C

C_L

I helgen träffade jag på en ny ras, mkt spännande och verkligen en god kombination. Av vad jag förstod så var den redan godkänd. De två raserna Islandshäst och Paso fino utgjorde mallen till denna fina kombi.

Hästen jag mötte var ung, men såg ut att ha fått de goda egenskaperna i alla fall i exteriören av de båda. Häftiga gångarter, fina rörelser mao.

Någon annan som stött på eller hört om dessa?

Jag fick veta namnet men glömde bort det, tyvärr. Agaidienburgare eller något sådant var det i alla fall.

Meningen med aveln är att få fram högre/större hästar än islandshästar som många tycker är för små.
 
Tack snälla Linda :)

Jag var lite ute och cyklade ser jag, med både det ena och det andra. Blev bara så intresserad av rasen och tyckte det var kul. Hoppas man får se mer av den, även i Sverige.

:)
 
Jo men..gud..min hjärna...hm. kanske! jag behandlade så det var en annan tjej som fotade, ska kolla om det blev några på denna hästen!

:)
 
Bilderna finns i Österrike, ska få dem mailade till mig.

Jag ska förbi ert i November, kan gärna mellanlanda hos er!
 
Av vad jag förstod så var den redan godkänd.

Det tvistar de lärde om, i tyskland är den godkänd men inte i sverige. Tyskarna ville ha in rasen inom islandshästar, men det gick man inte med på.

Möjligen har man en egen rasförening och tävlingsmöjligheter i tyskland, men den får och kan inte jämställas med islandshästen.
 
Nej, men jag uppfattade det inte som om de ville jämställas med islandshästen, däremot göra en helt ny ras..hm..jag frågade flera ggr om de verkligen var GODKÄNDA ...:) min engelska är långtifrån perfekt, men så som jag viftade och artikulerade så borde hon förstått frågan... :D

Som jag fick det till mig var det en godkänd ras "all over"

Men vad vet lilla jag... :cool:
 
Det vore perfekt så får du kolla igenom Citrin lite, bara ifall att... :)
Behöver du sovplats eller far du vidare direkt?
 
Läste en intervju med Walter Feldtmann (som avlat fram rasen) för några år sedan. Han berättade att många ryttare i Tyskland ville äga/rida islandshäst därför att den var robust och trevlig men att den var alldeles för liten (=lovikavante) för att räknas som häst i de finare kretsarna (typ i ridhusen...). Walter berättade också att försöken med att avla fram Aegidienbergern inte hade fallit väl ut då de blev klena och tappade gångarterna. Men detta var som sagt för flera år sedan så de kanske har kommit tillrätta med problemen?
 
Såg faktiskt ett program på TV för ett par år sen som handlade om denna ras, fast jag minns inte riktigt vilken kanal det var på....troligtvis nån av SVT's.......

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 411
Senast: Görel
·
Avel Aegidienbergern har sedan det första exemplaret kom till världen varit en het potatis, just för att det används islandshästar för att få...
Svar
3
· Visningar
12 551
Senast: moli
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 736
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp