Bukefalos 28 år!

Hjälp ang sele och draglinor

Ulrika C

Trådstartare
Hej!
Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som dock aldrig blev inkörd innan jag sålde honom) hade jag en Pfiff standard sele. Den sålde jag tyvärr för ett år sedan.
I vintras köpte vi en ny shettis som sällskap/barnponny och hon ska ha varit körd tidigare (19 år gammal och supersnäll och lugn med barnen).

Så nu hittade jag äntligen en fin rockard med dämpning och stoppat säte. Men det finns ingen svängel. Eftersom det är ganska kuperat här vill jag absolut ha svängel och draglinor. Men svängel är lätt att köpa och montera.

Men till vagnen kom en bröstsele som är i nyskick. Inte den sele jag egentligen vill ha men denna är ändå rejäl med rejäl brösta osv. MEN den har dubbla bukgjordar varav bröstan sitter fast i den yttre. Kan man ändå ha draglinor i en sådan sele? Den behöver även en baksele.

Vad säger ni som kan lite om det här? Ponnyn ska bara köras lite för nöjes skull nån gång i veckan. Är jag tvungen att skaffa en annan sele med lös brösta för att kunna köra med draglinor? Och om jag ändå kan ha draglinor i denna, hur fäster jag dem?
 
Sv: Hjälp ang sele och draglinor

Med risk för att få halva buke-kåren emot mig ;) så säger ja visst kan du använda din nuvarande sele med draglinor. Se bara till så att du inte spänner fast skaklarna så du får draget i skaklarna istället för i draglinorna. För att få draget i draglinorna så måste man få lite spelrum genom skakelremmarna. Så spänn de inte för hårt. En shettis tar ju relativt små steg och bogarna rör sig relativt lite så spelet som behövs är ju inte så mycket.

En bröstsele med fast brösta fungerar ungefär på samma sätt som en loksele. Draglinorna får du fästa i ringarna som du sätter skakelremmarna i och bakselen kan du också fästa där och kolla så att draget verkligen kommer i draglinorna och när hästen håller igen så ska ju den få hålla med bakselen och inte med svanskappan eller för mycket med bukgjorden.
 
Sv: Hjälp ang sele och draglinor

Jag håller med agatoon, använd det du har och se bara till att draglinorna drar i bröstan och inte skaklarna. Vi har kört med sådan sele i närmare 15 år och det fungerar så pass bra att man kan våga säga att det är helt ok.

Vi gjorde draglinor på jobbet (sömnadsfirma) och löste det hela med karbinhake med bred fyrkantig åtdragare framtill där bröstan sitter och en dragögla i svängeln. Men, det borde finnas liknande draglinor som man sätter i lokselar som ser nästan likadana ut som den jag försöker förklara.

Det är bara senare år jag haft baksele på min häst och förr var det bara svanskappan som fanns med selen som användes. Kan nog inte säga att vi haft några större problem med det heller. Ska man däremot träna eller tävla i brukskörning så tycker jag man ska ha baksele.
 
Sv: Hjälp ang sele och draglinor

Skulle tro att det går bra med någon tur i veckan, vagnen är lätt även som tungt lastad;)
Men vill du köra oftare bör du ha bekvämare utrustning.

agtatoon skrev:
En bröstsele med fast brösta fungerar ungefär på samma sätt som en loksele.
Möjligen som det ser ut, men kom ihåg att det är väldigt stor skillnad på brösta (rem över bringan) och lok (som på vardera sida, ligger längs med hästens bogblad):)
 
Sv: Hjälp ang sele och draglinor

Japp, vi hade loksele till b-ponnyn jag hade som liten. Får se idag hur bra selen passar på min lilla dam som är ganska smäcker... ovanligt smäcker för att vara shettis... De andra vi haft har varit mycket robustare. Men det blir nyttigt för henne att bli körd. Hon behöver sätta mer muskler i rygg och bakdel.
 
Sv: Hjälp ang sele och draglinor

Tänker du så ang eran körning bör du nog tänka på selvalet...?
Får ponnyn dra vagnen obehindrat och rätt, är chansen större att den sätter muskler:)

Men du skulle ju kunna sätta dit en svängel på vagnen.
Själv har jag hundkoppel i nylon till draglinor till min shettis och en bakåvänd kortbrösta för trav, till baksele (billigare så och har inte haft några problem med detta!)
Den billigaste bakselen kan man nog hitta på granngården, HMC för runt 350 kr, men den passade inte mina normalstora shettisar utan satt bättre på en B-ponny...
En billig kortbrösta hittar du på börjes:)
 
Sv: Hjälp ang sele och draglinor

Jag har haft den typen av brösta som du beskriver till shettisen jag kör tidigare, har endast bytat till annan sele då den andra är gammal, och shettisen tog JSM brons med mig förra året, har tagit JSM silver med pojkvännens syster samt vunnit shettis EM guld med pojkvännens lillebror. Samt har vinster i upp till nat lätt klass och placeringar i nat msv med den selen.
Han tränas alltså sex dagar i veckan och sålänge det, som tidigare nämnts, spänns rätt så dom drar i drglinorna är det inga problem...
 
Sv: Hjälp ang sele och draglinor

Tack för svaren! Ska ta tag i detta om ett par veckor (är sjukskriven) Sitter och letar lite på nätet så länge...
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 843
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 176
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 943
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 163
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp