Ny sadel??

MaRomer

Trådstartare
Det behövs ny sadel till damen. Eller gör det?

Innan vila, dvs när hon var igång och smalare satt den stilla och bra i alla gångarter. Men nu glider den åt alla håll...Och mest fram.

Så frågan är ska man härda ut tills magen försvunnit eller ska man kuta iväg genast?

Samma sadel men bild innan resp efter vilan:

31526426.jpg

31757742.jpg

Sv: Ny sadel??

Om du får ner henne i samma form som innan "magen" kom så tycker inte ja du ska slösa pengar på det. Rid barbacka träna från marken m,m?=)

Om du får ner henne i samma form som innan "magen" kom så tycker inte ja du ska slösa pengar på det. Rid barbacka träna från marken m,m?=)

Det här är en pigg dam och det är lite svårt att komma åt henne barbacka;) Men ja hon rids barbacka med jämna mellanrum. Tömkör gör jag redan;)

Hon ska var i bättre form hehe. Med mer muskler än innan vilan.

Hehe okej:p Så hur tänker du göra?

Väntar lite och har massör ute varannan vecka. så märker jag om det måste bytas innan. Igår när jag red låg den faktiskt väldigt stilla!

Vet att den troligtvis inte kommer passa när hon musklat sig;)

okej, det löser sig nog. Hur är dom Thorowgood T6 sadlarna?? Funderar själv på att köpa en sån;p

glider sadeln är den nog för trång, byt till ett bredare koppjärn o se om det blir bättre.

glider sadeln är den nog för trång, byt till ett bredare koppjärn o se om det blir bättre.

För trång är den inte, snarare för vid. På bilden är inte gjorden spänd och den kommer alltså ytterligare närmre manken vid ridning. I alla fall om man ska lyssna på massör, utprovare och hästen;)

Red med pad innan men pga att den glider så rids det utan nu då den sitter bättre. Har vidare järn men då sitter den verkligen rakt på den lilla manke hon har! Hon har ju inget optimalt sadelläge med minimal manke och överbyggd bak.

31137469.jpg

Sån är min sadel också. Ligger perfekt och still när magen är lite mindre. Jag har löst det med att lägga en bit matthalskydd (sådant där vitt nät) mellan chabrak och sadel. Funkar kanonbra, helt still sadel även när magen är lite väl tilltagen.

Sån är min sadel också. Ligger perfekt och still när magen är lite mindre. Jag har löst det med att lägga en bit matthalskydd (sådant där vitt nät) mellan chabrak och sadel. Funkar kanonbra, helt still sadel även när magen är lite väl tilltagen.

Det var inte dumt! Ska minsann kolla vad vi har här i garderoben. Men mellan sadel och shabrak och inte under shhabraket?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
831
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 565
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 088
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka