag än vi svenskar, så det vi deffinierar som 'tufft lynne' är bra gaedingahästar enligt dom.
Ófeigur-blodet är högst intressant och jag känner till en mycket trevlig Viglundur-avkomma (vars mamma blev tjuvbetäckt med honom innan import från Island, inte alla som blir tjuvbetäcka med en första klass-hingst ;) )
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag har fått äran att hantera och träffa på Steini från Ekastorp en hel del. Han är urhärlig och lätt att ha och göra med. Alla hans avkommor som jag också träffat är härliga! De har mycket tölt, lätt för tölt. Flott trav och bra skritt de flesta. Fina och resliga hästar med mycket utstrålning.
Jag hade mitt underbara sto Dúkka som var efter Steini.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag har aldrig träffat Steini. Det tråkiga är ju att han bara har 95 i blup och bara tre totalbedömda avkommor. Samtliga är bedömda i andraklass.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag tycker som sagt att det är himla kul att diskutera hingstar och drömma om att få fram den perfekta avkomman... Min dröm just nu är att betäcka mitt sto som är en fjärdedel Viglundur, med Vár fra Vestra-Fíflholti, e Gustur fra Holi u Emanon fra Vestra-Fíflholti (samma mamma som Viglundur). Det skulle vara så himla kul att linjeavla på detta fantastiska sto!
Han står på Island men jag har hört ryktas om att han ska flytta till Danmark i höst. Vár har 8.64 ridbarhet. Totalt 8,5.
Är han inte snygg?
var.jpg

Kul att du tänker linjeavel. Vi ska inte glömma dessa fantastiska ston som är suveräna nedärvare. Finns några på Island som man ska "vaska" efter.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Ja själva stoet är ju liksom 50% av avkomman.... Det är bara det att de av naturliga skäl inte hinner producera lika många föl som en hingst. Emanon fra Vestra-Fíflholti har sex avkommor bedömda i första klass.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Det stämmer, hans blup är inte den bästa. Hans stam i sin tur är inte den mest kända heller. Men bara att titta på honom som ridhäst/tävlingshäst så är han nog en av de få som har hållt sig kvar på toppen så länge som han har gjort.
De har kanske varit lite dåliga med att göra reklam för honom dessutom, sen är många inte så glada för skimmlar.. av någon anledning. Men det handlar ju självklart om vad det är för häst man är ute efter när man ska välja hingst.
Jag skulle inte tveka en sekund över att använda Steini som hingst om jag hade ett sto som skulle betäckas.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Om jag vore Fettso så skulle jag kunna tänka mig att ta båten över till Danmark och betäcka med skimmelhingsten Kristall fra Ketilsstöðum. Bra sta, BLUP och bedömning. Ridbedömningen ligger på 8,29 som fyrgångare. Inte alls dåligt men jag vet inte hurdan nedärvare han egentligen är.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Eller Krummi frá Blesastödum samt Tenór frá Túnsbergi som båda lär komma till Danmark. De är fina grabbar!

OA
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Steini är säkert en trevlig individ och inte alls tokig men jag skulle dra mig för att avla på en hingst med så låg BLUP. Samma gäller den supersnygge skäckhingsten Sibelius von Eichenhof. Men du har rätt i att det handlar om vad man vill ha för häst när man betäcker sitt sto. Det är bara det att chansen att få en vinstlott känns mindre med ett så osäkert kort när det finns så många fler hingstar som verkligen är goda nedärvare. konkurrensen är verkligen stenhård!
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Gud vad spännande! Tenór fra Túnsbergi går inte av för hackor!
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Helt OT, men va kul att se dig här på islandsdelen av forumet igen :)
Ser inte till dig här så ofta längre, vilket är trist.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

jag kan ju inte tipsa om jättemånga hingstar men mestadels om hingstarna som är pappor till mina egna hästar och det känns inte riktigt rättvist även om jag träffat framförallt Grasteinn mycket kan återkomma när jag provridit honom om det är av intresse?
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

KL.
Även jag slår ett slag för Viglundur !!
Om det någon gång blir så att jag ska betäcka ett sto så står han på första plats (om det nu är ett sto som passar)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Det är alltid kul att höra vad 'vanligt folk' tycker om att rida de olika hingstarna så jag är idel öra om du vill berätta när du provat. :)

Ska man ha en trevlig ridhäst i första hand, att kursa och bara kanske tävla (alt inte på så hög nivå) så är det ju ganska viktigt att hästen är trevlig att rida och gärna lättriden.

Och då är det ju kul att höra om hingstar som är just lättridna för 'vanliga dödliga'. :)

Helt förståeligt dock att inte alla stoägare kan få prova tex Hvinur,
han ska ju hålla ihop som tävlingshäst också.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

På dina silversvarta.... Då tingar jag fölet vid en ev försäljning ;)

Går nog bra det ;)
(förutsatt att matte inte vill ha kvar själv givetvis)
Lär ju bli en drömponny om nåt :love:

Isafold har ju gett fina föl med mycket tölt innan enligt tidigare ägare så :)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

:bow::bow: Tack! Flänger en hel del och hinner inte alltid med.

OA

Kul i vilket fall att du tittar in ibland, har ofta funderat på vart du tagit vägen men varit för blyg för att pm'a o fråga :)

Du får gärna kika in oftare o dela med dig av dina fina kunskaper :bow:
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

*Knapp*

Ang Strakur. Han är helt otrolig. När vi hämtade Odinn från Heimir så var han där..
Hade det inte vart så att Yrpa hade haft ett förhållande med hans pappa så kanske ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp