Magiana

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa ny mobil men vet inte hur jag ska hitta en utan att få hjärnblödning över alla skitdåliga sajter som säljer mobiler.

I dagsläget har jag en väldigt basic telefon och mina telefonikostnader ligger på runt en hundralapp i månaden. Jag har kontantkort och inget annat. Jag är inte så sugen på att öka min månadskostnad särskilt mycket så det begränsar urvalet en del. Haken är att de flesta sajterna inte har funktionen att sortera på pris eller så saknas MASSOR av information som man vill veta om telefonen på erbjudandesidorna. Så då måste man kolla upp varje telefon separat för att kunna jämföra och det har jag inte tålamod till.

Det jag främst vill ha med en nyare telefon är bättre internetuppkoppling (trodde aldrig att jag skulle säga det) för att t.ex. kolla på kartor, vägbeskrivningar och kunna göra lite research på resmål då man är ute och reser.

Jag funderar på att skaffa ny mobil men vet inte hur jag ska hitta en utan att få hjärnblödning över alla skitdåliga sajter som säljer mobiler.

I dagsläget har jag en väldigt basic telefon och mina telefonikostnader ligger på runt en hundralapp i månaden. Jag har kontantkort och inget annat. Jag är inte så sugen på att öka min månadskostnad särskilt mycket så det begränsar urvalet en del. Haken är att de flesta sajterna inte har funktionen att sortera på pris eller så saknas MASSOR av information som man vill veta om telefonen på erbjudandesidorna. Så då måste man kolla upp varje telefon separat för att kunna jämföra och det har jag inte tålamod till.

Det jag främst vill ha med en nyare telefon är bättre internetuppkoppling (trodde aldrig att jag skulle säga det) för att t.ex. kolla på kartor, vägbeskrivningar och kunna göra lite research på resmål då man är ute och reser.
Vad vill du betala?
Vill minnas att Samsung har en väldigt basic, billig smartphone. Annars är det väll generellt smart att välja en äldre modell, kan skiljs 3000-4000 kr på "samma" telefon och många av oss klarar oss fint med de äldre.

Vad vill du betala?

Inte så mycket mer än en tusenlapp.

Jag har kollat på dem med abonnemang som man binder upp sig för och betalar telefonen under tiden man har abonnemanget. Men jag kanske bara köper telefonen rakt av eftersom det inte finns några vettiga sajter med vettiga erbjudanden på abonnemang. De är så extremt kortfattade med texterna att man i princip inte har en aning om vad som ingår och vad som inte ingår i abonnemangen.

Inte så mycket mer än en tusenlapp.

Jag har kollat på dem med abonnemang som man binder upp sig för och betalar telefonen under tiden man har abonnemanget. Men jag kanske bara köper telefonen rakt av eftersom det inte finns några vettiga sajter med vettiga erbjudanden på abonnemang. De är så extremt kortfattade med texterna att man i princip inte har en aning om vad som ingår och vad som inte ingår i abonnemangen.

Om du vill ha möjlighet till internet men inte betala för mycket finns tex Halebop Hallå. Med en Samsung Galaxy Xcover II (lite tåligare men prestandamässigt enklare smartphone) betalar du 129:-/mån och har då 0,5 GB surf, 5000 sms och 0,19 kr per min i samtalsavgift. Det är inte speciellt svårt att leta om man kikar runt på de olika abonnemangsformerna först, och sen kollar vad de kostar inkl. telefon. Jag kan komma med fler exempel om du vet lite bättre vad du vill ha?

De är så extremt kortfattade med texterna att man i princip inte har en aning om vad som ingår och vad som inte ingår i abonnemangen.

Fast tror du inte att det verkar så pga att du inte riktigt vet vad du vill ha? Första smarphonen var både mamma och jag helt "lost". Nu, när vi bytte, hade vi båda koll på att telefonerna behövde ett större internminne (vi har vare sig många appar eller många bilder, men ändå "tjatade" telefonerna STÄNDIGT om att minnet höll på att ta slut, osv) och vi visste ungefär hur mycket surf vi använde upp per månad. Då blev det genast mycket mindre djungel att förstå vad man ville ha :)!

Fast tror du inte att det verkar så pga att du inte riktigt vet vad du vill ha? Första smarphonen var både mamma och jag helt "lost". Nu, när vi bytte, hade vi båda koll på att telefonerna behövde ett större internminne (vi har vare sig många appar eller många bilder, men ändå "tjatade" telefonerna STÄNDIGT om att minnet höll på att ta slut, osv) och vi visste ungefär hur mycket surf vi använde upp per månad. Då blev det genast mycket mindre djungel att förstå vad man ville ha :)!

Det står ungefär 3 korta meningar med info. Ett exempel:

• Sony Xperia M + 3Pott 69 i 24 mån
  • Ring & SMSa för 0,69 kr/min och SMS
  • Samtal & SMS dras från pott 69 kr/mån
Det där säger mig nästan ingenting alls. Ingen info om telefonens egenskaper ö.h. , inga specifikationer om kostnaden gäller för alla samtal rakt av eller ej och inget om vad det kostar när man förbrukat sina 69 kr.

Vilka sajter har du kollat på?

Ouch, svår fråga. 3 och telia för det första.

Sen måste jag checka historiken i min webbläsare. Där hittar jag telefonshoppen, mytrendyphone, netonenet (bra sajt tyckte jag), mobilgiganten, mobilfynd. Jag tror det var allt men kan ha missat någon.

Om du vill ha möjlighet till internet men inte betala för mycket finns tex Halebop Hallå. Med en Samsung Galaxy Xcover II (lite tåligare men prestandamässigt enklare smartphone) betalar du 129:-/mån och har då 0,5 GB surf, 5000 sms och 0,19 kr per min i samtalsavgift. Det är inte speciellt svårt att leta om man kikar runt på de olika abonnemangsformerna först, och sen kollar vad de kostar inkl. telefon. Jag kan komma med fler exempel om du vet lite bättre vad du vill ha?

Ja, det var ju en idé att kolla på abonnemangen först och telefonerna sedan. Jag måste tänka till lite på vad jag ska ha... Jag ringer ju inte mycket alls och ska ju inte surfa så mycket på den heller, men bra att kunna göra det vid behov, helst så det inte tar 5 minuter eller mer att visa en sida. SMS har jag en lätt allergi mot men använder det när det behövs (tar för lång tid att skriva med telefonen). Jag vill gärna att telefonen ska kunna ta ett micro SD-kort. Kamera kan det få finnas också. Proffskvalité behövs ej. Bra batteritid, minst en vecka i standby. Gärna hörlursutgång. GPS? Ja, tack. Sen vill jag kunna använda googles kartor med telefonen. Med min nuvarande kan jag inte det. Vad gäller övriga detaljer är jag inte så kinkig. Alarm och miniräknare räknar jag med att det finns i alla telefoner.

En fråga som dykt upp nu när jag glott på prisjakt är om jag kan behålla mitt nummer om jag måste byta SIM-kort. I min nuvarande telefon har jag ett Mini SIM men i många telefoner får det bara plats med ett Micro SIM. Det går att konvertera från ett micro till ett mini men inte tvärt om. Är jag hänvisad till telefoner som kan ta Mini SIM om jag vill behålla mitt nummer?

Du kan alltid behålla ditt nummer, man beställer en överföring av nummer om man byter operatör men vill behålla numret.

Glöm att du hittar en telefon som fixar surfa och köra kartor, och har en veckas batteritid. Min är absolut bäst när det gäller batteri, och den fixar 5-6 dagar om man inte pillar på den alls. Normal användning, 2-3 dygn. De flesta smartphones (åtminstone Android och iPhone) klarar bara en dag innan de behöver laddas.

Det jag har är en Xperia Z1 compact, och den tillhör inte de billiga modellerna.

Ouch, svår fråga. 3 och telia för det första.

SMS har jag en lätt allergi mot men använder det när det behövs (tar för lång tid att skriva med telefonen).

Jag har Tele2-abonnemang, och jag tycker även att deras hemsida är rätt bra och utförlig.

Undrar om du inte har "allergi" mot sms pga att du har en gammal telefon? Jag var inte heller förtjust i sms förut, pga att jag också tyckte att det tog för lång tid att knappa fram ett meddelande, men nu tycker jag att det är ett väldigt praktiskt, billigt och snabbt sätt att kommunicera på :)!

Undrar om du inte har "allergi" mot sms pga att du har en gammal telefon? Jag var inte heller förtjust i sms förut, pga att jag också tyckte att det tog för lång tid att knappa fram ett meddelande, men nu tycker jag att det är ett väldigt praktiskt, billigt och snabbt sätt att kommunicera på :)!

Ja, det är en starkt bidragande orsak. Men så är det ju så opersonligt också och man måste fatta sig kort. Det är jag inte så bra på.

Ja, det är en starkt bidragande orsak. Men så är det ju så opersonligt också och man måste fatta sig kort. Det är jag inte så bra på.

Fast det beror ju helt på vad det är man vill meddela? Jag kan, t.ex., få ett sms från min mamma som lyder: "Kan du gå in och köpa "x" åt mig? Det fanns inte i affären här." Mer än så behöver man ju inte säga, och då är det ju onödigt att hon ringer mig när jag är på jobbet och ändå inte kan svara... Och just nu är mina föräldrar iväg på bilsemester i Italien. Jag får sms på några meningar om var de befinner sig, hur vädret är, etc. Trevligt :)!

Jag tycker du ska gå in och kolla i butik, Elgiganten eller någon av operatörsbutikerna. Kläm och känn på luren, för jag tycker det verkar som du har rätt bestämda åsikter om vad du vill ha. Då kan du pratat med säljaren också, om vilka funktioner som finns.

Bestäm dig från början att INTE köpa något när du går in, utan kolla först och komma tillbaka sedan (en timme senare räcker, bara du har utvärderat och känt efter). Det är nästintill omöjligt att beställa på nätet om man inte vet vad man vill ha.

Jag har aldrig köpt på nätet. Jag vill hålla i saken och så får säljaren visa mig hur man gör, sen får han ställa in allting åt mig :) och fixa simkort mm. Det är bara min sista fån som jag fixat själv hemma, men då visste jag vad jag ville ha innan.

Jag tycker du ska gå in och kolla i butik, Elgiganten eller någon av operatörsbutikerna. Kläm och känn på luren, för jag tycker det verkar som du har rätt bestämda åsikter om vad du vill ha. Då kan du pratat med säljaren också, om vilka funktioner som finns.

Bestäm dig från början att INTE köpa något när du går in, utan kolla först och komma tillbaka sedan (en timme senare räcker, bara du har utvärderat och känt efter). Det är nästintill omöjligt att beställa på nätet om man inte vet vad man vill ha.
Detta tycker jag att är ett otroligt bra tips. När jag skulle köpa min första telefon på abonnemang så hade jag tänkt länge och väl på vilken telefon jag ville ha. Sedan tog pojkvännen med mig till Mediamarkt som har alla telefoner uppe så man kan klämma och känna, och dessutom är de igång så att man kan prova om man trivs med dem. Jag köpte ingen då, men jag bestämde mig för en telefon efter besöket, och det blev INTE den jag hade tänkt från början.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka