Ny islandssadel

G

gunillanillan

Måste bara berätta att det kommit en ny islandssadel från Wintec!!! Var o hämtade den igår och den verkar mycket lovande....
love.png
Kort (ca 46 cm) ej en helt rak sadel (passar min häst med lite "form" på ryggen, utbytbara koppjärn, cair och y-fäste för sadelgjordsstropparna.

Lade den på min häst i förmiddags och det var som den var sydd till henne...
bounce.gif
Ska rida i den i eftermiddag eller imorgon förmiddag vilket jag ser mycket fram emot
smile.png


Pris ca 6300 kr i skinnimmitation men mockaimmitation på knävulserna.

Hoppas att detta även kan glädja fler islandsryttare som är förlorade i den stora sadeljungeln....
 
Senast ändrad av en moderator:
ja, rapportera hur d går!
bounce.gif
Finns den i olika sätesstorlekar? vart säljs den?
 
Senast ändrad av en moderator:
Finns det bilder nånstans så man kan kolla hur den ser ut?
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
jo, kolla på wintec.net.au där står det även att den bara finns i en sätesstorlek 17,5 tum. Där står det även att längden är 44 cm.
smile.png
Finns olika vidd på koppjärnen det vidaste fabriksjärnet är vitt och ca 105* (tror jag) sedan kan man ev böja ut ett annat ytterligare.
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har en Wintec dressage, vilken jag är nöjd med till min islänning.
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Kan tala om att även Takturn kan komma att genomgå ganska stora förändringar som låter superintressanta. Dock är det en annan prisklass på den sadeln...
 
Ok, här kommer lägesrapporten!

Idag har jag provridit... Ligger mycket bra på min häst.. Rörde sig möjligen något men antagligen mest för att hon är smällfet efter betet. (egentligen helt fel tidpunkt att prova ny sadel) Var lite annorlunda att spänna på eftersom cairen så att säga "fjädrar ifrån", men inget probem nog bara en vana.
biggrin.png

När jag satt upp kände jag att jag genast satt mycket mer "rätt" än i min gamla sadel. Kunde lätt länga stigläderna ett hål utan att de kändes som de hängde löst på min sko. Hästen som nyligen är töltsatt och sedan gått på bete töltade kortare stäckor med mycket mindre hjälper och drivning än förut. Hästen känndes mycket lyhörd för alla hjälper! Kort och gott över förvåning mycket nöjd!!!
love.png

Som nackdel kan man väl säga att det var lite varmt om ändan men det är nog ganska skönt på en kall vinterdag..

Jag kan så hör långt säga att den verkligen är värd att prova om man har en kort häst utan helt rak rygg!!
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur är sadeln nu när du ridit med den några veckor? Har kollat på en del bilder och tycker att den ser väldigt lovande ut! Finns den verkligen bara med Cair, vill nämligen helst ha ullstoppning! Hur är den i jämförelse med Wintec 500 Dressage . Eller du kanske inte har provat en sådan?
 
Är också nyfiken på ditt omdömme av sadeln, när du ridit ett tag i den.

Är vi sadelomaner emci?
wink.png
Var ju så praktiskt när du bodde i Skåne, för då fick jag prova alla emci's både gamla och nyköpta sadlar
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Det var kul att ni är intresserade... Nu är det tyvärr så att jag har lämnat tillbaka sadeln
frown.png
eftersom jag ännu inte har ett påskrivet köpeavtal på hästen. Lite onödigt att spendera så mycket pengar innan jag vet att hästen är "min".
smile.png
Helt klart är att jag tänker köpa denna sadel så snart alla papper på hästen är OK. (Har haft henne på foder i 1 år nu)

Därför kan jag inte ge någon resumé på "långtidsanvändning" ännu. Dressyrsadeln har jag bara provsuttit på bock i butiken. Jag tyckte dock att de var lika sköna att sitta i förutom då att dressyrsadeln har ett högre bakvalv vilket jag inte är riktigt van vid.

Jag lovar att återkomma till denna tråd så snart jag köpt sadeln och ridit i den ett tag!!
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej!! Nu är jag tillbaka igen. Nu har jag köpt både hästen och sadeln så här kommer en bättre resumé av islandssadeln.

Jag har använt den ett bra tag nu. Både för dressyrinstr. och islandsinstr. och är mycket nöjd. Den är bekväm att sitta i, viket även mina instr. tyckte. Detta trots att vi är olika byggda. Jag kort o rund, den andre kort o smal den tredje lång o normalbyggd.

Det känns som jag sitter mycket mer korrekt och mitt över hästen. Som tidigare nämt kunde jag ha längre stigläder och därmed ett rakare ben. Jag upplever att jag har en mycket nära kontakt med hästen och får ibland verkligen tänka på att inte ge onödiga hjälper och att hålla mig till små rörelser. Om det är sadeln eller bara det faktum att det är en ny sadel även för hästen kan jag ej svara på. Dock tyckte även min väninna som rider i en dressyrsadel med cair också att hjälperna gick igenom mer tydligt.

Greppet i sadeln är bra trots att jag oftast bara rider i tygskodda ridbyxor. Med skodda byxor är det supergrepp... :love:

Fortfarande kan jag ibland känna att det blir lite väl varmt om ändan men det ändrar sig nog snart när hösten kommer...

Det är mycket lätt att justera remmarna till sadelgjorden för att ex slippa att sadeln glappar bak eller tvärtom.

Detta blev mycket possitiv o lite negativt men så upplever jag den....Dock var det lite svårt att hitta passande vojlock eftersom de vanliga dressyrvojlockarna är väl så långa men det är en annan historia... :D
 
Köpte förut Wintec Cair dressyr till min isis, han skulle ha bredaste koppjärnet. Tyvärr visade det sig efter en månad att han fick JÄTTE-svullnader bakom bakvalvet. När man byter järnet så ändrar man ju vinkeln på bossorna framtill, men baktill blir ju vinkeln precis den samma som alltid... Det gjorde att bossorna inte låg an hela vägen, utan bara i ytterkanterna, och liksom stack ner i hans rygg... :cry:
Inte så skönt tyckte han... är vinkeln större baktill på den här nya sadeln?
 
Jag har köpt en ny sadel från Wintec - Feldmann wintec T&L med cair. Den är helt suverän måste jag säga!

Jag vet inte om det är denna sadel du köpt eller om det är den vanliga wintec island? Jag är i alla fall supernöjd. Hjälperna går igenom väldigt lätt och hästen rör sig friare än med en lädersadel. I alla fall min ena häst som jag har den till.

Jag blev väldigt konfunderad första gången jag provade den med rätt koppjärn. Den låg bra fram med inte riktigt på bak. Efter att ha ridit i den 1 timme så hade den format sig efter hästen! Jag jämförde med en väns sadel som inte var använd ännu och vi blev väldigt förvånade över att den formade sig så snabbt. Men det är väl luftkuddarna som behöver "sittas" till antar jag. Som sagt jag är supernöjd och funderar på att köpa en till åt en av mina andra hästar.

Katrin
 
Hej igen!! ja, jag måste ju säga att jag inte haft några problem med passformen. Tittar man efter ett ridpass på avtrycken på den rena vojlocken så är de helt jämna överallt... visar inga tryckpunkter. Har aldrig sett så jämt tryck förut??!! :banana:

Det är den vanliga islandssadeln jag köpt ej feltmannen. Vad jag förstod på försäljaren så var det i stort sett samma sadel i grunden bara att den har mockaimmitation över hela, det har inte min..
 
Ursäkta att jag skriver så här...men takturn får man ju itne när man beställer den...har beställt två ggr.

Andra gången tänkte jag att om jag pratar med alla som saluför den borde någon leverera den.

Men icke...sadeln verkar underbar och jag hade mer än gärna lagt dom pengarna som den kostar på just en sån sadel.

Köpte mig en Bates sadel istället.

Eftersom jag aldrig fick varken tag i leverantören som lovat mig en levererad till skåne eller blev uppringd av någon av dom andra.
 
vad tråkigt när det blir så! Är folk inte intresserade av att sälja sina produkter eller??? :mad:

/Malin
 
jo det är tråkigt...sen är det ännu tråkigare när man trodde att den nya bates sadeln låg kanon...har bara provsuttit den på min häst...men provridit en gång på en annan häst i den eftersom hästen min är på träning...kom ut till mina tränare å skulle prova sadeln på träning...gissa om jag fick åka och byta.
Nu hoppas jag att passier sadeln jag fick med mig hem passar.
Och jag som egentligen vill ha en taktur.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag hem tre sadlar från butiken. Jag var från början rätt skeptisk till att över huvud taget hitta en som skulle kunna...
2
Svar
35
· Visningar
7 654
Utrustning hej är lite i ett dilemma... har en wintec dressyrsadel cair 500 som just nu inte passar hästen ev har han fått ont av den...den ser...
2
Svar
30
· Visningar
2 325
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp