Bukefalos 28 år!

Ny lag fara för ridskola

Sv: Ny lag fara för ridskola

Men det går ändå inte att komma ifrån att en box ger större frihet än en spilta, då hästen i en box utan motstånd kan sträcka ut sig när den sover, rulla sig, själv välja var den vill stå i förhållande till sina grannar o.s.v.
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Rätt riktning i alla fall! Om det nu verkligen går igenom? :(

Verkar finnas rätt så högljudda och inflytelserika röster som jobbar mot sådana här förslag.
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Jag är glad att dom inte tagit bort spiltorna iaf :smirk:

Det är väl ingenting att vara glad över.

Bort med spiltor annat än som tillfällig uppbindning vid utfodring och skötsel.
Hästarna kan väl gå ute på lösdrift resten av tiden.
Så tar man in dem och ställer dem i spiltorna före lektionerna och släpper ut dem när lektionerna är klara för dagen.
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

du bör lära dig något om spiltor och hästars synförmåga inna du uttalar dig.. en bra spilta ger bra utsikt..
QUOTE]

"Stirra in i väggen" är ett talesätt om du inte kände till det. Det ska inte tas bokstavligt. Vad det gäller min kunskaper i hästars synförmåga är jag visserligen inte veterinär, men snart färdig läkare, med goda kunskaper i såväl ögats anatomi som funktion. Jag vet nog betydligt mer än dig då jag studerat just hästars synuppfattning i samband med ett examensarbete jag tidigare gjort.
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Word. Spilta i mina ogon ar inget annat an en bristfallig losning, for hasten finns inga fordelar overhuvudtaget med att sta i spilta. Forstar inte varfor man forsvarar det.
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Varför inte ta den allra enklaste lösningen??

Behåll spiltorna och använd dom som skötselspiltor och låt hästarna gå på lösdrift större delen av dygnet. Mindre personal krävs och hästarna mår bättre och blir lugnare.
Hellre att de får gå i en lite för lien hage men ändå på lösdrift än att tvingas stå i enskilda boxar 20 timmar om dygnet.

Det blir mindre mockning, man kan enkelt ta in hästarna 2-3 timmar innan dagens första lektion och ge kraftfoder och rykta så hinner de koppla av en stund. När sista lektionen är slut så ger man dem eventuellt kraftfoder igen och släpper sen ut i lösdriften, allt ska då givetvis göras av personal eller duktiga skötare tillsammans med personalen.
Jag förstår inte varför inte fler väljer den lösningen??

/M
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Varför inte ta den allra enklaste lösningen??

Behåll spiltorna och använd dom som skötselspiltor och låt hästarna gå på lösdrift större delen av dygnet. Mindre personal krävs och hästarna mår bättre och blir lugnare.
Hellre att de får gå i en lite för lien hage men ändå på lösdrift än att tvingas stå i enskilda boxar 20 timmar om dygnet.

Det blir mindre mockning, man kan enkelt ta in hästarna 2-3 timmar innan dagens första lektion och ge kraftfoder och rykta så hinner de koppla av en stund. När sista lektionen är slut så ger man dem eventuellt kraftfoder igen och släpper sen ut i lösdriften, allt ska då givetvis göras av personal eller duktiga skötare tillsammans med personalen.
Jag förstår inte varför inte fler väljer den lösningen??

/M

Jo, det är ganska svårt att hålla många hästar i en för liten hage pga att det blir totalt nedtrampat. Det är inte bra för hästarna att gå till knäna i lera heller, och kostsamt att åtgärda hagarna till godtagbart skick. Dessutom behävs rejäla ligghallar som ju även de ska mockas ut. Även hagarna behöver mockas ut om de är "för små". Håller dock med om att lösdriften är bättre för många hästar, men enklare att sköta tror jag det inte är. Kanske med mkt mark (som de flesta ridskolor inte har) och ligghallar med strö som körs ut med traktor ibland osv. Vattningen ska ju även den fungera..
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

den lösningen har vi funderat på i stallet jag jobbar i (iallafall stallpersonalen).. att så tidigt som möjligt släppa hästarna på natten..
nackdelen är dock att det tar några veckor för hästarna att vänja sig.. första 2-3 veckorna är dom verkligen dötrötta och ALL tid inne när de inte är folk i spiltan så ligger dom ner och sover, och då menar jag att de verkligen sover.. dom har inte ro att göra det ute (björn, varg, lo).. en ligghall skulle förbättra det..

man kan växla mellan hagarna om man har 2 större, och plöja dem varje år, då slipper man mocka ur..

men det kräver ju mark.. men förhoppningsvis kan detta vara en lösning för ridskolor i framtiden då sköteselspiltor är säkrare än boxar med lösa hästar när det gäller ridskoleelever..
och dessutom behöver dom inte lika stor arbetskraft.. mindre strö går också åt när hästarna inte skitar ner lika mycket.. mindre gödsel att ta hand om också..
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Jag trodde inte att det fanns kvar några ridskolor som inte släppte ut sina hästar. Trist att höra:(
På min gamla ridskola fick hästarna inte komma ut i hagen förrän en ny ridskolechef tog anställning. Utevistele var ett krav för att han skulle ta anställning. Det var nog det bästa som hände den ridskolan på 80-talet:)
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Rätt riktning i alla fall! Om det nu verkligen går igenom? :(

Verkar finnas rätt så högljudda och inflytelserika röster som jobbar mot sådana här förslag.

Japp! en massa fjollor med (S)Tolling och SvRF i spetsen som anser att hästarna är av samma typ som de mekaniska hästar som står utanför stora affärer, ni vet såna som man stoppar mynt i en automat så gungar dom i några minuter, är kritiska till allt som finns i lagförslaget.

Jag är glad att ridskolan där jag jobbar klarar de "nya" kraven utan problem redan i dagsläget... fast annars hade jag nog inte jobbat där förståssss :D

De som drabbas är främst en del anläggningar inne i storstäder... och dom borde ju flyttat för länge sen, om inte för hästarnas skull så för lokalkostnadernas skull - om dom nu inte bryr sig om andra varelser än sig själva.
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

jag håller med, jag är av den åsikten att man bör förbättre för hästarna som har det dåligt idag, inte försöka ikullkasta de som försöker och ändå har daglig utevistelse och massa andra vettigheter..

de som inte släpper ut sina hästar alls ska pressas tycker jag.. utevistelse är viktig del av en hästs liv, helst i flock.. är dom inspärrade en och en i stallet så spelar box/spilta ingen större roll enligt mig.. sålänge dom rör på sig dagligen, både fritt i flock och under ryttare..
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

jag har sett många olyckor pga okunskap på riskolor och även privata anläggningar.


din fråga var om vi inte har snälla hästar? jag är inte ridskole ryttare eller jobbar på liknande anläggning. dock har jag gjort både och så jag talar av erfarenhet.
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

ja, det händer olyckor på grund av okunskap när man ger en häst en bit morot också, ska man sluta med det bara för det?

kunskap ska man lära ut på ridksolor, det är liksom därför de finns :crazy:
och att en utbildad ridlärare elelr stallpersonal instruerar elever att släppa hästar i hage på rätt och säkert sätt.. är det FEL enligt dig?
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Det är väl ingenting att vara glad över.

Bort med spiltor annat än som tillfällig uppbindning vid utfodring och skötsel.
Hästarna kan väl gå ute på lösdrift resten av tiden.
Så tar man in dem och ställer dem i spiltorna före lektionerna och släpper ut dem när lektionerna är klara för dagen.

Vi har hästar som inte kan stå i box. Därför tycker jag att det är bra att spiltorna finns kvar.
Och visst, man kan ha dom på lösdrift. men det är inte så praktist i norrland. med tanke på vilken päls dom skulle få, dom skulle inte orka springa på lektionerna. Sen så vet man aldrig vad det kommer för idioter under natten. och på det så är det lätt att en flock hästar rymmer på natten, spec. om dom inte är vana. :smirk:

Så jag står kvar vid att det är bra att dom inte tagit bort spiltorna
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

jag tycker att du har en figentlig ton, så därför tänker jag inte slösa mer energi på denna diskussion. du tycker som du gör och gör som du vill.
jag tycker på mitt sätt och tänker inte försvara det.

så, ciao!
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

jag tycker snarare att du förutsätter helt rått att ingen har utbildning och ingen gör rätt.. :(
tråkig inställning till ridskolor överhuvudtaget..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 512
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 936
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med årsskiftet började en ny EU-lag om registrering för hästar att gälla. En lag som lett till att bland annat ridskolor har...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp