B

**BORTTAGEN**

Har nyss skaffat medryttarhäst som jag sköter om och rider 2-3 dagar i veckan. Först när jag började var hästen huvudskygg (ej mot ägare). En ögonskada gör att den är nästan helt blind på vänsteröga vilket kan göra att den tror den ser saker som inte finns och är rädd för hastiga rörelser. Tänkte prova om NH kunde göra det bättre. Har gjort lite "Seven games" och märker stor skillnad. Får nu klappa huvudet och den innan så envisa hästen som vägrade flytta sig, flyttar nu för svag tryckning med fingertopparna. Men ibland flyttar den sig när jag närmar mig bakdelen vilket kan bli ett problem när jag ska kratsa hovarna. Tror det beror på att jag då ser på benen medan jag går emot den. Tror då hästen tror den ska flytta på sig och lyder då. kan det vara någon annan anledning och hur ska jag slippa ibland gå runt ett varv i boxen? Det blir bättre om jag ser bort och närmar mig långsamt.
Ibland när jag går till andra sidan boxen följer hon efter mig och går tätt inpå, ibland står hon och tittar lite bort på mig och flyttar en hov mot mig men flyttar sen tillbaka. Ser ut som hon tänker gå efter mig men sedan ångrar sig. Vad kan detta bero på, hon ser ganska spänd ut när hon står och vinglar men när hon följer efter slappnar hon av. Har ingen aning om vad det kan bero på.
Hon vill väldigt gärna vara nära inpå. När jag böjer mig ner lägger hon ofta sitt huvud på min rygg, när jag står mot henne lägger hon huvudet på min axel och hon älskar att bli kliad på huvudet och står gärna en lång stund.Hon gnuggar ibland huvudet mot mig (aldrig hårt, de första gångerna motade jag bort henne när dte blev hårt så nu har hon slutat) Ofta kommer hon själv fram till mig och lägger huvudet i famnen och står och blundar. Det ser jag som ett stort framsteg då hon var huvudskygg. Men bl.a. ägaren säger att jag inte ska tillåta det från henne eftersom hon ser mig som en ranglåg häst. hon själv är flockledare.
Kan någon hjälpa mig med detta och ge mig tips på övningar?
 
Själv skulle jag uppskatta det gos hästen bjuder på - och precis som du mota bort den när det blir för mycket.

När du går mot bakbenen och hon går undan, stannar du då till eller fortsätter du bara gå? Du bör fortsätta gå mot bakbenen och inte stanna förrän hon stannar = eftergift för att hon gjorde rätt. Fundera också på om du gör exakt likadant som när du vill flytta henne och om du bör ändra ditt kroppspråk i ena fallet så hon kan skilja på det.

När du ska kratsa hovarna går du förmodligen från framhov till bakhov, då kan du ju gå längs hennes sida och dra en hand över hennes rygg samtidigt, som ett tecken på vad du är på väg att göra.

Eftersom det här tycks vara en känslig häst som är uppmärksam på dig och mån om att göra rätt (så tolkar jag hennes sätt att gå undan för så lite och hennes tvekande steg mot dig), så kunde det vara bra om du finslipade ditt kroppspråk och de signaler du vill använda. En tydlig signal för "flytta undan baken" och ett avslappnat sätt att röra dig runt henne då hon ska stå stilla. Precis som du själv skriver så är hon känslig för om du tittar på henne. träna ditt fokus - att fokusera på baken - att släppa fokus och slappna av - att agera med fokus och be om något - att släppa fokus och bara vara med henne.

Förmodligen skickar du en signal att du vill något när hon står och tvekar i boxen, men du vet inte själv vad du vill att hon ska göra, så hon blir osäker? Kan det vara så?
 
Hennes gos uppskattar jag otroligt mycket eftersom hon var så huvudskygg innan.

Ofta fortsätter jag gå mot henne när hon flyttar undan men ibland stannar jag till, antar att det kan bli förvirrande för henne så jag ska bättra mig där.

Ska prova det när jag är hos henne nästa gång. Det kan stämma eftersom det ofta blir lite bättre om jag går nära henne.

Hon är känslig men inte lättstressad. Ibland kan hon knäppa av helt och hållet och de få gånger hon blir rädd eller stressad (oftast pågrund av ögat) slår hon med huvudet (gör ingenting annat) kan detta bero på att hon var huvudskygg? Det har blivit bättre nu men ibland knäpper det till.

Försöker vara så avslappnad som möjligt men har tyvärr lätt att bli spänd så det ger henne dubbla signaler. Hon är orolig för att göra fel (förra ägaren kunde slå till henne rätt rejält när hon gjorde fel) jag har aldrig slagit henne eller bestraffat på annat sätt men ändå är hon orolig ifall hon misstolkade mig (vilket är mitt fel eftersom hon bara gör som jag menar)när jag sedan rättar till henne (Fokuserar blicken så gott jag kan och tryckning mot hållet jag menade att hon skulle gå) blir hon orolig och knäpper ibland av helt. Något tips om hur det ska bli bättre?
Ska göra mitt bästa för att förtydliga signalerna och hoppas att det hjälper.

När jag är på andra sidan boxen då hon inte följt efter ser jag efter henne (Kan hon känna ett tryck så hon vill stanna vid väggen?) Märker att det oftast är när hon märker att jag ser på benen som hon flyttar dom tvekande mot mig och sedan tillbaka. Ska jag inte kunna se på henne alls på avstånd? Slappnar av men antar att jag har blicken fel. Men vart ska jag rikta den? Mot manken?

Många frågor :confused:
 
Jag är inte säker på vad du menar att du vill i boxen. Vill du att hon ska följa dig?

Jag vågar inte heller svara mer ingående på de andra frågorna då jag inte har sett er tillsammans och ser vad som händer.

Det låter ju som en häst du behöver gå lugnt och fint fram med, och eftersom hon inte är besvärlig eller aggressiv så tycker jag det enklaste skulle vara att hitta en kommunikation och signaler som funkar med just henne, inte så mycket krusiduller och strikta regler. Du verkar ju vara känslig själv och ser mycket väl på henne vad som händer. Slappna av och ha roligt med henne, ni tycker ju om varandra!
 
Jag menar inte att hon ska följa efter mig men brukar se bakåt för att se om hon gjort det.
Hon är en otroligt mysig häst :love: Men synd med fd ägaren. Har inga strikta regler och gör sånt som hon tycker är kul, skulle aldrig kunna tvinga henne till något. Men när hon (eller rättare sagt jag) gjort fel blir hon ledsen och som jag sa innan, knäpper av och går inte nå fram till. Men jag måste få kräva något av henne men hon är antagligen för rädd för att göra fel (som exemplet att hon står och 'vaggar' på andra sidan boxen). Hur ska jag göra med detta, fortsätta kräva att hon ska göra lättare saker (absolut inget svårt. Men sådant jag vet att hon kan)eller ska jag helt enkelt låta henne vara? Efter 3 månader av att göra det hon vill och vågar känner jag att jag måste knuffa henne lite i rätt riktning för att det ska gå framåt.
 
Det du berättar påminner om min häst, hon hade inte varit dåligt behandlad, men var otroligt känslig och kunde också stå sådär tveksamt med ena hoven på väg åt ena hållet och andra åt andra. Hon var också känslig för tillrättavisningar och det behövdes inte så mycket sånt.

Du håller ju på ger henne nya erfarenheter - att det finns människor man kan lita på - och då behöver du nog gå framåt också och kräva lite mer och nytt, men inte för fort och häftigt. Jag tycker det låter bra, du verkar omtänksam och uppmärksam! :bump:
 
Tack Dainty för att du är så otroligt snäll och svarar på alla mina frågor!
Tror det här är den sista frågan ;):
Vad gjorde du för att hon skulle bli mer säker? Eller arbetar du fortfarande med det?

'Leker' fortfarande med henne och har inte satt igång allvaret än men hoppas på att hon ska våga mer snart. Ett framsteg är att hon nu vågar gå nära min gula urtvättade T-shirt och tillåter mig lägga den på henne (även på huvudet) hon tillåter det nu avslappnat det även om hon blir spänd ibland men slappnar snabbt av. Ska nu börja fladdra med den och även kasta och låta med saker för att hon ska vänja sig vid att allt som fladdrar eller låter mycket är inte farligt. Något tips på hur man kan göra lekar av detta?
 
Roligt om jag kan vara till hjälp! Min egen pålle lever inte längre, men jag lärde mig mycket av henne och hon blev tryggare och säkrare med åren.

Jag lärde mig att vara lugn tillsammans med henne. Och att vara tydlig, och att ta mig tid. Och att inte drunkna i mina egna tvivel på mig själv, för då blev hon bara förvirrad och osäker.

Hm, jag är dålig på lekar. Jag gjorde rätt lite sånt och tog istället vara på vardagens skrämmande saker... Jag tog tid på mig att visa henne saker, vi gick fram och tittade på det mesta, jag tog med henne in i spännande utrymmen som maskinhallar och gamla lider (bara om det var tillräckligt säkert förstås). När hon tyckte det var jobbigt att gå förbi nåt läskigt så gjorde jag volter i närheten av det tills hon antingen tittat sig orädd på det eller helt enkelt voltat sig förbi det och upptäckt att hon överlevde det. Det var inte helt utan uppgörelser dock, för jag lät henne inte springa hem på direkten, vilket var vad hon ville. Hon kunde vända på en femöring, den hästen.

Vi kom så långt att jag kunde rida ut barbacka i grimma och grimskaft i alla fall!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp