Ny kennelhosta vaccinet

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare jappisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 828
J

jappisen

Någon av era hundar som har fått det nya kennelhosta vaccinet som de sprutar in i näsan? Har era hundar fått några biverkningar? Min hund beter sig konstigt sedan dess och misstänker att det är av vaccinet.

Sv: Ny kennelhosta vaccinet

Min fick nu i vår. Nös/fnös lite första minutrarna, men sedan helt som vanligt..

Min fick så mycket lugnande vid det veterinärbesöket den kvällen så han var ganska borta. Men dagen efter och fortfarande idag, två dagar efter håller han på att fnysa och slicka sig runt nosen. Han får attacker där han knappt får luft genom näsan. Påminner om innåt nysningar som vid noskvalster men värre.

Usch vad trist!

Islänningen har fått "nosvaccinet", och han reagerade inte alls. Men det verkar vara väldigt olika hur man reagerar på vaccin, oavsett hur det ges.

Jag gav det förra året vid denna tiden och han hade en rejäl nysning någon timme efter han hade fått det och sedan var det bra med det.

Veterinären bad mig rapportera eventuella biverkningar eftersom det var så nytt. Hon blev jätteglad när jag frågade efter det. De hade tagit hem men alla som hade blivit erbjudna och inte kände till något om det, hade föredragit att ge hunden en spruta :grin:

Den kliniken jag precis praktiserade på slutade använda det eftersom de såg många biverkningar. Men tydligen är det skillnad, finns de kliniker som knappt ahft biverkningar alls och de som slutat med det igen för att de sett att många hundar haft biverkningar.

Jag pratade med djursjukhuset där hunden fick sprutan och frågade om det kunde vara biverkningar: hon frågade om jag hade en stor eller liten hund och sa att de har märkt mycket mer biverkningar hos små hundar.

Det ärmånga som hört av sig om biverkningar som min hund fast de flesta får bara besvär en dag. Min hund är inne på tredje dagen nu och det börjar avta. nu fnyser han mest när vi är ute.

Jag tycker det är mycket dåligt att de inte meddelar att det finns risk för biverkningar när de ger vaccinet om de redan fått in så många som fått just desssa biverkningar. Då hade man sluppit bli så orolig när dte låter som hunden inte får luft. Hon skulle meddela sköterskorna att de måste meddela om eventuella bieffekter eftersom det blivit så vanligt.

Min hund fortsätter fnysa och får några "attacker" där det påminner om noskvalster fast värre. Det är nu 6 dagar sedan han fått vaccinet. Det blev att jag bokade en veterinär tid till torsdag, tycker det verkar konstigt att biverkningar ska sitta i så länge?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Golden retriever-tik på 2 år som nyligen fått diagnosen kronisk inflammation i tunntarmen. Jag känner mig inte trygg med...
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Grazing
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 567
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
967
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka