Köpa ny sele eller komplettera den gamla?

Luna10

Trådstartare
Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och ponnyn verkar vara väl inkörd, kul!

Med ponnyn kom en bröstsele med fast brösta, dock har den i alla fall däckel- och bukgjord. Bröstan ser lagom bred ut och däckeln är välstoppad om än något liten, men tänker att man kan lägga något tjockt underlägg under som jämnar ut trycket? Ingen baksele finns men det kan man ju köpa till.
Vagnen som följde med är en rockard som känns helt ok balanserad men den har ingen svängel... Sambon ska fixa dit en och då kan man ju ha draglinor som man fäster i dragringen eller hur?

Nu till frågan: Kollade lite priser på DO och en baksele kostar 500 SEK och draglinor 350 SEK typ.
Men man kan också få en komplett sele med lös brösta, baksele och allt för 1450 SEK, i syntet dock.

Köper jag baksele och draglinor är jag uppe i nästan 700 SEK och har en ok men inte helt optimal sele. För lika mycket till har jag en bra sele.

Hur skulle ni göra?
 
Sv: Köpa ny sele eller komplettera den gamla?

Lutar lite mot det jag också... Hur är den i syntet från DO, någon som har provat? Skulle inte ha lust att köpa en dyrare i läder när man inte vet hur länge vi ska ha ponnyn. Har annars också börjat övergå till syntet då det gäller sadelgjordar o.dyl., tycker det är lättskött och bra!
Måste mäta lite och se om han ska ha minishettis eller shettis storlek. Ponnyn är ju rätt fet nu också så man får väl räkna bort några cm...
 
Sv: Köpa ny sele eller komplettera den gamla?

Syntet är väldigt smidigt :)

Jag har syntet till den ena av mina körponnys, inte DO´s egen dock, utan en från Zilco. Jag är toknöjd med den! Men jag ska erkänna att det tog lite tid att vänja sig vid utseendet på den, i början retade jag mig massor på att jag tyckte den var så gräsligt ful :p
 
Sv: Köpa ny sele eller komplettera den gamla?

Nu har jag beställt en syntetsele från Drive Out och en ny rockard, modell 203 från Tidaholmsvagnar. Räknar med att rockarden ska gå lätt att sälja vidare om det skulle behövas... Båda borde komma hem nästa vecka :)
 
Sv: Köpa ny sele eller komplettera den gamla?

Jag har en komplett lädersele med tömmar, draglinor, baksele, huvudlag, hela kitet att sälja för 1500, men det vart ju för sent att tipsa om nu då :D

Jag är inte så förtjust i syntetselarna, men nog funkar dom!

Den rockarden har jag hört gott om :) Lycka till!
 
Sv: Köpa ny sele eller komplettera den gamla?

Jo, det är ju liksom beställt och betalat redan....
 
Sv: Köpa ny sele eller komplettera den gamla?

Åh, finns det några bilder?! Jag är ev intresserad! :D
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 827
Senast: ameo
·
Körning Jag är velig, behöver input. Jag har en ideal maraton lux, använd ca 15ggr. Däckeln är för liten, använder en längre bukgjord idag, och...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Digbil
·
Körning Köpte ett sele som enligt säljaren skulle vara ett travsele i syntet. I själva verket var det en skum blandning mellan körsele och...
Svar
8
· Visningar
2 365
Senast: svea
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 795
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp