Inka-90

Trådstartare
Nu äntligen ska gammeldamen få en ny sadel. så nu är jag nyfiken på vad ni bukare tror kommer passa henne?
vi ska prova ut en hopp och en dressyr.
Så vilka märken tror ni att vi kommer prova?

HPIM2135.jpg

Sv: Ny Sadel

Hon har en prestige 36 nu men jag tycker att den är lite för smal. ska se om de kan bredda den lite till eller om det blir en ny.

aha jag förstår. det är nog ingen ide isf, det är så lite skillnad mellan stl. jag tyckte knapt det märkets när jag breddade från 35-37....

blir lite svårare då.. amerigo, frankbaines.. ska det va hopp el dressyr?

Jag pratade med sadelmakeren idag och tydligen så går det att trycka ut dem ytterligare om man har en sadel som var bred från början ( det går på en 36:a men inte på en 33:a ) så han trodde att det gick att värma om och ändra stoppningen så man kunde få ut dem till 110 grader och så bred är hon ju inte. Vi får se va han säger, jag ska dit om 2 veckor. den kanske blir fel i formen om man ändrar så mycket och då ska jag prova ut nya sadlar istället.
jag ska ha främst en dressyr men gärna en hopp oxå.

jaså? det låter konstigt för maskinen går enligt dom jag pratat med inte till mer än 38... och eftersom den alltid drar ihop sig efteråt så ska det max gå att göra 37,5.

hade denna sadelmakare en annan maskin att bredda i kanske?

Ja vet inte vad de har för maskin faktiskt.
han har en maskin som han kan ta med sig ut till en och göra det på plats.
då ska det bli roligt o se när ja kommer dit om han han värma om den, eller om det blir en ny.

Man kan få den till 38:a i maskinen sedan tar man ur stoppning vid framvalvet och får den till en 39:a. Har funderat på att göra det på min men tror inte det räcker. Sedan är det inte så mkt stoppning vid framvalvet på de Prestigesadlar jag har sätt så vet inte hur bra/dåligt resultatet blir.

TS Dominus, Amerigo? Kanske HdR förrutom de märken du redan fått tips om.

okej då kan det inte vara prestiges maskin iaf, för i den ska sadeln sitta ett dygn! tänk på att garantin antagligen inte gäller om du låter en oauktoriserad ändra bommen.

fjordtokan; enligt sv. ridsport som jag breddade min hos, och som använder den korrekta utrustningen, så kan man ställa in maskinen på 38 Men det blir i slutändan bara en 37,5 när den svalnat.... jag tycker inte det låter så smart att ta ur stoppning framtill, dels eftersom det inte finns så mkt och dels eftersom dom redan är så låga i framvalvet...

vi gjorde så med min passier och resultatet var att den låg på manken. 1200 spänn ur fönstret mao (vilket även breddningen av prestigen var:p) är hästen helt platt kanske det funkar.

De jag pratade med hade inte "rätt" utrustning men gör på samma sätt. Nej det är därför jag inte vill göra det (stoppningen). Sedan så räcker inte 110 grader för mig heller så det kvittar..

Ingen mer som har tips på märken?

amerigo
frankbaines
HdR
Dominus

Amerigo och dominus gillar jag, hoppas nån av dem kan passa.
Någon som vet hur Vega ser ut i bommen?

Nu har vi varit och provat sadlar, och det gick att ändra mina prestigesadlar åt henne, så det var ju skönt.
hon var inte så bred som jag trodde, 35 och 36 passade men behövde ändras lite i stoppningen, sadelmakaren stoppade om båda och la i lite mer stoppning på mitten och bak än vad det var förut.
och det märkes en väldig skillnad på hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
618
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
325
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka