Ny på trav: Spänna QH sele

Chup

Trådstartare
Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat igen tycker jag det är riktigt roligt! och mycket nyttigt konditionsträning för hästarna ;) Men sen gick den gamla QH selen sönder så nu har vi handlat in en ny QH sele, men vi är inte hundra på hur vi ska fästa den.

Vi har i nuläget en Finn Tack QH Elite däckel + Elite Gummigjord. på den gamla QH selen kunde man fästa säkerhetsremmarna i bukgjorden där det fanns två spännen, men på den nya gjorden finns det bara ett spänne. Vart ska remmarna ta vägen? (Vad är egentligen skillnaden mellan en lång säkerhetsrem och en kort förutom hur man fäster dem??) någon som har samma sele som skulle vilja lägga upp en bild så man kan se hur det ska se ut? Vad tycker ni för övrigt om selen? Den känns egentligen lite för plastig, är osäker på om den kommer hålla så länge x)

Som sagt! Jag har aldeles precis börjat köra, men vill lära mig mer! finns det några böcker, tidningar eller artiklar på nätet som ni kan rekomendera en nybörjare som vill veta mer om hur man kör travhästar och hur utrustning och säkerhet fungerar inom travkörning?

Tack på förhand!
 
Sv: Ny på trav: Spänna QH sele

Om du har en lång säkerhetsrem som sitter fast under tömringen och har ett spänne/krok/hake i änden så kan du fästa den på flera sätt:

Lägg säkerhetsremmen ett varv runt skalmen; börja med remmen på skalmens utsida och fiska upp den inåt(hästens sida) och uppåt runt skalmen och låt den hänga ner igen på skalmens utsida. Remmen kan nu fästas i

1. QH-fästet. Det finns en "ring" på QH-fästet frampå (i riktning mot hästens huvud). Här kan du sätta fast ex. förbygel också.

2. I en ring på selen.

3. I bukgjorden.

Hur du väljer att fästa säkerhetsremmen beror på vad du tycker är lättast och hur selen och kroken/spännet på säkerhetsemmen ser ut.

Jag tycker inte det är någon skillnad mellan lång och kort säkerhetsrem, så länge de gör sitt jobb :)
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 883
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 148
Senast: Vogue
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 864
Senast: Ulrika C
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp