Ny hjälm!

Sv: Ny hjälm!

Åh, berätta om du hittar nån återförsäljare :D

tretjak skrev:
Jag hittade en superfin fälttävlanshjälm häromveckan, tror att det var Jacsons senaste kruka. Den har en "hård" yta dvs är inte sammetsklädd och sen har den ventiliationsstrip över hjälmen, som GPA, plus ventilation i nacken. Hjälmen går ner ordentligt om nacken. Den var jättefin och priset låg på 5-600.

Sen beror det ju på om du tävlar, man kan nog inte komma på en dressyrtävling i en sån...

Inte ska väl du ha en fälttävlanshjälm??? Det vore ju nästan att som att STÖDJA fälttävlan och det vill du väl inte?? Eller luktar det dubbelmoral....?

(kunde inte hålla mig...)

nu kommer jag här som en glädjedödare och menar att det inte är någon som helst skillnad i "luftighet" mellan gpa och en sammetshjälm. Jag har C.O showjumpern och en gpa titium, och märker ingen skillnad alls. Vill man ha luftighet blir det nog till att köpa en "cykelhjälm".
Så om det bara var för det skälet du ville prova en annan, så tycker jag att du lika gärna kan köpa en champion som du har trivts med innan.

Har en GPA titium som jag tkr e superbra. Skön och är iaf inte lika varm som mina andra, icke-ventilationshjälmar.
Min köpte jag på henrikssons för 3400 tror jag. Börjes säljer dom för 3000 (i affären bara), det är nog det billigaste jag sett.
GPA har ju en modell innan oxå, men jag tror inte den ventilerar lika bra, den kostar nog runt 2500. Titiumen är den med "hack" uppe på hjälmen.

Sen finns det ju en kopia från Jacson/IRH. Har sett priser på mellan 1200-1500 kr, men jag vet inte hur bra denna är. Många som har den dock, men beror väl kanske mkt på att man inte vill lägga över 3000 på en hjälm.

Dock tkr jag min GPA är väl värda pengarna! :love:

popeye skrev:
nu kommer jag här som en glädjedödare och menar att det inte är någon som helst skillnad i "luftighet" mellan gpa och en sammetshjälm. Jag har C.O showjumpern och en gpa titium, och märker ingen skillnad alls. Vill man ha luftighet blir det nog till att köpa en "cykelhjälm".
Så om det bara var för det skälet du ville prova en annan, så tycker jag att du lika gärna kan köpa en champion som du har trivts med innan.
Låter som ett klokt alternativ! Just nu lutar det faktiskt åt en ny champion då jag ännu inte hittat en ventilationshjälm som varit tillräckligt skön. Tänker def INTE lägga över 3000 på en hjälm även om det står GPA på den.... :smirk:

//Alice

Jag har en ventilationshjälm som jag köpt på en Riktig Ridsportsbutik. Kostar runt 650:-, riktigt skön och jag tycker att den ventilerar mycket bättrre än en vanlig hjälm, brukar inte bli ett dugg svettig!

1780.jpg

Bildenär ganska grön men så ser den ut.

Nej inte stödjer jag den sporten precis...Men vill ha en så säker hjälm som möjligt och det behövs ju i fälttävlan. Just nu har jag en jockeymodell och jag trivs med den med förutom att den är lite för tät. Måste väl förtydliga så att även du fattar; nej, jag håller inte på med galoppsport eller stödjer denna på något särskilt vis.

Visste inte att Jacson ger en del av intäkterna på den hjälmen till fälttävlanssporten men de gör de ju tydligen då enl dig eller?

den var ju jättesnygg... tom så att jag skulle kunna ta på mig den..(gillar inte ventilationhjällmarnas utseende i vanliga fall) undra om den e lika skön som C.showring?

FT_ryttare skrev:
den var ju jättesnygg... tom så att jag skulle kunna ta på mig den..(gillar inte ventilationhjällmarnas utseende i vanliga fall) undra om den e lika skön som C.showring?
Undrar jag också! Om den sen "bara" kostar 700.- är det ju ännu bättre. :D

//Alice

IRH! De är verkligen jättesköna. Köpte min för 500kr, utgående modell dock. Ord. priset 1200

Tror att h*n som svarade att hennes hjälm kostade 700 hade jacsons ventilationshjälm...Men Champion låg väl på drygt 1200?

Vimzis skrev:
Tror att h*n som svarade att hennes hjälm kostade 700 hade jacsons ventilationshjälm...Men Champion låg väl på drygt 1200?
Ah! :bow: Då har jag missförstått. Tyckte det lät konstigt eftersom showringen kostar 8-900...men 1200.- kan jag också tänka mig att betala. ;)

//Alice

Vad blidde det för hjälm då??

Snokade lite på Jacsons hjälmar, de har ATH, ATH-sammet och ATH-ekonomi. ATH (12-1300:- ca) och ATH-ekonomi (ca 600:-) är EXAKT samma hjälm förutom ytterskiktet som gör att ATH blir dubbelt så dyr :(
Detta tror jag är "vanliga" hjälmar.
Rätta mig någon om jag har fel...

Sen finns även IRH-hjälmarna som är fälttävlansmodell.

Oj, har ni väckt denna gamla tråd till liv?

Lillsillen skrev:
Vad blidde det för hjälm då??
Det har inte blitt någon hjälm ännu. :o Mycket pga att det har funnits andra saker som tagit upp för stor energi för att jag ska ha orkat tänka på hjälm. Har dock fått låna en CRW av en kompis ( :bow: ) men den måste bytas ut eftersom jag får skavsår på öronen :eek: av den! Sen antar jag att hon börjar fundera på var hennes hjälm har tagit vägen...

Det lutar dock fortfarande åt en ventialtionshjälm från Champion!

//Alice

Jag provade en Champion Ventair, fälttävlansmodell utan skärm, i England i maj. Jätteskön faktiskt. Tyvärr hade jag inte råd att köpa den just då, kostade omkring 1500 SEK. Är det någon som vet om och var den finns att köpa i Sverige??? VILL HA!!:)

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa en samshield hjälm och är orolig på hur dom på min lilla ridskola kommer att reagera. Det brukar inte vara jätte mycket...
Svar
11
· Visningar
1 474
Senast: Cambiaso
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 159
Senast: Nominous
·
Utrustning Bara måste skaffa mig en ny hjälm nu, min gamla har sagt upp sig long time ago... Behöver alltså en ny! Men det är ju rena djungeln...
Svar
0
· Visningar
735
C
Utrustning Har ägnat hela kvällen att surfa runt på internetshopar... Nu behöver jag råd! Det är alltså dags för mig att inhandla en ny ridhjälm då...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S