Tyvärr hjälper det inte mycket med en duktig sadelperson då det krävs säkert minst 1000 sadlar att provat typ.
En duktig sadelperson kan ju utifrån rätt bilder bilda sig en uppfattning om vilka sadlar som kan passa och kan ta med sig dem för prövning. Har du ingen sadelprovare med eget lager kan du iallafall få tips om vilka sadlar du kan ta hem själv för provning och vilka du inte ens behöver fundera på. Sadelprovaren kan på plats måtta upp vilken bomvidd hästen behöver och hur bred kanalen behöver vara och hur lång sadeln får vara etc. Men sedan handlar det ju också om hur hästen rör sig med sadel och ryttare på också förstås.

Vad menar du tex med att sadeln passar över manken men är för smal?
 
  • Gilla
Reactions: Elo
En duktig sadelperson kan ju utifrån rätt bilder bilda sig en uppfattning om vilka sadlar som kan passa och kan ta med sig dem för prövning. Har du ingen sadelprovare med eget lager kan du iallafall få tips om vilka sadlar du kan ta hem själv för provning och vilka du inte ens behöver fundera på. Sadelprovaren kan på plats måtta upp vilken bomvidd hästen behöver och hur bred kanalen behöver vara och hur lång sadeln får vara etc. Men sedan handlar det ju också om hur hästen rör sig med sadel och ryttare på också förstås.

Vad menar du tex med att sadeln passar över manken men är för smal?
Sadeln har alltså bra utrymme för själva manken men är för smal i bomvidd. Jag tänkte väl att en sadelutprovare behöver sadlar för att kunna själv prova vilka som passar eller ej finns ingen sådan här i närheten.
 
Du tror att en sån kunde passa min?
Jag tycker ju inte att din hästs rygg ser rakare ut än min, men bilder kan ju såklart luras! Jag har en dressyrsadel och en hoppsadel i modellen Prestige Roma och de har bra plats för manken både på höjden och på längden. De är dessutom ullstoppade så det går att modifiera om det behövs. Men självklart måste ju bomvidden och formen på bommen passa hästen. De kommer tyvärr bara i helstorlekar på längden (16, 17 eller 18 tum), men de är rymliga.
 

Bifogade filer

  • Sadel Roma.jpg
    Sadel Roma.jpg
    264,6 KB · Visningar: 14
Jag tycker ju inte att din hästs rygg ser rakare ut än min, men bilder kan ju såklart luras! Jag har en dressyrsadel och en hoppsadel i modellen Prestige Roma och de har bra plats för manken både på höjden och på längden. De är dessutom ullstoppade så det går att modifiera om det behövs. Men självklart måste ju bomvidden och formen på bommen passa hästen. De kommer tyvärr bara i helstorlekar på längden (16, 17 eller 18 tum), men de är rymliga.
Vet du nånting om hur mycket svängd denna prestige roma är jämfört med andra prestige modeller? Tex prestige hippos har jag för mig ska vara mer svängd än många andra prestige modeller, jag behöver nog en som är åt det rakare hållet. Jag hade en gång en prestige top dressage och jag fick inte hela handflatan bakom mig då jag satt i sadeln, den var 17 i tumstorlek så aningen liten för mig kanske. Fast jag tycker mest man ser storlek 17 på annonser är lite rädd jag behöver 18 tum.
 
Vet du nånting om hur mycket svängd denna prestige roma är jämfört med andra prestige modeller? Tex prestige hippos har jag för mig ska vara mer svängd än många andra prestige modeller, jag behöver nog en som är åt det rakare hållet. Jag hade en gång en prestige top dressage och jag fick inte hela handflatan bakom mig då jag satt i sadeln, den var 17 i tumstorlek så aningen liten för mig kanske. Fast jag tycker mest man ser storlek 17 på annonser är lite rädd jag behöver 18 tum.
Vet tyvärr inte det. Jag prövade en Meredith som var dels för låg vid manken och dels för svängd.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
965
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: liiinnea
·
Utrustning Nån som testat? Hur är de och storlek och passform jämfört med Horseware?
Svar
2
· Visningar
632
Senast: EZMK
·
Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp