Ny LOksele!!!

Gullan86

Trådstartare
nya försök, vad tycks om denna då?

1108028.jpg

1108026.jpg

1108023.jpg

1108024.jpg

1108022.jpg

Sv: Ny LOksele!!!

Mkt bra/fin däckel! :)
Svanskappan är bra spänn in den 3-4 hål (du måste kanske göra nya hål).
Lokorna är lite stora synd att det inte var så bra bild på lokorna, lite missvisande!
På undre bilden ser lokan att sitta mkt högre än på den övre samt att den ligger nog lite långt fram.
Du måste korta draglädret, men flytta tillbaka däckeln (korta svanskappan) först! :idea:
Mer bilder! :bump:

/Lisa

hej=)
jaha okej jo jag såg efter att jag tagit några kort att lokorna låg för långt fram och ej an mot bogbladen men ja försökte fixa till det(dra dom bakåt) men ja tyckte aldrig det blev riktigt bra.

jag kortade draglädren oxå men då hängden den remmen(från däckeln) inte lodrätt och det kändes som att den inte skulle göra det även när jag kör. kanske ska vara nåt hål mitt emellan.

och svanskappan ska jag göra nya hål i som du sa den va lite lång men annars jättefin och mjuk.

men vad säger du om lokorna då...hur menar du att bilderna var missvisande? hur skulle jag tagit korten?
jag har även en bild där en person håller upp lokorna till "önskad" höjd som det förmodlingen skulle bli om jag sattde dit en rem till under lägst remmen att fästa övre lokremmen i:
1108029.jpg

och där ser man att det behövs ju inte så mkt för att korrigera den va jag kan se iaf eller de är kanske mycket för långa?

Men du, kolla på draglädret, om du tar bort dragringen o remmarna där, då kan du fästa en vanlig draglina direkt i lokan, plus att du kan fästa en skakelhållare i remmen uppifrån däckeln. Komplettera med en travskakelrem under magen (som jag har på min om du sett det) och vips har du en fullt fungerande loksele med fritt för armbågar.

lokorna ser lite stora ut, men jag vet inte om det gör så mycket.

Kan du inte ta nån bild med hela hästen plus vagnen kanske?

//jenny

hm okej men vart menar du att jag ska fästa draglinorna? ska jag låta draglädret vara kvar? för jag kan ju inte fästa nåt där draglädret nu är fäst i lokan efterosm det bara är en minimal liten ring. vill helst inte förstöra den igenligen (klippa av remmar o sånt) eftersom den är antik.

travskakelrem för att det inte ska lyfta?

och fästa skakelremmarna i den tampen från däcklen lr? som ja gjort innan.
men då blir det ju bara en gjord gör inte det nåt?

ser gärna en bild på hur du gjort.

aa tycker me lokorna ser lite stora ut funderar på om ja ska sätta en sån rem(som övre lokremmen sitter i nu) under den nuvarande kanske. tror du den tömringen på lokan kommer komma för högt upp då?...

och så verkar det lite konstigt när jag spände den undre lokremmen det blev lixom aldrig ett jämnt tryck längs med hela eller vad ska jag säga det kändes som att den remmen var för lång men endå som du serr så har jag ju spänt ihop det så mkt ju.

vad tycker du om selen i övrigt?/i förhållande till den andra ja hade?

Gullan86 skrev:
hm okej men vart menar du att jag ska fästa draglinorna? ska jag låta draglädret vara kvar? för jag kan ju inte fästa nåt där draglädret nu är fäst i lokan efterosm det bara är en minimal liten ring. vill helst inte förstöra den igenligen (klippa av remmar o sånt) eftersom den är antik.

Jag ser det lite som att hellre använda den och ändra lite, än att låta den ligga i en gammal låda :) Vill man ha en loksele att titta på finns det gott om oanvändbara såna för en billig peng. Mitt stal har 3 lokselar som jag inte vill lägga på nån häst, de är ca 100 år minst allihop.
Med draglädret så menade jag att du tar bort dragringen, och låter draglädret vara kvar med spännet o allt. I spännet fäster du bara en draglina, det blir precis likadant som att fästa den i en maratonbrösta. Jag har inte helt tänkt igenom alla detaljer, orkar inte det via en bild. Vill klämma på grejerna.

travskakelrem för att det inte ska lyfta?

Japp, så den blir som en bukgjord, med en handsbredd emellan. MEN, din rockard är ju lite felbyggd så den är för lätt, så kanske att du måste dra åt den lite mer än så.

och fästa skakelremmarna i den tampen från däcklen lr? som ja gjort innan.
men då blir det ju bara en gjord gör inte det nåt?

ser gärna en bild på hur du gjort.

Har ingen loksele, jag menade mest remmen från skakeln under magen, för jag har ju travrockard och den är lätt fram.

aa tycker me lokorna ser lite stora ut funderar på om ja ska sätta en sån rem(som övre lokremmen sitter i nu) under den nuvarande kanske. tror du den tömringen på lokan kommer komma för högt upp då?...

och så verkar det lite konstigt när jag spände den undre lokremmen det blev lixom aldrig ett jämnt tryck längs med hela eller vad ska jag säga det kändes som att den remmen var för lång men endå som du serr så har jag ju spänt ihop det så mkt ju.

vad tycker du om selen i övrigt?/i förhållande till den andra ja hade?

Jag tycker den är fin den med. Synd bara att din häst är så roligt byggd. Det kommer sluta med en special måttbeställd loksele för 15000! :) Lycka till i körandet, går det bra nu?

//jenny

Jag tycker lokorna ser ut att ligga lite konstigt, men din häst är ju himla konstigt byggd. Men lokor ligger nog bättre än någon brösta nånsin kommer göra på din, så jag skulle köra på det.
Sammantaget tycker jag hela selen ska ligga längre bak, både lokor och däckel. Så lokorna ligger an bättre och däckeln inte ligger och klämmer i armhålan. Annars ser ju selen ut att ha bra förutsättningar att funka. Hyfsat iaf, men du har som sagt en knepigt byggd häst. Har sett många andra selar du haft på och måste säga att denna ser ut att ligga bäst av dem.
Snigelfarmors idé om att sätta draglinor i lokan och byta till en annan dragring i däckeln eller hur du nu löser däckelfrågan låter ju som en bra idé. DÅ kan man ju passa till lokor och däckel individuellt. Om du kommer på nån bra lösning till hur du fäster däckeln i vagnen då. Jag fattade inte riktigt hur snigelfarmor tänkt... :o
Men hur som helst, jag tycker det hela ska ligga längre bak.

//Z

okej men i det hela taget går det att köra med lokselen som den är(alltså längden på lokorna)?

tycker du/ni att den remmen ska ska vara en handsbredd under magen är för lång av bilderna att dömma? det är nämligen så att jag knappt kan göra ett hål till....får lista ut nåt.

och till alla som sagt det, hur menar ni med att min häst är så himla konstigt byggd? hehe har ni aldrig sett en islandshäst med stupande bog? det är rastypiskt men det är kanske inte det ni menar?

hehe okej ska försöka dra allt bakåt om de inte hade varit en mage ivägen men då får ja väl spänna svanskapppan hoppas bara de inte gör ont på han för det.

jag ska sele på med vagn och allt så ska ni få kommentera om den selningen jag kommer göra blir bra...
jag har nämligen en liten annan ide hon hur det skulle kunna gå till.

till snigelfarmor...vänta nu lite hur menar du att jag ska fästa skakelremmen? till min andra sele har jag ju en travgjord och kan då ha en skakelrem i varje s¨ån ögla i gjorden men det går ju inte nu...

Selen är för stor Gullan!!! Man kan inte heller fästa draglinor i lokan. Fäst dom där dom skall vara. I dragringen alltså.//bonny.

va?...det var ju inte mitt förslag...haha...jag har ju föst det som de ska vara(dock ingen vagn på) men hur hade du tänkt att jag ska få plats med både draglinor och skakelremmar i den dragringen då?

puttar lite....nån mer med kommentarer?

funkar de om ja fixar en rem till då att "hänga" övre lokremmen i så den kommer ner lite och lokorna blir kortare.

lr kommer draglädret för högt då?

Hej!

Det känns som man varit borta en evighet :D
Har jobbat så mycket så jag inte hunnit sitta här!
Alla vill ha julledigt :crazy: fast sen kom dom på att dom ska vara rädda om vikarierna oxå så nu har jag lite juledigt! :bump:

Jo snigelfarmor säger bra saker :) :banana:
Och det är en bra sele, att lokorna är lite långa tycker jag inte stör!
Att bilderna kan vara lite missvisande är att lokorna ligger för långt fram, du har kanske spännt åt remmarna för hårt?
Eller så har han fett på halsen just där framför bogbladet och då sitter lokorna knöligt/inte kommer längre bak?
Ja jag vet det eftersom min fjording har fett just där :( men hon drar bra ändå! :bump:
Samt att det ser bättre ut om man höjer dina lokor lite!

Har ritat lite :D
JQKSDRIPQRQOI.jpg

Tycker dragpunkten ligger bra, men att lokorna ser ut att vara för långt fram som sagt, går det att ha dom där jag ritat ett rött streck?
Det smidigaste är att skippa "draglädret" (rött kryss), och sätta draglinan direkt i spännet (grön pil). Men den där ringen (grön ring runt) är annars väldigt bra då man kan trä en skalmrem igenom så att skaklarna kan röra sig :) . Men du måste ha baksele! Hur är det med den?

Aha, såg att du inte ville krångla så mycket så den är sägs vara "antik".
Men hur svårt är det att sy dit en rem när du ska sälja den då??
Ahh! Nu har du ju kostat på dig denna sele men du kan/vill inte göra om den så att den passar bättre för att du vill ha den "antik"?
Nej jag tror den är nästan värdelös som antik!?
Är alla remmar orinal? Inga nya hål gjorda? Färgen på loken, orginalfärg? Om du tex inte kan styrka detta är det mkt svårt att få ett antikt pris på den? Då får du mkt högre pris om du ska sälja den som fullt körbar sele! ;)

/Lisa

Nu får du ta o skärpa dig, bonny!
Nu blir jag riktigt less :mad:
Lokselen är inte alls för stor, om man gör lite nya hål sitter den bra!
Och du ska då inte uttala dig om att inte sätta draglinorna i lokorna!
Jag kör så och på det sätter fungerar en loksele på samma sätt som dom lösa bröstorna - kan inte bli bättre sele för hästen!

Min ponny Ismira

/Lisa

hej!
tack så mkt för ditt svar.
jag ska ut imorrn om jag hinner och testa att dra bak lokorna...vet inte varför ja inte gjorde det hade så stressigt och tog bara korten för att du/ni skulle få se på ett ungefär...

men det jag tänkte på då var en sak, att när jag spände den undre remmen så kändes det som att lokorna fortfarande låg o "skramla" alltså kändes väldigt lösa men det berodde kanske på att de var så långt fram på halsen.

om man tittar efter så ser det ju ut som att lokorna kommer inte se lika långa ut om man drar bak hela kalaset, efterosm hans hals är grövre längre bak.

men ja vet inte...om jag ber en sadelmakare sätta dit en extra sån "upphållsrem" under de andra 2 tror du den höjden blir bra då?(kommer bäl hänga då ca där det nedre remmen är fastspikad ev lite högre upp).

okej om jag gör såsom du har gjort på din ponny ska jag då klippa av remmarna? eller kan de hänga på nåt sätt...känns så dumt o klippa bort dom när den är nyrenoverad med nytt läder lixom.
ja emnar säljer jag den kanske den som köper vill ha den gammla varianten av loksele.

men hur har du fäst skaklarna på din sele? och har du 2 gjordar i så fall hur?

jo bakselen är på g har ju en hemmagjord sålänge den funkar bra. försöker att köra försiktigt och inte i så mkt nerförsbackar.

nej alltså jag vill inte sälja den som antiksele för jag vet ju att den inte är orginal förutom däckl + lokorna...men endå känns som att jag vill vara rädd om den...men haha jag försker så gott jag kan att inte försöra den men endå göra det så bra som möjligt för hästen.

ett problem med draglinorna bara, mina är du vet börjes härliga nylon + läderförsträrkta så de spänner man på ett annat sätt ju inte som ett bakåtvänt spänne....hur ska jag då spänna bäst i det smala dragläders spännet?

bugar för hjälpen...

jag tänkte på det...är det inte större risk endå att hästen riskerar att dra med halsen om den lägger sej i selen när selen är för stor och lixom "glider" uppåt istället för att ja sitta fast mot bogbladen hur den nu gör det. men de känns nästan som att denna sele skulle kunna göra så...fas har jag den såhär lång så når väl haslen inte ner och kortar jag den med ennu en läderrem så kommer den nog sitta tajtare...hm

Senast ändrad:
Ny Loksele!

Hej!

"Upphållsrem" :rofl: fattade inte alls först!
Uppehållsrem sitter från däckeln till dragringen! :D
Läderögglan till övre lokrem kan du ju fixa dit själv?
Varför sadelmakare :eek:
Leta på smala spikar som inte har alltför litet "huvud" (heter det så på en spik?) och en fräsh läderbit lagom lång o bred. Spika fast den, modell att gå efter har du ju!! :D
Spikarna kan väl vara runt 2 cm och såpass korta att dom inte på långa vägar går igenom lokan! Skruvar går ju oxå bra!

Jag har en travdäckel, "mode", där man har en skakelöggla :idea:
irnpogiupbnbqtb.gif

Använder inte dom fyra lite smalare remmarna samt bytt ut bukgjorden till en kortare = passar rund ponny perfekt! :)

Jag behövde inte klippa av draglädren på min loksele, de satt fast med enkla skruvar! :)

Använd inte själva dragringen då utan fixa till något annat tex skakelrem gjort till skakelöggla på uppehållremmen (där annars dragringen sitter) och en bukgjord kan du lätt göra.
Använd en liten ring, kan ju gärna vara fyrkantig, bara den passar på skakelremmen. Till den ringen sätter du dit en rem med ett spänne, på andra sidan gör du lika fast du har en längre rem som du sedan spänner ihop med den andra!
En variant, finns flera! :D

/Lisa

Sv: Ny Loksele!

hej,,,,skriver lite snabbt har bråttom till jobbet...
men jag hade tänkt att köra en anna variant...först tar jag en skakelrem såsom du sa men för att få 2 gjordar så fäster jag orginalgjorden(bukgjorden det är väl den som ska vara en handsbredd under magen?) i tampen som blir över på uppehållsremmen? funkar det bra tror du eller är det bättre med din variant? för då behöver man ju inte kapa några remmar nackdelen är väl att det inte blir en lös loka....men gör de så mkt?

Hej!

Ja det är en annan variant! Funkar bra den med!
Kolla draglinjen noga, den kan lätt bli bruten då.

/Lisa

Man sätter drag linorna i dragringen. Allt annat är idioti. Om man har dom i lokan så vinklas lokan fel!!! Man skall inte ha dom där. Dessutom så är inte dom ringarna i lokan bygd för att klara påfrestningen.
Att sedan lokan hänger ner så mycket tyder på att den är för stor. Måste korta upp och göra mer hål.//bonny

okej...hur menar du att jag ska korta upp och göra mer hål? vart? menar du att jag ska spika dit ennu en rem(som övre lokremmen hänger i)?
vart ska jag göra mer hål?

hur menar du med att lokan hänger ner vartdå?

det andra su skriver låter faktiskt rätt logiskt...men ja vet inte....vad tyckte du om mitt alternativ då som jag skrev senast?

till _L_ om ja spikar i lokan är det nåt speciellt jag ska tänka på? att borra innan så det inte spricker lr?...
på vilken höjd tycker du jag ska sätta den?

God jul allesammans

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
506
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
711
R
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna