Bukefalos 28 år!

PopcornPlayer

Trådstartare
ska införskaffas. Är dock väldigt fundersam gällandes madrasserna.

Ramen är utvald.

Till det verkar det ju finnas hundra olika alternativ, ribbotten, madrassbotten, resårbotten, resårmadrass och bäddmadrass.

Att en bäddmadrass ska vara överst hajar jag, men sen då? Vad ska man ha under och hur mycket behövs? :confused:
 
Sv: Ny säng

*putt*

Kom igen :p
Vad har ni i era sängar?
Har själv bara haft resårmadrass + bäddmadrass och ditskruvade ben dom senaste åren. När jag var liten hade jag ribbotten + en rel tunn madrass i ramsäng. Dock vill jag minnas att det inte var särskilt bekvämt.

Hjälp mig! :bump:
 
Sv: Ny säng

Min underbara säng (verkligen :love: alla älskar den :D) har nån form av ribbotten och en rel tjock resårmadrass (tror jag bestämt det är iaf) och en rejäl bäddmadrass + madrasskydd (kanon, håller sig bäddmadrassen fräsch i evigheter!). Den är verkligen helt underbar! Trots inköpt för 4000 på nån outlett för typ 5-6 år sedan.


Edit: Vad fel det lät, jag syftade faktiskt på kompisar som sovit över/slängt sig i sängen när de varit på besök (inte så lätt att undvika, den är 2 meter bred och tar upp större delan av mitt rum ;))
 
Sv: Ny säng

min säng är :love:
själva ramen/stommen är köpt begagnad, i den har jag sen lagt först en ribb-botten, en tunnare bäddmadrass och överst en madrass från Celsius. (liknande Tempur, men billigare). Jag sover SÅ bra i den!
 
Sv: Ny säng

Jag längtar också efter en skön säng :love:. Har haft en riktigt obekväm en sedan i våras.

Mittbalk ingår med ramen, men icke ribbotten. Vad tusen är mittbalk? :p

Här är en länk till ramen som jag dregglat över i flera månader nu. Vad bör man köpa till? Ribbotten + resår/madrass botten + bäddmadrass?
O vad är skillnaden mellan en resårbotten och en madrassbotten egentligen?
 
Sv: Ny säng

är det en bred säng? isåfall gissar jag att mittbalk är något i mitten för att man antingen ska ha två, smalare ribb-bottnar, eller för att stabilisera en bredare?
 
Sv: Ny säng

Japp, det är en dubbelsäng.
Ska man i så fall köra på två smala resår/madrassbottnar och en bred bäddmadrass då?

Eller? Jag vet varken ut eller in :p
 
Sv: Ny säng

Mittbalken är till för att stabilisera upp själva madrassen, de skenor som går längs sidorna hjälper inte mycket. Skulle inte mittbalken vara där skulle de flesta madrasser åka rakt igenom ;). Det du behöver är en ribbotten, dvs träskenor som går rakt över sängen och som håller upp madrassen som läggs ovanpå. Tror det går med en hård resårbotten också. Sedan en madrassbotten och över det en bäddmadrass. Jag föreslår ribbotten - madrassbotten - bäddmadrass, har man bara en hård resårbotten och sedan bäddmadrass blir sängen lätt för hård och har man resårbotten - madrassbotten - bäddmadrass blir det väldigt "högt". Ribbottnarna för man oftast köpa två, t ex två 70x200 om man har en 140 cm bred säng. Rekommenderar att de andra madrasserna är lika stora som själva sängen.

Lycka till! :D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 602
Senast: Hazel
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp