Ny sadel (bl.a. prisfråga)

B&B

Trådstartare
Har precis kommit igång att rida min tidigare ryggskadade häst. Har inte gått att rida på två år så är överlycklig nu!

Trodde aldrig mer han skulle gå att rida och eftersom jag hade dåligt med pengar så sålde jag hans sadel.
Nu vill jag köpa en ny, men inte vilken som helst utan en som VERKLIGEN passar honom.

Mina frågor är vart vänder jag mig först? Sadelmakare? (Finns ingen i närheten, annat alternativ?)
Vad kan priset hamna på ungefär?
Och han är ju totalt omusklad nu, om jag köper en sadel som passar nu, passar den väl inte lika bra när han byggt upp sig? Kan man ändra det då utan att det kostar skjortan?

Tacksam för svar!

Sv: Ny sadel (bl.a. prisfråga)

Jag åker till en sadelutprovare. En sadel till din häst kommer att kosta mellan 3000:- och 25.000:-, skulle jag tro. Och helt rätt, den sadel du provar ut nu, kommer förmodligen inte passa om ett tag. Då kan det gå att stoppa om den så den sitter bra igen, eller så får du köpa en ny. :D

Ta kontakt med några utprovare och sadelmakare, och åk till den som du tycker är vettigast. Hör också med stallkompisar, för ryktet om utprovare osv säger mkt om hur duktiga dom är.

Nej, förmodligen kommer inte sadeln passa när hästen har blivit riden ett tag.
Vill du slippa byta sadel hela tiden tycker jag du tömköra hästen i 2 månader. Sen kan du prova ut sadlar...

Åk till ett proffs! Jag åker till en äldre man i Hörby (Skåne) som har jobbat med hästar i hela sitt liv. Han KAN hästar och han KAN VERKLIGEN sadlar. Han är typ 70 år gammal och har endast öppet en lördag i månaden nu för tiden, men han kan sina sakor. Jag har varit där med alla hästar jag har haft och det är inte en enda gång som jag har behövt byta! Han har allt möjligt, nytt som gammalt. Alla prisklasser. Han har öga för sadlar, åk till honom om du kan! Mvh Linn Åkesson

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
606
Senast: Honey07
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 355
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 990
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 062
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka