ny sadel = Ont i kroppen

Scorpan

Trådstartare
Ohh den nya sadeln (wintec isabell werth!) är helt underbar att rida i och hästen går som en dröm men så fort jag kliver ur sadel har jag dödligt ont *mes*.

Jag har ridit i nya sadeln några gånger nu och har varit stel i kroppen efter ridningen eller barnbärandet - svårt att veta. I går var jag stel som attans i ryggen men så snart jag kommit upp i sadeln kändes det bra. 1 timmes ridtur ut i skogen och ingen smärta, tills jag hoppade av!

Nu har jag egentligen bara smärtfritt när jag sitter i sadeln eller i skräddarställning. Annars gör det ont som i ett 2-3 cm brett band från svanskotan och utåt längs vänster skinka. Detta är inte min "vanliga" smärta så jag funderar på om det kan vara träningsvärk. Stiglädernas position på nya sadeln gör ju min sits rakare än den gamla och tanken slog mig att det kanske är det som gör att det smärtar.

Så nu sitter jag här med "stora stretchboken" och en ond skinka och funderar:

Är det fler som råkat ut för sånt här när dom bytt sadel?

Sv: ny sadel = Ont i kroppen

Jag skulle tro att det är träningsvärk, fast då "borde" det ju göra ont när du rider med?!

Jag har först nu hittat en sadel (jag använder en hipsaver på) som jag inte har ont efter jag har ridit, alla andra sadlar har jag fått mer eller mindre ont av, i höfterna, i jumskarna, i sittbenen osv...men vad gör man inte för att hästen ska trivas:o så nu får min häst aaaaldrig mer någon ny sadel:p (obs ironi) ärligt talat så hoppas jag att hon ska kunna ha den länge, i värsta fall får jag hoppas att jag hittar en större i samma märke som är lika bra.

jag har en top reiter och den är såååå underbar.

Kanske är det så att du inte är van att sitta med benen/bäckenet så "raka" så att det tänjer/sträcker där du inte är van?!
Kanske är du lite sned och den nya sadeln tvingar dej att sitta rakt?

Jag brukar ha väldigt ont första veckan, sedan släpper det så smått. IWn är ju väldigt "stabil" så du kan nog inte fuska så mycket med din sits i den så resultatet blir träningsverk, om hästen dessutom rör sig "mer än vanligt" så kommer nog träningsverken därifrån också.

Kanske är det så att du inte är van att sitta med benen/bäckenet så "raka" så att det tänjer/sträcker där du inte är van?!
Kanske är du lite sned och den nya sadeln tvingar dej att sitta rakt?

Det är precis så jag tänker också men trodde att den värken skulle hamna i ljumskarna - precis som när man rider barbacka. Det sköna är ju att jag i a f kan rida utan att det gör ont ,)
Är det nu så att sadeln "tvingar" mig till en rakare sist är det bara att bita ihop :D

Jag brukar ha väldigt ont första veckan, sedan släpper det så smått. IWn är ju väldigt "stabil" så du kan nog inte fuska så mycket med din sits i den så resultatet blir träningsverk, om hästen dessutom rör sig "mer än vanligt" så kommer nog träningsverken därifrån också.

Exakt min tanke med - jag sitter (utan att skryta) jättesnyggt nu enligt de som tittar, själv känner jag att jag sitter helt annorlunda och mycket stabilt. Hästen känns friare i framdelen och som du säger så rör hon sig nog mer. Känslan för sadeln är sån här: :banana:

Har titta i min stretchbok och kommit fram till att det nog är musculus piriformis som bråkar med mig och nu ska jag göra dom stretchövningarna som rekomenderas. Symtomen stämmer ruggigt bra in på mig.

Men sadeln är underbar.... :love:

Kul att höra att du är nöjd med sadeln, då törs jag blåsa stålarna på att köpa en ny åt mig själv! :D

Tänk på att ge lille piriformis någon liten vilodag här och där för att anpassa sig till sitt nya liv. Muskler behöver 48 timmar på att reparera sig när man varit stygg mot dem. Om du dessutom suttit lite snett innan och den här sadeln sätter dig rätt så påverkar det ju hela kroppen.

Pussa gullgurkan med kepsen från mig! :laugh:

Är nog inte så konstigt att du får ont om sadeln "rättar" till och rätar ut din sits. Men jag har nog varit mer oroad av att smärtan inte är jämnsidig. Eftersom du bara får ont på ena sidan är du troligen sned. Att åka till kiro hade kanske hjälpt?

Absolut - bränn bränn bränn!! Inte bara jag tyckte om den, hästen gjorde det också! Kepsmonstret är så gott som pussat på (han sover).

Är nog inte så konstigt att du får ont om sadeln "rättar" till och rätar ut din sits. Men jag har nog varit mer oroad av att smärtan inte är jämnsidig. Eftersom du bara får ont på ena sidan är du troligen sned. Att åka till kiro hade kanske hjälpt?

Tanken att besöka min naprapat finns men får vänta tills nästa lön tyvärr - om det inte gett sig av sig själv om några dagar ska jag dock kolla om jag kan krita ett besök hos honom...

Om du inte ammar så kan du ju testa en femdagars kurs med Ipren eller liknande morgon och kväll, för att lugna ner smärtan så att du kommer loss i kroppen och rör dig naturligt. Det brukar jag göra när musklerna kärvar så att jag får ryggont.

det var en bra tanke! Stretcha och en dos smärtstillande, det ska jag haka på. Har genrep på söndag som jag måste rida ;)

Jag provred en Jessica Crown häromdagen och jag är en inbiten hoppryttare med viss dragning åt den ädla dressyrkonsten :)

I alla fall, sadeln var sjukt skön att sitta i, och man satt ju riktigt bra, helt automatiskt!:eek: Är ju van att sitta i mina soffor till hoppesadlar.

Jag fick iaf av typ 15 minuters ridning sjuk träningsverk i låren och höfterna, kände inget när jag red, men det var inte nådigt sen, så visst kan det vara träningsverk, hoppas du är fortsatt nöjd med din nya sadel!

Efter en sömnlös natt ska vi nu bege oss till en naprapatjour - håll tummarna att det går att göra nått åt för annars tar jag motorsågen och tar hand om saken själv!

Om nu nån skulle vara nyfiken kan jag sammanfatta vad som hände efter naprapatjouren...

Lördag: Naprapaten fick bort delar av smärtan, konstaterade att jag inte var sne utan att det verkade vara muskulärt - jätteskönt!

Söndag: På eftermiddagen kommer smärtan tillbaka i värre skick än innan så vi väljer att åka in till akuten på kvällen. Vi kommer in 17.30 - träffar läkaren vid midnatt. Diagnosen ställdes genom att hon pillade mig på ryggen och löft mina ben (?) - Diskbråck. Fick smärtstillande och blev sjukskriven i 2 veckor.

Måndag: Tveksam till hennes diagnos - mest pga att det kändes så amatörmässigt. Smärtan stillas inte av medicinen och jag mår krasst.

Tisdag: Det gör bara ondare och ondare men vi åker hem till mina svärföräldrar för att prata med svärfar som är läkare. På vägen dit smäller det till och jag har så j*v*a ont att jag i princip bara gråter. Svärfar kan inte hjälpa mig och det blir ambulans in till Södersjukhuset i Stockholm. I ambulansen får jag morfin och ÄNTLIGEN släpper smärtan.

Läkaren på SöS konstatrar samma sak som hon i nyköping men med hjälp av en mycket nogrannare undersökning. Jag blir kvar på sjukhuset och får medicin som tar bort smärtan. Jag kan sova för första gången på 3 nätter!!

Onsdag och Torsdag spenderas på ortopedkliniken, lallandes pga medicinerna ;) Jag är en lite omöjlig patient som kräver en Magnetröntgen för att tro på deras diagnos. Strejken till trots får jag en tid på fredagmorgon.

Fredag. Magnetröntgen är otäckt! Men dom kan iaf bekräfta diskbråcket och jag skickas hem med medicin som hjälper mot smärtan och en remis till sjukgymnastik.

Jag njuter av att vara hemma kan jag lungt säga och att veta att det inte hade med sadeln att göra ;) Så när benet slutar göra ont så ska jag ta mig upp i sadeln igen!

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra... 2
Svar
36
· Visningar
5 483
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 912
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka