• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nipa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 037
N

nipa

Töjer sig en ny sadel och liksom "sätter" sig mer på hästen?
Beror kankse vad sadeln har för bom.
Men vad tror ni om en stålfjäderförstärkt träbom?

Sv: Ny Sadel

Om bommen töjer sig är det nåt fel på sadeln.....
Men stoppningen sätter sig och formar sig efter hästen. Det gör stoppningen fastän det är en ny eller begagnad. Däremot får stoppningen inte vara hård eller några år gammal, då formar den sig inte efter hästen. (man ska alltid stoppa om en begagnad sadel, och man ska alltid stoppa om en ny sadel efter MAX 60 h användning)

Om bommen töjer sig är det nåt fel på sadeln.....
Men stoppningen sätter sig och formar sig efter hästen. Det gör stoppningen fastän det är en ny eller begagnad. Däremot får stoppningen inte vara hård eller några år gammal, då formar den sig inte efter hästen. (man ska alltid stoppa om en begagnad sadel, och man ska alltid stoppa om en ny sadel efter MAX 60 timmars användning)

Om man har latexpaneler då?
Plattar de till sig aningen?

Har sett Devoucoux sadlar där latexpenelerna blivit plattare.
Både en gammal och en med ett par år på nacken.

Jag har hört att en bom med många laminat kan forma sig något efter hästen.

Då är det en väldigt dålig kvalite på den bommen. Grejen är att bommen skall hålla sin form

Nej, tvärtom, om bommen var av bra kvalitet och hade många laminat, så kunde den forma sig något, men jag kanske har missuppfattat det..

lojzan skrev:
Nej, tvärtom, om bommen var av bra kvalitet och hade många laminat, så kunde den forma sig något, men jag kanske har missuppfattat det..
Risken finns!

lojzan skrev:
Jag har hört att en bom med många laminat kan forma sig något efter hästen.
Jag har hört att.......
Fakta:
Ju fler lager laminat dess styvare blir den. Det är det som är finessen med laminat. Laminerat trä = styvare än ett enda lager trä i samma tjocklek.

Ja, de blir ju något hårdare än vad de är från början. Och fördelen men ull är ju att det går att justera, det kan man inte med latexpaneler. Latexpaneler formar sig inte efter hästen heller på samma sätt (vilket är en fördel om den används i flera hästar) men jag tycker man får en närmare kontakt med hästen genom en sadel med mjuka ullstoppade bossor.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka