ny sadel igen??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 742
H

hannie

för ett halvår sen bytte vi sadel och krabbade
nu när jag börjat rida min ponny efter en skada har han blivit som en boll över ryggen,,och sadeln(kommer) typ inte ner ...trycker vid sidan om ryggraden så han får märken efter sadeln efter ridning..
min pånny hade vilat ca I månad och har väl lagt på sig lite men över ryggen vet jag inte???sadel passade perfekt innan skadan....
pappa säger aatt det inte är något men han ska bara veta hur det känns att försöka sitta i den sadeln när hästen är så arg och inte alls sammanbetsvillig...

har en globus(clic)

hjälp vad tro ni???

Sv: ny sadel igen??

Om den inte ser ut att passa och hästen blir sur så passar säkert inte sadeln. Be din mamma och pappa att ta ut en sadelutprovare. Så OM den inte passar har du det svart på vitt från en som är utbildad och det kan din pappa inte lika lätt vifta bort som när du säger det. Jag hade min sadel i två månader, sen passade den inte längre, det går fort för dom små liven att ändra sig.

Håller med tinystina att ni borde ta ut en sadelmakare som får kolla sadeln. Det låter som att sadeln antingen är för trång, inte kommer ner, allstå ger tryck och inte kommer ner på ryggen ordentligt. Eller att den är för vid, så att ryggraden åker upp i kanalen :confused:

Det låter iaf som att hästen inte tycker om sadeln!

Om det är möjligt rid barabacka tills hästen gått ner i vikt.
Därefter kan du se över sadeln och ev. köpa ny om det behövs.

är det en unghäst du har?

Har hästen kanske fått nya muskler?
Och hästar kan gå upp i vikt och bredda sig vid manken (fast det inte är muskler) men det ska inte hända efter en månad att sadeln inte passar! Isf har hästen fått alldeles för mycket mat. Eller så var sadeln precis rätt storlek och passar inte nu när hästen är bredare.

Och ett säkert tecken att sadeln inte är bra är att hästen inte vill ha den på ryggen!Ta ut en sadelutprovare. Är det en unghäst du har får du räkna med att byta sadeln var 6:-12:e månad.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 280
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 491
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 434
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 063
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka