Ny hjälm!

alice

Trådstartare
Då jag drattade av hästen med buller och bång förra lördagen behöver jag investera i en ny ridhjälm. Den gamla var en Champion Showring som jag fullständigt avgudade. :love: Det ligger nära till hands att gå den enkla vägen och köpa mig en ny sådan, MEN jag känner att jag vill testa nymodigheten med ventilationshjälm. Dock vet jag inte vad som finns på marknaden och vad de kostar. Visst, GPA känner jag ju till ;) men vad kostar dom eg? :confused:

Så, vad finns det för ventilationshjälmar? Vad kostar dom?

//Alice

Sv: Ny hjälm!

Jag hittade en superfin fälttävlanshjälm häromveckan, tror att det var Jacsons senaste kruka. Den har en "hård" yta dvs är inte sammetsklädd och sen har den ventiliationsstrip över hjälmen, som GPA, plus ventilation i nacken. Hjälmen går ner ordentligt om nacken. Den var jättefin och priset låg på 5-600.

Sen beror det ju på om du tävlar, man kan nog inte komma på en dressyrtävling i en sån...

Låter intressant! Att hjälmen går ner bra över nacken är ju ett stort plus. Priset var ju också helt OK.

Jag tävlar hoppning, så det är inte ett bekymmer! ;) Men visst, det kanske blir någon enstaka dressyrtävling fram över, typ LC-LB.

//Alice

Nej, tyvärr inte. Jag var och tittade på den i Flädie ridsportsbutik men har inte köpt den ännu! Den står på önskelistan till jul, sambon undrar vad jag ska med en hjälm TILL för...
Men denna var mycket finare än min nuvarande kruka som jag köpte förra året, och dessutom har min nuvarande hjälm inga lufthål alls, jättevarmt! (man måste ju kunna motivera alla prylar man bara måste köpa till pålle och mig själv ;) )

tretjak skrev:
Jag hittade en superfin fälttävlanshjälm häromveckan, tror att det var Jacsons senaste kruka. Den har en "hård" yta dvs är inte sammetsklädd och sen har den ventiliationsstrip över hjälmen, som GPA, plus ventilation i nacken. Hjälmen går ner ordentligt om nacken. Den var jättefin och priset låg på 5-600.

Sen beror det ju på om du tävlar, man kan nog inte komma på en dressyrtävling i en sån...

Den hjälmen finns på Eko!
Sedan har du ju Jacsons ATH-hjälm, en GPA-kopia, fast den kostar 1100 i stället för 3500...:smirk:

Champion har (eller ska) kommit ut med en hjälm liknande jacsons, med ventilation hela vägen. Personligen tycker jag att den är snyggare. :D

Jacsonhjälmen:
hjalmfaltt.jpg

Champion Vent Air: (har bättre bild hemma)
ventair.jpg

Oh. Me like Championhjälmen! Vet du vad den kostar eller vem som är återförsäljare?
Undrars om Eko kan ta in... :love:

Har faktiskt ingen aning om vad den kan kosta eller vart den finns, såg den första gången i tidningen Your Horse och snokade reda på engelska hemsidan.
Ska se vad återförsäljare i england tar för den....vänta lite...:D

Nu hittade jag bild bakifrån! :D
splash_13.jpg

Har också en CS just nu som jag gillar, men nästa gång blir det en Kavalkade. Provade en i helgen och den var superskön och lätt. Bild finns på:
http://www.kavalkade.de/kavalkade/ausruesten.html
Hjälmen heter: Reithelm "Kaval Hi-Lite"
Finns ÅF i Sverige, pris jag sett är ca 800;-

Senast ändrad av en moderator:

Tack :D

Nu blev man ju lite sugen på den där hjälmen. :d (Är i STORT behov av ny hjälm)
Måste se ifall Eko kan tänkas få in den. Annars får ja sticka ner till henrikssons på onsdag och höra där...

Det är ju en sån jag har, kostade 700 på my one.... den är väldigt skön, väldigt lätt.

Jag hade också en Champion showring som jag älskade, men bytte ut den i våras efter en markkontakt. Jag köpte en ventilationshjälm på Hööks (CRW) som är jätteskön. Jag har ganska ovalt huvud och brukar ha svårt att hitta hjälmar, men denna ventilationshjälm är faktiskt underbar. Dock går det nog inte att tävla dressyr i den... Min hjälm kostade ungefär 500 på rea, vet ej normalpriset.

Jag har en hi-lite pro hjälm från hööks. Den har bara två ventilationshål bak men det räcker oftast bra. Blev ett panikköp då jag tappade min gamla hjälm i golvet (och hela skärmen blev sned) dagen innan en tävling men den är jätteskön! Jag brukar ha ganska svårt att hitta hjälmar som sitter bra så jag är väldigt nöjd. :bow:
Kostade runt 600 kr tror jag.

Den där ska jag ha!! Den var ju asbillig, vart hittar man Championen i Sverige?

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa en samshield hjälm och är orolig på hur dom på min lilla ridskola kommer att reagera. Det brukar inte vara jätte mycket...
Svar
11
· Visningar
1 474
Senast: Cambiaso
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 159
Senast: Nominous
·
Utrustning Bara måste skaffa mig en ny hjälm nu, min gamla har sagt upp sig long time ago... Behöver alltså en ny! Men det är ju rena djungeln...
Svar
0
· Visningar
735
C
Utrustning Har ägnat hela kvällen att surfa runt på internetshopar... Nu behöver jag råd! Det är alltså dags för mig att inhandla en ny ridhjälm då...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S