Bukefalos 28 år!

Ny lag fara för ridskola

Sv: Ny lag fara för ridskola

Man borde ju kunna ändra till 17-18 timmar tycker jag då det är lite lättare för ridskolepersonalen att anpassa sig efter de nya tiderna. Men värst borde det väl ändå bli för de ridskolor som håller sina lördagslektioner på förmiddagen..
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Det är synd att man prioriterar pengar och människans egoism istället för hästarns bästa.
16 timmar på tok för mycket men det är åt rätt håll ialalfall.
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

16 timmar i spilta betyder 8 timmar utanför den.. 3 lektioner á 50 min är 2 timmar och 30 min, ger således minst 5 timmar och 30 min i hage.. släps hästarna ut 07:30 kan de gå in vid 12.. verkar det som att man behöver anställa fler i personalen som jobbar mellan 07 och 16?


håller även med Tamsan, 16 timmar är för mycket.. man borde ha hästarna ute minst 6-8 timmar varje dag.. men det är ett steg i rätt riktning..

ang lördagslektioner, sista eleven som rider hästen släpper ut den i hagen, och det finns folk som ska höfodra på eftermiddagen/kvällen, de kan ta in skolhästarna.. så gör vi där jag jobbar..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny lag fara för ridskola

jag ser det som en stor säkerhetsrisk att låta elever släppa ut hästar. särskillt då många riskolor lägger nybörjar lektioner på lördagar.

men det är bra att det äntligen kommer lagar som tvingar ridskolechefer och ägare att tänka om. hästarna ska vara första prio och elever=pengar i andra.
men absolut viktigast är säkerheten för alla. perosnal skall sköta sådana uppgifter som in o utag, mockning och fodring. (självklart ska elever hjälpa till, men inte nybörjare och inte små barn, det sker så lätt olyckor)
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

ÄNTLIGEN!!!

Har ridit på ridskola där hästarna står inne c:a 21 timmar, ute i ridhuset resterande 3 timmar. Får aldrig solljus (förutom sommarbetet och en del uteritter på våren och hösten). Jag mådde väldigt dåligt och slutade rida på grund av detta. Effekten är ju också att hästarna blir mycket opålitliga och trötta på livet. Inte bra för säkerheten, jag började till o med bli rädd för ridning.
Liten tröst är väl att de iallafall stog i boxar som var rymliga och rena....

Jättebra att det äntligen blir av!
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

jag ser det som en stor säkerhetsrisk att låta elever släppa ut hästar. särskillt då många riskolor lägger nybörjar lektioner på lördagar.

men det är bra att det äntligen kommer lagar som tvingar ridskolechefer och ägare att tänka om. hästarna ska vara första prio och elever=pengar i andra.
men absolut viktigast är säkerheten för alla. perosnal skall sköta sådana uppgifter som in o utag, mockning och fodring. (självklart ska elever hjälpa till, men inte nybörjare och inte små barn, det sker så lätt olyckor)
jag ser det som en del i hästskötarkurs att kunna släppa häst i hage.. givetvis går eleverna ner typ 3 och 3 med hjälm och ridlärare, släpper hästarna enligt läroboken.. "opålitliga hästar" släpps av personalen..
vi har till största delen ridskolehästar som är snälla att släppa i hagen, har inte ni det?
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Det är sorgligt att regler som dessa ska behövas för att inte ett djur som formats av tusentals år av evolution att ströva över stora ytor ska behöva stå och stirra in i en vägg hela dagarna. Tyvärr går pengar och mänskligt bekvämlighet (t.ex. ridskolor i städer utan hagar, för att människor ska slippa åka så långt) före djurens bästa ibland.
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Att stå 16 timmar???!! :mad: i spilta?! snälla... ta bort spiltorna helt och ersätt med stora boxar och använd utsidan på stallet i stället :smirk: det skulle både elever och hästar må bra mycket bättre av.... :bow:
Spiltor är förleget, och användes ju bara jämnt över natten på vintern förr i tiden.. att ställa en häst så i så många timmar.. jo då kan man förstå att deras kroppar inte håller eller att det händer olyckor... :o
Men för att ha hästen i transporten kanske 2 timmar över Norges grän.. DET kräver veterinär papper om något... :devil:
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Det är sorgligt att regler som dessa ska behövas för att inte ett djur som formats av tusentals år av evolution att ströva över stora ytor ska behöva stå och stirra in i en vägg hela dagarna. Tyvärr går pengar och mänskligt bekvämlighet (t.ex. ridskolor i städer utan hagar, för att människor ska slippa åka så långt) före djurens bästa ibland.
du bör lära dig något om spiltor och hästars synförmåga inna du uttalar dig.. en bra spilta ger bra utsikt.. dock tycker jag att 16 timmar är för mycket.. 12 timmar vore lagomt..

en bra lösning för riskolor som har spiltor vore att bara nyttja spiltorna för utfodring och skötsel, dvs in på morgonen för morgonfoder och visitation, ut på dagen, in för EM mat, vila 1 timme ridlektione, kvällsfoder och ut på lösdriften igen.. då har man hästarna under kontroll lektionstid, de får den foderstat de ska ha, OCH de får vara ute natt och fm+lunch..

dessutom behöver spiltstallar inte byggas om heller, man bygger bara lösdriftshall som blir billigare än att bygga ut det befintliga stallet till boxstall..
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

jag tycker att man ska göra som på tex. södertörn som har boxar till alla sina, ändå går deras lektionshästar ute väldigt mycket. spiltor i all ära, men dom är inte bra för hästar liggmässigt å det är allmänt trångt för dom. kanske lättare skötarmässigt. så fort värmen kommer kan faktiskt hästarna gå ute nattetid oxå.

Leder barnen hästarna i träns ser jag ingen anledning till att dom inte ska kunna ta ut hästarna till hagen. det funkar kalas på grällsta på ridlägrena på somrarna. där även dom minsta lär sig att hantera hästarna till och från hagen.
självklart ska alltid någon ansvarig finnas med.

och så borde alla ridskolor försöka satsa på stora fina kuperade hagar i den mån som finns så kan hästarna röra sig mer under utevistelese.
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

hästar har inga problem att ligga i en spilta med rätt mått.. ej heller blir hästen fetare och hindras att stå rätt upp och ner i spilta.. de står likadant som de gör i box, på alla fyra benen(tre om dom vilar ett bakben) med svansen åt ett håll och huvudet åt det andra..

det där med hagar är svårt.. det är MYCKET svårt att flytta på vägar, järnvägsspår, golfbanor, villaområden m.m för att kunna bygga yt hagarna.. tyvärr :( dock kan man som ridskola satsa på att ha beten en bit ifrån stallet och använda all den närliggande marken till hagar.. men vissa har inte ens mark till det..
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

Jag är glad att dom inte tagit bort spiltorna iaf :smirk:
 
Sv: Ny lag fara för ridskola

jag med.. dom skadar ju inte hästarna sålänge hästarna är ute i hagen och rör på sig varje dag..

ska man förbjuda spiltor så bör man lämpligtvis förbjuda box också då även dom hämmar rörelsefriheten och ger stela ben om de står inne för mycket..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 535
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med årsskiftet började en ny EU-lag om registrering för hästar att gälla. En lag som lett till att bland annat ridskolor har...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 173
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp