Bukefalos 28 år!

Ny reaktion på hack

Lager

Trådstartare
Har funderat lite den senaste veckan, och tänkte höra med kloka Buke...

Herr Häst går dagligdags på tredelad bridong alternativt hack, vilket fungerat fint att byta emellan. Men nu har han börjar tjura med hacket - ruskar huvudet/går emot... helt nya reaktioner trots samma ryttare, samma träning.

Vore det första gången hade jag bara antagit att han inte gillade trycket. Men nu kom reaktionerna rätt plötsligt. Funkar annars fint på bett och rids som vanligt på träning där - ingen som helst ovilja...

Är bara en sen reaktion mot hack? Kan det vara någon ömhet i huvud/nacke/rygg? Han går inte igenom på samma sätt på hacket som på bett men har alltid gått fram bra till handen oavsett, även om han inte får samma kontakt då. Har ridits på hack två-tre gånger i veckan i något år sådär... mest på uteritter.

Nu har jag lagt hacket på hyllan ett tag helt enkelt. Tänkte mest höra om det finns något annat att tänka på, eller någon igenkänningsreaktion från någon?

Mun kollades i april 2012, UA. Frisk och fräsch i övrigt.
 
Sv: Ny reaktion på hack

Konstigt. Vanligen kan ju vissa hästar börja lägga sig i hacket men det kommer ju krypande eller från början..
 
Sv: Ny reaktion på hack

Även om munnen kollades i april så kan det ha kommit nån vass kant precis där hacket sitter?
Är ju inte så skönt när man tar i det då och det klämmer/skaver i kinden på den vassa kanten?

Jag hade iaf kollat munnen igen innan jag hade fortsatt använda det, allternativt flyttat hacket lite upp eller ner och se om man får samma reaktion då.

Lycka till :)
 
Sv: Ny reaktion på hack

Hej!:laugh:
Han kan ju ha blivit öm precis där man lägger hackamoret? Jag har anars igen aning.
Mvh AthosIII:)
 
Sv: Ny reaktion på hack

Hacket ligger på hyllan nu, och kommer inte användas så länge han visar obehag. :)

Han kollas årligen i munnen vid april/maj. Är det värt att flytta bak den tiden? Han funkar som sagt helt normalt på bettet (med engelsk nosgrimma). Så jag bara antog att det var trycket i nacken som irriterade. Men det behöver det såklart inte vara...

Tack för svar alla tre!
 
Sv: Ny reaktion på hack

Har funderat lite den senaste veckan, och tänkte höra med kloka Buke...

Herr Häst går dagligdags på tredelad bridong alternativt hack, vilket fungerat fint att byta emellan. Men nu har han börjar tjura med hacket - ruskar huvudet/går emot... helt nya reaktioner trots samma ryttare, samma träning.

Vore det första gången hade jag bara antagit att han inte gillade trycket. Men nu kom reaktionerna rätt plötsligt. Funkar annars fint på bett och rids som vanligt på träning där - ingen som helst ovilja...

Är bara en sen reaktion mot hack? Kan det vara någon ömhet i huvud/nacke/rygg? Han går inte igenom på samma sätt på hacket som på bett men har alltid gått fram bra till handen oavsett, även om han inte får samma kontakt då. Har ridits på hack två-tre gånger i veckan i något år sådär... mest på uteritter.

Nu har jag lagt hacket på hyllan ett tag helt enkelt. Tänkte mest höra om det finns något annat att tänka på, eller någon igenkänningsreaktion från någon?

Mun kollades i april 2012, UA. Frisk och fräsch i övrigt.

Nu vet ju jag inte om detta stämmer men jag har läst någonstans att hästar som rids på hack kan bli ömma i nacke och nos om man inte är noga med handen då hack är starkare än vad man egentligen tror :)
 
Sv: Ny reaktion på hack

Han har som sagt ridits på hack i ett år drygt, med mig som ryttare. Det var därför jag funderade på varför han plötsligt reagerade negativt när det funkat bra så länge. Men han kan ju ha blivit öm i nacken nyss av någon orsak.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 310
Senast: Lager
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 825
Senast: caballus
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp