Ny päls kräver energi och protein

(Ridsport)
Nu börjar hästarna tappa vinterpälsen, och många ägare upptäcker att hästen kanske även tappat muskler och fett. Enligt SLU beror detta på att det går åt både energi och protein för att bygga upp den nya pälsen.

Läs mer...
 
Sv: Ny päls kräver energi och protein

Tur att man som gammal bakåtsträvare fortfarande kör med foderjäst.....
:D
 
Sv: Ny päls kräver energi och protein

min häst får linfröolja jälper det ? han får det bara för att han gillar det x) men nästa år ska jag kanske prova foderjäst vad e det föresten?
 
Sv: Ny päls kräver energi och protein

Jag har aldrig haft problem med hullet och muskelmassan på mina hästar när de sätter päls, däremot har en och annan blivit lite trött och känts muskelöm. Har löst det med extra vitaminer.

Men foderjäst kan ju vara en annan variant, är det svårt att få hästarna äta det? Och bör man ge det alltid? Om inte, när är det lämpligt att börja? När de börjar släppa/sätta sommarpälsen i januari? Och är det samma sak när vinterpälsen ska tillverkas?
 
Sv: Ny päls kräver energi och protein

Jag är absolut ingen expert utan frågar mina mer upplysta stallkompisar om råd vad gäller foder. Vi ger foderjäst, och gör det nästan hela året, med uppehåll under sommaren bara.
Jag har alltid gett foderjästen tillsammans med blött kraftfoder (betfor, havre och linfrö) och det har hästarna alltid pillat i sig, fram mot våren/sommaren slutar min ponny äta upp foderjästen och då slutar jag bara ge den och börjar ge på hösten igen, jag litar på att han vet när han behöver den;)
 
Sv: Ny päls kräver energi och protein

extra B-vitamin vid pälssättning och fällning. Funkar alldeles utmärkt för oss och pälsen försvinner snabbt :-)
 
Sv: Ny päls kräver energi och protein

säger detsamma! har alltid använt b vitamin höst och vår.
Har märkt att en av inhyrningarna har tappat en del sen hon började fälla,hon har ej fått b vitamin.Min gammelgubbe tappade alltid vid fällning..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag tänkte köra ett nytt upplägg i form av en bloggliknade dagbok. :D Jag kan börja med att presentera mig själv. Jag heter...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Morces
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 240
Senast: Ajaj
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 291
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp