ny sadel??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare martizan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 946
M

martizan

nu är det så att min häst knappt har ngn manke, så sadeln åker fram när man rider. beror mog på att hon är sommartjock också, men vad tror ni, ska jag satsa på en ny sadel, eller en svanskappa? tilläggas bör kanske också att sadeln är ganska gammal..

Sv: ny sadel??

Svanskappa är plågsamt för hästen. Det ska man absolut inte använda.

Det är ingen ide att leta efter en ny sadel om hon är rund om magen. Få henne till sin ursprungsform och se hur sadeln ligger då, känns den itne rätt ändå så leta efter en ny.

jag har aldrig hört att svanskappa ska vara skadligt för hästen, bara att det är bra för den gör att hästen lyfter mer på svansen (kanske inte alla hästar???) och därmed jobbar bättre med ryggen.??? (det är bra att ha svanskappa när man tömkör/longerar pga detta har jag hört)

Har du provat svanskappa på h*n??
Vissa hästar trivs inte alls med det.
Jag har samma problem med min ponny, å svanskappa är inte nån höjdare enligt henne :devil: så det fick bli en ny sadel för vår del.
det är ju klart billigare om det skulle funka med en svanskappa.

lycka till

NEJ! INTE svanskappa och inte förgjord. Fy fy :p. Det ökar (enl. mig) bara spänningar och smärta. Man tar bort symptomet men inte orsaken, och i det här fallet skapar det ju bara nya symptom. Kommer inte ihåg vem som har sagt att svenaskappor är dåliga, men det var ngn känd sadelnisse ;)

Svanskappa har man inte på annat än shetlandsponnys. Väger man mer än 30 kilo ska man inte rida med svanskappa. Tänk på att svansen är en förlängning av ryggraden :crazy:

jo jag vet. jag har tänkt på det attt det måste kännas lite grann om man rider med svanskappa. haha, jo ursprungsform ska det bli! :D men det är itne skadligt å rida med sadel om den åker fram då?

Jo det är det. Jag skulle rida så lite som möjligt med sadel och istället rida barbacka, arbeta från marken m.m. tills hon har fått tillbaka formen!

jo, jag har börjat longera henne nu, och det verkar fungera bra. eller.. ja longerar inte, jag tömkör då., :p men de är okej att rida mkt barbacka väl.. det kan väl iote vara farligt. *oops. känns som om jag borde läsa på lite* ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka